Pimpad kajak - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpad kajak

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av henrikno
    Jag kan bara föreställa mig om hur härligt det kommer vara att glida fram på den där i soluppgången en tidig sommarmorgon. Det enda som låter är ett lite lagom skvalande och sedan ett plötsligt tjut från en av - eller gärna båda - rullarna. Fan vad gött.
    Känslan är obeskrivlig . Man sitter mitt ute i det stilla intet och blir bogserad i 2 knops fart av en bastant fisk - kryddat med en viss känsla av att inte ha full kontroll på situationen .
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Frågan är om man ger sig ut i en kajak under sådana förhållanden över huvud taget. Självbevarelsedriften tror jag säger ifrån ganska snabbt, eller vad tror du?
      Haha, tydligen inte!

Ursprungligen postat av npaulsson
      Känslan är obeskrivlig . Man sitter mitt ute i det stilla intet och blir bogserad i 2 knops fart av en bastant fisk - kryddat med en viss känsla av att inte ha full kontroll på situationen
      Låter skitkul! En kort fråga, hur är det om en tung och dragvillig gädda gör en riktig djupdykning rakt under kajaken? Hur är det med stabiliteten? Det känns spontant som att det kan bli en aning vingligt och att den gärna vill rotera.
      Senast ändrad av Gäddhängke; 2006-08-01, 09:33.

Kommentera

Haha, tydligen inte!

Låter skitkul! En kort fråga, hur är det om en tung och dragvillig gädda gör en riktig djupdykning rakt under kajaken? Hur är det med stabiliteten? Det känns spontant som att det kan bli en aning vingligt och att den gärna vill rotera.
        Går fisken rakt ner så drillar man den företrädesvis med spöt och linan över fören. Om det mot förmodan skulle bli extra vingligt fäller man bara ner fötterna i vattnet (en på varje sida ) vilket ger både stabilitet och ökad press i drillningen. (Se upp för fotfetischistiska fiskar )

I och med att kajaken är så pass lättrörlig går det bra att styra den genom att använda spöt och fisken som mothåll. Är dessutom spöt inte för kort så når spötoppen utanför både för och akter så det går ganska lätt att reda ut linan om fisken simmar under. Kajakens lättrörlighet gör också att drillningen blir mjukare och lättare att kontrollera än då fiske sker från större båt.

Kommentera

Ser skitsnyggt ut Paulsson, mycket nöje på den...

En annan Kajak som är en suverän fiskeplatform är HobieCat Mirage Outback

Jag har varit och testat/recenserat denna modellen och den är grymt skön att ta sig fram i, det jag gillade mest var att man behöver inte paddla med paddlar utan man trampar sig fram och kan fiska/trolla under tiden. Sjöduglig kändes den också.

http://www.hobiecat.nu/fiske/ denna modell kostar runt 18.900

Senast ändrad av fogelberg; 2006-08-01, 10:45.

Kommentera

Har sett nån bild där en kille drillar en mindre marlin från en kajak - snacka om äventyr!
            Senast ändrad av xaphod; 2006-08-01, 12:48.
            Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av xaphod
              Har sett nån bild där en kille drillar en mindre marlin från en kajak - snacka om äventyr!
              Kan det vara Jim Sammons???

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
                Ser skitsnyggt ut Paulsson, mycket nöje på den...

En annan Kajak som är en suverän fiskeplatform är HobieCat Mirage Outback

Jag har varit och testat/recenserat denna modellen och den är grymt skön att ta sig fram i, det jag gillade mest var att man behöver inte paddla med paddlar utan man trampar sig fram och kan fiska/trolla under tiden. Sjöduglig kändes den också.

http://www.hobiecat.nu/fiske/ denna modell kostar runt 18.900

www.kajakevent.se
                Jag har inte personligen haft förmånen att få prova en Hobie ännu men enligt djungelposten skulle marschfarten vara tämligen hög vilket skulle underlätta havsfiske då det ibland kan handla om signifikanta transportsträckor ut till fiskeplatserna.

Sedan tycker jag själv att det är snyggare med breda axlar än en bred ända...

/Nilsie

Kommentera

Det där ser ju verkligen kul ut!
                  Har själv haft tankar på kanot/kajakfiske och spanat lite på mässor etc men har tänkt att det blir för vingligt men detta väcker helt klart intresset till liv igen!
                  Tackat för tipset med montaget av ekolodsgivaren, klart smidigt!!

Skitfiske på dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av npaulsson
                    Jag har inte personligen haft förmånen att få prova en Hobie ännu men enligt djungelposten skulle marschfarten vara tämligen hög vilket skulle underlätta havsfiske då det ibland kan handla om signifikanta transportsträckor ut till fiskeplatserna.

Sedan tycker jag själv att det är snyggare med breda axlar än en bred ända...

/Nilsie
                    hehehe Jo det med marschfarten stämmer nog, man behövde inte trampa på speciellt hårt för att det skulle röra på sig. Men om man tog i lite mer så rörde det på sig rejält.

Hellre liten och nätt och en bred farkost näää jag är så bred att jag behöver en rejäl farkost.

Kommentera

Ursprungligen postat av _bagarn_
                      Snyggt Men herregud, en grov gädda och du ligger risigt till. Hur lätt är det at kapsejsa.. ??
                      Man "kapsejsar" aldrig i en kanot Då måste man verkligen vara klantig, kanoter är betydligt stadigare än vad man tror ! Speciellt denna ser väldigt stabil ut.
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson