daiwa vs shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

daiwa vs shimano

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Daiwa! fint!
    "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Jag skulle säga att Daiwa och Shimano är ganska likvärdiga om man tittar på deras dyrare rullsortiment.

Från Shimano har jag 1 st Calcutta TE 401 som jag fiskar gädda med, en riktigt skön rulle men ingen evighetsmaskin. Jag har fått skicka in min på reparation 1 gång, och jag har inte kört Jerk med den. Gången blev grov och rullen börjadevibrera ibland. Men det åtgärdades enkelt på garantin, inga problem där.

Från Daiwa har jag nu 2 st haspelrullar, Capricorn 2000 och 4000, som jag är mycket nöjd med. Men 4000-rullen började strula lite i bygelfällningen för ett drygt år sedan. Dock inget problem att få den åtgärdad på garanti i Sverige även om den var köpt i USA. Sen så har jag en liten multirulle från Daiwa, en Fuego L. Detta är den bästa rullen som jag provat för lättare fiske, kastar riktigt långt och säkert.

Det man kan säga om Daiwa är att de haft fler billiga rullmodeller än Shimano och det har ju varit ganska mycket skräp bland dessa. Skall man jämföra s måste man ju ta rullar i samma prisklass och där tycker jag att de är ganska likvärdiga.
      Man kan inte bara säga att Shimano är mycket bättre än Daiwa om man bara kört billiga rullar från Daiwa och dyrare från Shimano.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

jag kan ju inte heller säga vilken av dessa rulljättar som är bäst för dom gör ju mycket bra saker båda två. men jag säger nog att daiwa gör bäst lågprofilrullar och haspelrullar iallafall i den övre prisklassen shimano gör bäst rullar upp till ungefär 1500kr med vissa undantag sen gör ofta daiwa de bästa rullarna. millionaire eller calcutta te millionaire till lättare fiske och calcuttan till tyngre fiske pga manget broms och vbs bromsen på calcuttan som är bättre till tunga beten.

Kommentera

Jag trodde shimano hade mycket bättre rullar än daiwa... trodde bara daiwa var lågbudget =) Oj så fel man kan ha =)

Säger Shimano ändå...

Kommentera

lågbudget ja då är man nog ute och cyklar. daiwa säljer ju både dyrare och lika dyra rullar som shimano.

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
              Jag trodde shimano hade mycket bättre rullar än daiwa... trodde bara daiwa var lågbudget =) Oj så fel man kan ha =)

Säger Shimano ändå...
              Precis som jag skrev så har Daiwa haft en hel del lågbudget-rullar, framförallt på 90-talet. Men deras dyrare sortiment är riktigt smaskigt. Synd bara att så lite av det kommer till Sverige, tur att man kan köpa i USA istället.

Men personligen så tror jag att det kommer att komma mer och mer lågprofilrullar till Sverige framöver, det bara måste slå hårt här snart. De är så mycket skönare att fiska med än stora runda multirullar. De sitter som gjutna i handen när man fiskar.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

waterlog-> jag fiskar med en laguna 2500
                UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av minken
                  waterlog-> jag fiskar med en laguna 2500
                  It looked alot like a capricorn in a few of your photos.
                  Senast ändrad av Shanghai Lilly; 2006-08-20, 18:20.
                  I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

shimano

Kommentera

Ursprungligen postat av klackrus
                      vilka gör bäst rullar daiwa eller shimano? tycker bara att det skulle vara intressant att veta vad folk tycker samt om det är nåt annat märke som gör bättre spinn eller haspelrullar
                      Klackrus; Jag tror inte att någon fiskare med vare sig kort eller mycket lång erfarenhet kan svara på frågan om vilken som gör bäst rullar Daiwa eller Shimano! Daiwa har gjort och gör massor av enormt fina rullar! Se bara på Daiwas räkneverksrulle Daiwa SG47LC SEALINE. Jag har använt dessa vid trolling sedan våren 1993 och har aldrig haft ett enda problem med dessa trollingrullar. Som jerkbaitrullar har jag sedan mitten av 1980-talet använt enormt långkastande Daiwa Procaster PR35SH med magnetbroms och super hi-speed 7.1:1. Som haspelrulle för laxfiske i norska älvar med Bomber 15A och 15J (ledad) och andra lätta wobbler och även vid havsöringsfiske i Stockholms skärgård är den supermjuka och långkastande Daiwa SS2600 Whisker Tournament min absoluta favoritrulle ända sedan 1986. Låt oss då jämföra Daiwa SG47LC SEALINE med min tidigare trollingfavoritrulle Shimano TRITON 200-G. Båda rullarna rymmer ungefär lika mycket lina. Knarren på Shimano 200-G lägger dock av efter några säsonger. Det är en bricka som måste bytas för att få tillbaka knarrljudet igen. Lätt åtgärdat men irriterande när en lax har dragit ut hela linan utan att man hört slirbromsljudet. Båda rullarna har mycket jämn och mjuk slirbroms.Daiwa SG47LC har räkneverk vilket gör den till min absoluta favoritrulle idag! När det gäller haspelrullar för havsöringsfiske har jag flera Shimano Super Aero GT 4000 som är helt i klass med mina gamla Daiwa SS2600. Shimanorullarna har inte riktigt lika mjuk slirbroms som Daiwan men de lägger på linan mycket jämnare och bättre. De mest långkastande multirullarna jag har är supermjuka Shimano Calcutta 400 och 250, men de håller inte lika länge som Daiwas multirullar och är definitivt inte i närheten av ABU´s gamla Ambassadeurrullar med raka gavlar från 1950-1970 talen. Trots att jag fiskat både med Daiwa och Shimano i massor av år kan jag inte säga att någon av dem tillverkar bäst rullar! Köp några av varje fabrikat till olika fisken och du är nog beredd att hålla med mig!
                      Take both of them!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 546 visningar
                      0 gillar