Rädda krokar efter fisketur. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rädda krokar efter fisketur.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rädda krokar efter fisketur.

Jag tänkte bara höra om ni har något tips på hur man skall göra för att slippa att krokarna på dragen rostar efter fisketuren. Tar ni ut alla dragen ur lådan och torkar av allt, ella?

Mvh Niclas

Ta med en petplaska med kranvatten och skölj av dom eller något? Eller fiskar du i sötvatten och får rostiga krokar?

Kommentera

Jag öppnar upp alla betesboxar då jag kommit hem och låter det självtorka - har inga problem med rost! (fiskar i sötvatten)

Kommentera

BBRF doppar alla drag som han har fiskat färdigt med i en bytta med sötvatten när han fiskar i bräck- och saltvatten.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Körde med ris i lådorna ett tag,,men när dom vart mättade vart det som en stor äcklig riskaka!!

Kommentera

Det finns väl inga genvägar direkt tyvärr.

Om man fiskat i havet så måste man skölja prylarna noga i sötvatten (makkar/jiggar också längs skaftet inuti så gott det går). Torka sedan av beten/krokar och lådan. Brukar även hänga grejorna på tork eftersom det inte går att torka helt torrt. När vi var i Norge i somras hängde min skit över hela fönstret i tv-rummet så i början undrade de andra vad fan jag höll på med - men inte senare när deras grejor rostat och mina var ok... Nåja, Kapitalisten slängde sina grejor och knöt på nytt men det är ju han det.

Vid havsfiske lägger jag dessutom aldrig tillbaka grejerna i stora boxen efter att jag stoppat dom i saltvatten utan har med en mindre plastlåda med lock för använda grejor. Ok, det blir väl lite trassel med häcklor och så men det går ju reda ut. Huvudsaken är att man inte "smittar" boxen med salt för då måste man ju skölja rubbet. Kan ju behövas ändå ibland om det blåst mycket så det är saltstänk överallt. Det rostar ju bara man vänder ryggen till så ibland händer det att jag sköljer av med sötvatten redan i hamn.

Sötvattensboxen/beten brukar jag torka ur med papper och lämnar boxlocket öppet över natten. Betena hänger jag på tork.

Vaddå petnoga - Nähä, inte jag väl?

Kommentera

Sunt förnuft & persedelvård vid hemkomst gäller.

Ett litet tips är att inte ta med fler drag än vad man behöver.

Kommentera

Jag fiskar i skärgårdsvatten och brukar hänga mina wobblers på båtens vindruta.
                De får hänga där hela dagen och torka, har inga stora problem med rostiga krokar.

Det är klart att det säkert är bra att skölja dem i sötvatten, men jag tror nyckeln är att inte stänga in våta wobblers i en tät betesbox.

Kommentera

Fiskar jag i bräckt vatten så sköljer jag de använda betena och hänger dem på tork samt torkar ur deras fack i lådan. Fiskar jag i sötvatten ställer jag upp lådorna och låter det lufttorka.

Kommentera

Sköljer av och låter torka på en tidning, använder också knepet med att lägga använda beten i en speciell burk, just för att slippa skölja av och torka allting!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 990 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11