Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö- & rullval, L/ML (snäppet över BFS)!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • engqvist
    replied
    Måste ge en recension om mitt destroyer_p5_f2-60x. Hade premiär turen igår. Testade det ihop med millionair ct sv ihop med stroft ls 0,22 och curado 50e med Yumeya spole och hedgehog bfs lager. Var precis som jag hade hoppas på. En djup R aktion men med lite kraft kvar i bottendelen. Och inte bara en supermjuk topp som mitt powermesh UL och som många spön här hemma. Kastade mellan 3-12g med det. Fungerar ypperligt. En 4g balsavobbler är inga problem. Precis som megabass spec så är det bra till vobbler, skedar och spinnare. Mindre bra till beten som du behöver styra mer med spöt. Typ jiggar och toppbeten.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
    Jag har 3 Levante varav ett är som ditt, F3-67LV 2P.
    Övriga är F4-68LV 2P och F5-611LV 2P.

    Alla tre är -19 års modell, med matt rullfäste och utan något ”namn” på spöt utan enbart klassificering. Ett är inköpt i Sverige och övriga från Japan.
    Om jag förstått det rätt, finns en JDM och en US version av -19, där man i US versionen gett namn åt spöna också, vilket inte JDM versionen från -19 har. Enligt säljaren (Stockholms fiske) är JDM versionen Japantillverkad. Men jag kan inte svära på det, och har inte kollat så noga på vad som står på spöt (om det står ngt om det öht).

    F3-67LV har jag parat ihop med en Steez CT SV och tycker att de lirar med varandra perfekt. Kastar ner mot 3g utan några problem alls. Helt underbar kombo måste jag säga!
    Tack för info. Har min currado bfs på för tillfället på spöt men har den nya zillion så prover nästa fisketur med zillion på.

    Har läst på lite och tydligen var det problem med en last av spön som levererades till USA pga fel blandning i graphiten. Detta märkte megabass själva och alla som ville byta ut det fick den dyrare modellen mot en liten summa emellan eller så förlängde man garantier till tre år "no questions askt" garanti.

    Lämna en kommentar:


  • Amiala
    replied
    Jag har 3 Levante varav ett är som ditt, F3-67LV 2P.
    Övriga är F4-68LV 2P och F5-611LV 2P.

    Alla tre är -19 års modell, med matt rullfäste och utan något ”namn” på spöt utan enbart klassificering. Ett är inköpt i Sverige och övriga från Japan.
    Om jag förstått det rätt, finns en JDM och en US version av -19, där man i US versionen gett namn åt spöna också, vilket inte JDM versionen från -19 har. Enligt säljaren (Stockholms fiske) är JDM versionen Japantillverkad. Men jag kan inte svära på det, och har inte kollat så noga på vad som står på spöt (om det står ngt om det öht).

    F3-67LV har jag parat ihop med en Steez CT SV och tycker att de lirar med varandra perfekt. Kastar ner mot 3g utan några problem alls. Helt underbar kombo måste jag säga!

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Kanske skiljer mellan USA och Japan modell?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    Om jag inte är helt ute och cyklar så tillverkas levante i Kina. Tror den togs fram när megabass lanserades i USA.
    Ok. Nu är det Malaysia tydligen. Vetefan vilket som är bäst. Försöker göra lite research på spöt. Det verkar som jag har någon skum modell. För spöna från 2019 har olika namn på spöna, som tex Diablo eller tournament osv vilket även den nya klingan från 2021 har. Men det har inte mitt spö. Sen är rullsätet av glansig plast medan mitt är i matt plast. Annars är allt annat detsamma. Spöna innan 2019 hade ett annat rullfäste så det verkar inte vara den tidigare årsmodellen heller.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Svarar på mitt eget inlägg :-)

    Den gamla klinga är från 2019 medan den nya är från 2021. Den gamla klingan pajade lättare och dom har nu förstärkt den nya klingan.

    Frågor som kvarstår är om den gamla är made in Japan?
    Om jag inte är helt ute och cyklar så tillverkas levante i Kina. Tror den togs fram när megabass lanserades i USA.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Svarar på mitt eget inlägg :-)

    Den gamla klinga är från 2019 medan den nya är från 2021. Den gamla klingan pajade lättare och dom har nu förstärkt den nya klingan.

    Frågor som kvarstår är om den gamla är made in Japan?

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Köpte ett megabass levante f3-67lv idag, multi såklart :-)

    Köpte det billigt men är då den gamla klingan tror jag. Allt ser ju likadant ut som på den nya klingan förutom att rullsätet är matt istället för glansigt. Sen står det inte någon beräkning som tex tournament osv. Men då dom ser väldigt lika ut så är det svårt att veta villen klinga det är. Kan någon som håller koll hjälpa mig?

    Tydligen så var den gamla klingan känsligare och pajade lättare. Däremot verkar det som att den nya klingan är gjord i Malaysia och den gamla är från Japan eller?

    Tar gärna lite tipps på vilken rulle ni tror kan passa bra ihop med spöt.

    Här kommer några bilder.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Fick lite hatkärlek när daiwa släppte den förmodligen sista lilla millionair rullen någonsin. Förstod inte riktigt vad de tänkt med den. De flörtade lite med bfs och bäckfiskarna samtidigt är den inte optimal till det. För tok för djup spole bla. Samtidigt känns den inte helt optimal till det som de äldre millionair 103 var så fantastiska till 1oz och 1,5oz spön. Men när den såldes ut i Japan till riktigt bra pris kunde jag inte låta bli utan jag köpte en.
    Men den har hittills inte hittat sin plats tills nu. Tror jag hittat den perfekta partnern till den. Megabass destroyer f2-60x 6fot 1/8-1/2 oz Regular.
    Dyrt spö men klart mycket billigare om man köper från Japan. I Sverige vill de ha nästan 6000 för det men i Japan får du ge någonstans mellan 2600-2800 inkl frakt till Sverige. Sen tillkommer ju tull och moms men även om du åker på full moms så hamnar du under 4000kr. Så det lönar sig verkligen att kolla upp lite innan du handlar här hemma. Ocker ska bojkottas. Nog om det. Spöt ska snarast provas och kommer då ge en recension om det sen.


    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    Fick hem bass one xt 5-14g (6.2f) spöt förra vecka och har fiskat lite med det. Ok spö för pengarna. Ok klassning men inte helt rätt. Skulle säga att det var lite underklassat men inte överdrivet. Inte alls toppigt som jag trodde det skulle vara utan snarare tvärtom. Bra spö för cranks och mindre jerkbaits vill jag påstå. Ganska kort vilket är perfekt om det finns massa träd och skit i vägen. Körde ner till fem g och det funkade ok. Men bäst laddade spöt mellan 10g och 15g.

    Kvalitetsmässigt så är det ett budget spö. Inget fel på det om man inte är rädd för lite limrester och budget EVA. Köpte spöt nytt för en 600 kr och det var spöt värt.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
2 svar
2 496 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
24 svar
3 833 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uffe62
av uffe62
 
Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
39 svar
5 658 visningar
0 gillar
Senaste inlägg OGRudan
av OGRudan
 
Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
468 svar
107 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Julle68
av Julle68
 
Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
3 550 svar
229 626 visningar
12 gillar
Senaste inlägg Tylön
av Tylön
 
Arbetar...
X