Premium spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premium spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Premium spinnspö

    Om man kikar på ett spö som i handeln nytt kostar mer än 4000:- får det väl ändå anses vara ett spö i premiumprisklass men Vad är det som gör att ett visst spö anses vara värt summan det kostar?

    Går det att jämföra ett spö från låt säga st croix med en ungefärlig kastvikt på 15-40 gram med andra premiumspön och faktiskt kunna säga att man märker skillnad om priset skiljer 500:- eller kanske till och med 1000:- upp/ner?

  • #2
    Det här har diskuterats tidigare, vill minnas att det slutade med en tekniskt initierad diskussion om olika kolfiberkvaliteer/tillverkningsprocesser. Addera till detta, som för alla andra produkter, marknadsföringsinsatsernas kostnader.

    Kommentera


    • #3
      Om man tar det till ytterligheter då och vill jämföra ett billigt Svartzonker Black Series 8´3" 40-150g (McRubber & Tails) med ett "premiumspö" som säljs nu... vilket bör jag testa?

      Vilka premiumspön i samma klass som ovan nämnda Svartzonker använder ni som är spöfetichistet?

      Kommentera


      • #4
        St.croix legend elite musky 8'6'' MHF är klassat 3/4-3oz men ligger kring de vikterna och är helt fantastiskt!

        Jag har tre ur den serien och skulle säga att det är 8'6'' HF 3-8oz jag uppskattar absolut mest...så pass att jag skulle säga att skillnaden är som natt och dag mellan dem och LTM motsvarigheten longranger och slingblade. Framför allt HF varianterna dä viktskillnaden blir mer påtaglig.

        Kommentera


        • #5
          Premium indikerar kvalitet, och kvalitet kan delas in mätbar och upplevd sådan. Den mätbara kvaliteten lär inte skilja mycket mellan olika tillverkare över en viss lägsta prisnivå, den upplevda kvaliteten är per definition subjektiv och kan skilja hur mycket som helst.

          Har man betalat dyrt för något är det mänskligt att vilja se premiumegenskaperna, oavsett de objektivt sett finns där, för att stilla sin kognitiva dissonans. Har man t.ex köpt ny bil fylls brevlådan med reklam för just den bilmodellen precis när dissonansen börjar sätta in (vilket marknadsföringsfolket räknat ut med kirurgisk precision).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Om man tar det till ytterligheter då och vill jämföra ett billigt Svartzonker Black Series 8´3" 40-150g (McRubber & Tails) med ett "premiumspö" som säljs nu... vilket bör jag testa?

            Vilka premiumspön i samma klass som ovan nämnda Svartzonker använder ni som är spöfetichistet?
            Alla tycker olika så testa nåt sånt här typ https://www.premium-tackle.com/shop/...-bc-serie.html. Någon som testat? Lämna gärna review efter köp Har själv snöat på det spöt ett tag men det har aldrig blivit nåt köp.

            Kommentera


            • #7
              Det enda spöfetischismmärke jag känner till, hand made in Japan och odelade så frakten blir även den premium:

              https://zenaq.com/rod_zenaq/index_en.html

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TolfG.Tolf89 Visa inlägg
                St.croix legend elite musky 8'6'' MHF är klassat 3/4-3oz men ligger kring de vikterna och är helt fantastiskt!
                Ska leta upp nån butik som har ett till salu när jag är lite mer vaken. Tack

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Om man tar det till ytterligheter då och vill jämföra ett billigt Svartzonker Black Series 8´3" 40-150g (McRubber & Tails) med ett "premiumspö" som säljs nu... vilket bör jag testa?

                  Vilka premiumspön i samma klass som ovan nämnda Svartzonker använder ni som är spöfetichistet?
                  Testa Wolfcreeks 8'6" eller Westin W8 7'9"

                  Kommentera


                  • #10
                    Som jag ser det så betalar man väldigt mycket för väldigt lite för spön över 2.000 spänn. För de flesta fabrikat. Vissa fabrikat får man göra om denna siffra ända upp till 4.000, men då betalar man redan på lägre prisklasser dubbla pengen för spön likvärdiga specifikationsmässigt andra tillverkare. Denna siffra tror jag varierar av olika orsaker. OEM för vissa tillverkare gör produktionen dyrare, lägre volymer, högre marginaler eller mellanhänder.

                    Oavsett så får man i regel mycket spö redan billigt. Men skillnaden på ett bra spö och ett premium kvarstår.

                    Kollar man t ex i daiwakatalogen (varför jag väljer Daiwa i exemplet är för att de är bland de bästa att specificera sina produkter) så ser man att materialvalen på ett Prorex AGS är: AGS-ringar, SVF-kolfiber, X45 konstruktion av klingan, 3dX-förstärkning i nedre delen av spöet, Nanolim, Zero G rullfäste.
                    Jämför man med morethan så är specifikationerna näst intill identiska, förutom rullfästet och handtagen som är "japansk hård EVA"....

                    Så skillnaden på ett bra spö och premium är specifikationsmässigt väldigt liten. Däremot så skiljer ju sig spöna åt ändå. Det ena är massproducerat i Kina och det andra i en mindre fabrik i Japan. Här antar vi att den sistnämnda fabriken har mer noggranna arbetare, högre kvalitetskontroll och byter spöformar oftare.

                    Sen så skiljer sig även modellerna åt specifikationsmässigt beträffande längd och kastvikt. Möjligtvis taperingen av klingan är lite annorlunda.

                    Enligt egen åsikt tycker jag att man betalar 100% mer pengar för ett 10-20% bättre spö när man köper premium istället för "bra".

                    Är det värt det? Det bestämmer man själv. För egen del beställde jag ett nytt Daiwa spö i år. Ett Air...
                    http://mortasfiske.blogspot.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 155 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X