Premium spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Premium spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Enligt egen åsikt tycker jag att man betalar 100% mer pengar för ett 10-20% bättre spö när man köper premium istället för "bra".

    Är det värt det? Det bestämmer man själv. För egen del beställde jag ett nytt Daiwa spö i år. Ett Air...
    Håller helt med! Dyrare spön blir lättare, spänstigare och bättre komponenter. Men vad är det värt att få ett spö som väger 10 gram lättare? Du kommer inte kasta direkt längre och du lär inte få mer fisk. Men känslan är ju en annan sak.

    Har själv många flugspön i 8 tusen klassen. Vad gör man inte för att att en tant ska skriva loggan för hand.....

    Kommentera


    • #12
      Shimano Poison Ultima väcker ett visst habegär..

      https://jdmtackleheaven.com/collections/poison-ultima

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
        Om man kikar på ett spö som i handeln nytt kostar mer än 4000:- får det väl ändå anses vara ett spö i premiumprisklass men Vad är det som gör att ett visst spö anses vara värt summan det kostar?

        Går det att jämföra ett spö från låt säga st croix med en ungefärlig kastvikt på 15-40 gram med andra premiumspön och faktiskt kunna säga att man märker skillnad om priset skiljer 500:- eller kanske till och med 1000:- upp/ner?
        Cynikern i mig kan ibland få för sig att det är antalet fräcka bokstavskombinationer i specifikationen samt exponeringstid i nävarna på "fiskeproffs" på youtube som avgör produkternas pris (och förträfflighet).

        När det kommer till spön är smaken så individuell att prislappen i viss mån kan bortses från.
        Trots ägande av ett gäng customspön samt testande av många av dyra spön genom åren är mitt favoritspö fortfarande ett gammalt Daiwa Zillion som kostade 150-160 dollar eller liknande för många år sedan.
        Inget imponerande färgschema, inga extremt avancerade spöringar men spöt passar mig, min teknik och några av mina rullar helt perfekt.

        Klart tekniska aspekter påverkar priserna men det Morta skrev om funktion i procent kontra pris förefaller även enligt mig vara korrekt.
        Det vore hemskt intressant att veta tillverkningskostnaden för spöklingor. Möjligen har jag helt fel men har ändå svårt att tro att det skiljer motsvarande de färdiga produkternas skillnad i pris mellan klingor tillverkade i samma fabrik av olika material, blir dock hemskt gärna motbevisad med fakta på den punkten.

        Även skillnaden i pris på hyfsade ringar och hyfsade rullfästen jämfört med högsta premiumsegmentet är, om än stort procentuellt, inte så stort att det matchar prisskillnaden på bra spön och premiumspön.

        Ett praktiskt exempel från mitt fiskeliv lyder som följer:
        Jag testade under en tid för ett antal år sedan ett par olika Illex ur Ashura-serien till mitt abborrfiske, jämförde just då främst med ett par ur Shimanos Zodias-serie samt mina befintliga spön.
        Ganska snabbt insåg jag att till mitt ganska betestypmässigt mångsidiga fiske fungerade Zodias och ett par av mina egna spön inte bara lika bra utan bättre än de mer än dubbelt så dyra Illex.
        Dessutom fanns kvalitetsbrister som sneda öglor, lackrinningar och dylikt på dyrgriparna.

        Jag tycker inte nödvändigtvis det varken känns eller syns att ett spö är dyrt.
        Vet inte om det beror på att dagens medelklasspön är så bra eller på att många dyra spön inte är så hemskt speciella.
        Det holden skriver är träffande, när prislappen är stor vill man gärna känna de där premiumegenskaperna, kanske känner man då också efter lite extra (gäller i högsta grad även rullar).

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Jag tycker inte nödvändigtvis det varken känns eller syns att ett spö är dyrt.
          Vet inte om det beror på att dagens medelklasspön är så bra eller på att många dyra spön inte är så hemskt speciella.
          Det holden skriver är träffande, när prislappen är stor vill man gärna känna de där premiumegenskaperna, kanske känner man då också efter lite extra (gäller i högsta grad även rullar).
          En stor del i "premiumspön" är nog just att det kostar mycket. Det är nog få personer som skulle kalla ett spö för premium om det kostar under 2000 kr, om det kostar över 5000 kr måste det dock vara premium. Det är en del av marknadsföringen. Visst kostar bättre komponenter lite extra, och mindre upplagor är dyrare att tillverka än stora. Blir ett spö bättre om nån handskriver en nummerserie på spöet. Nä, men den blir mer exklusive och man kan ta mer betalt. Jobbade i fiskebutik förut där vi hade en del privatimport från asien. Var typ en hundralapp som skiljde i inköpspris av top of the line mot medelklass spöet. Denna hundralapp blir dock till tusenlappar mot kund.

          Kommentera


          • #15
            Det avgör saken... Jag lägger bort alla tankar på dyra spön och fortsätter använda billiga premiumspön från Svartzonker :-)

            Kommentera


            • #16
              Det med priset är alltid intressant . Just att sätta ett högt pris och hävda premium är gammalt knep.
              kommer ihåg när curado 200e var i ropet för många år sedan.
              Normark sålde den rullen som "lyxrulle" till gädda och tog hutlösa 3500kr för den.
              I usa var det inte direkt någon lyxrulle utan snarare en bra bruksrulle. Var inga problem på den tiden att få hem en sådan från usa för ungefär 1000kr.
              Vet inte hur många sådana rullar jag tog hem till vänner och bekanta.
              Men folk som inte var pålästa gick på Normark reklam och betalde 3 gånger så mycket som vi gjorde.
              Men de köpte en lyxrulle, vi en bruksrulle.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
              2 svar
              2 496 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
              24 svar
              3 833 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uffe62
              av uffe62
               
              Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
              39 svar
              5 656 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg OGRudan
              av OGRudan
               
              Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
              468 svar
              107 666 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Julle68
              av Julle68
               
              Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
              3 549 svar
              229 434 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg Retroräven  
              Arbetar...
              X