Söker tips på ett haspelspö till borren, maxpris ca 1500 som funkar bra till jigg/dropshot, små jerks och allmänt kasta och veva fiske med spinnare och bladebeten. Önskad kastvikt ca 5-20gr och längd mellan 7 och 8 fot, 7,5 fot vore nog optimalt för min del! Ska balansera bra med en shimano 2500. Finns ett sånt spö tros?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Allroundspö haspel abborre
Collapse
X
-
PerchFight V2 - Jigg Light Spin 7'8'' 3-20g
perfekt spö till ändamålet. Enda nackdelen är att jag fått hem mina jigg light och crank spin med en toppdel där en ring var vass men fick en ny topp till båda utan några krångel. Fiskar allt med jigg light i stort sett. Fungerar till vibrationsbeten, jigg,ned,dropshot, Cranks och twitchbeten. fungerar med skeddrag och spinnare oxå. . köpte enbart crank spin för att det är kortare. Och jag kör en Shimano nexave 2500 och är då perfekt balanserad. (250g på en rulle)
-
Sportfiskeprylar säger att Crank Spin är mest allround i serien, sannolikt givet djupare aktion och längd kan man anta - Villespinn91 visst är Jigg Light mer av toppaktion än det andra? Har ett Spro Freestyler Skillz 215 cm -24g spinn som är allround men som gärna hade fått vara lite längre om jag köpt det som allroundspö, nu mer för knyckwobbler och plåt ej jigg primärt. Skillz finns också som haspel att känna på.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggSportfiskeprylar säger att Crank Spin är mest allround i serien, sannolikt givet djupare aktion och längd kan man anta - Villespinn91 visst är Jigg Light mer av toppaktion än det andra? Har ett Spro Freestyler Skillz 215 cm -24g spinn som är allround men som gärna hade fått vara lite längre om jag köpt det som allroundspö, nu mer för knyckwobbler och plåt ej jigg primärt. Skillz finns också som haspel att känna på.
• Längd: 7'2''/218cm
alltså kortare än jigg light.
Har ej hunnit testa crankspin än men har testat jigg light med alla metoder jag skrev! Är riktigt allround det oxå! kastar även med 20g skallar med den utan problem med jigg light
Kommentera
-
Tackar, bra tips! Slänger in två bubblare, bft perception jig & twitch och darts perchmaster finesse, 8fot, nån som har nåt att säga om dem? Annars känns det som att söders light jig nog är det som ligger närmast till hands. Westin vet jag är trevliga men har tyvärr lite svårt för handtaget/rullfästet på w3-spöna.
Kommentera
-
Har inte prövat ngn av dem men många på FS har sagt sig verkligen gilla sina BFT Perception. Ett mkt lätt spö som dock i första utgåvan hade en del reklamationer pga spöbrott om jag minns rätt.
Om perception II är bättre i det avseendet vet jag inte. Lätta spön kan betyda tunna klinor och därmed känsliga även om de sägs vara "nano resin super X-crisscross" eller liknande som ska göra dem starkare. Skulle dock inte förvånad om söders light jig är mer hållbart...
https://issuu.com/magazinefisheco/do...o_4_2019/16?ff
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kenwald Visa inläggTackar, bra tips! Slänger in två bubblare, bft perception jig & twitch och darts perchmaster finesse, 8fot, nån som har nåt att säga om dem? Annars känns det som att söders light jig nog är det som ligger närmast till hands. Westin vet jag är trevliga men har tyvärr lite svårt för handtaget/rullfästet på w3-spöna.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Fråga om gammalt träspö.av Jimmbalaiah3 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2025-05-16, 01:01 -
-
av Lars AndrénJag har köpt sjökort Lakemaster VX premium till Humminbird som sitter i en Solix 12 SI.
...5 Foton-
2025-04-05, 23:43 -
-
Svar till Visa upp era ambassadeurerav Kristofer_aplockade upp denna i Tokyo nyligen: En återlansering av Striper från 1979 i 4500-size, en liten skönhet...1 Foto
-
2025-03-14, 18:09 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
|
14 svar
1 959 visningar
0 gillar