Allroundspö haspel abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allroundspö haspel abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Allroundspö haspel abborre

    Söker tips på ett haspelspö till borren, maxpris ca 1500 som funkar bra till jigg/dropshot, små jerks och allmänt kasta och veva fiske med spinnare och bladebeten. Önskad kastvikt ca 5-20gr och längd mellan 7 och 8 fot, 7,5 fot vore nog optimalt för min del! Ska balansera bra med en shimano 2500. Finns ett sånt spö tros?

  • #2
    PerchFight V2 - Jigg Light Spin 7'8'' 3-20g

    perfekt spö till ändamålet. Enda nackdelen är att jag fått hem mina jigg light och crank spin med en toppdel där en ring var vass men fick en ny topp till båda utan några krångel. Fiskar allt med jigg light i stort sett. Fungerar till vibrationsbeten, jigg,ned,dropshot, Cranks och twitchbeten. fungerar med skeddrag och spinnare oxå. . köpte enbart crank spin för att det är kortare. Och jag kör en Shimano nexave 2500 och är då perfekt balanserad. (250g på en rulle)

    Kommentera


    • #3
      Sportfiskeprylar säger att Crank Spin är mest allround i serien, sannolikt givet djupare aktion och längd kan man anta - Villespinn91 visst är Jigg Light mer av toppaktion än det andra? Har ett Spro Freestyler Skillz 215 cm -24g spinn som är allround men som gärna hade fått vara lite längre om jag köpt det som allroundspö, nu mer för knyckwobbler och plåt ej jigg primärt. Skillz finns också som haspel att känna på.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Sportfiskeprylar säger att Crank Spin är mest allround i serien, sannolikt givet djupare aktion och längd kan man anta - Villespinn91 visst är Jigg Light mer av toppaktion än det andra? Har ett Spro Freestyler Skillz 215 cm -24g spinn som är allround men som gärna hade fått vara lite längre om jag köpt det som allroundspö, nu mer för knyckwobbler och plåt ej jigg primärt. Skillz finns också som haspel att känna på.
        Crankspin
        • Längd: 7'2''/218cm
        alltså kortare än jigg light.
        Har ej hunnit testa crankspin än men har testat jigg light med alla metoder jag skrev! Är riktigt allround det oxå! kastar även med 20g skallar med den utan problem med jigg light

        Kommentera


        • #5
          Personligen skulle jag rekommendera Westin W3 Finesse T-C 28 g till detta ändamål. Alternativt ett Daiwa Prorex X, vilket är något mer teknikspecifikt, men ett bra val.

          Kommentera


          • #6
            T/C - 28g, ny modell? Eller menar du nya 7'6" 5-15g som kanske klarar säg 20? De lite äldre 7'1" 5-15, 7-21g har sagts ha lite sådana marginaler iaf...

            Kommentera


            • #7
              Ursäktar oklarheten. Jag menar förstås Westin W3 Finesse T-C 7-21 g. Jag skrev fel vikt, då jag tidigare hade haft en konversation om Westin W3 Ultrastick upp till 28 g.

              Kommentera


              • #8
                Tackar, bra tips! Slänger in två bubblare, bft perception jig & twitch och darts perchmaster finesse, 8fot, nån som har nåt att säga om dem? Annars känns det som att söders light jig nog är det som ligger närmast till hands. Westin vet jag är trevliga men har tyvärr lite svårt för handtaget/rullfästet på w3-spöna.

                Kommentera


                • #9
                  Har inte prövat ngn av dem men många på FS har sagt sig verkligen gilla sina BFT Perception. Ett mkt lätt spö som dock i första utgåvan hade en del reklamationer pga spöbrott om jag minns rätt.
                  Om perception II är bättre i det avseendet vet jag inte. Lätta spön kan betyda tunna klinor och därmed känsliga även om de sägs vara "nano resin super X-crisscross" eller liknande som ska göra dem starkare. Skulle dock inte förvånad om söders light jig är mer hållbart...

                  https://issuu.com/magazinefisheco/do...o_4_2019/16?ff

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av kenwald Visa inlägg
                    Tackar, bra tips! Slänger in två bubblare, bft perception jig & twitch och darts perchmaster finesse, 8fot, nån som har nåt att säga om dem? Annars känns det som att söders light jig nog är det som ligger närmast till hands. Westin vet jag är trevliga men har tyvärr lite svårt för handtaget/rullfästet på w3-spöna.
                    Jag har testat bft spöt fast till multi... inget skönt spö att kasta med . känns som man kastar med en pinne tyvärr. Jag skulle köpa söders jigg light. Microwave .. ha koll bara på ringarna på toppdelen så den ej är vass. om den är det så är det inga problem att få en ny toppdel. Bra service från dem

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 478 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                    24 svar
                    3 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                    39 svar
                    5 614 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg OGRudan
                    av OGRudan
                     
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 545 svar
                    228 152 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Wilier75  
                    Arbetar...
                    X