Silvers aluminiumbåtar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silvers aluminiumbåtar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Metall blir ju självklart kallare i köldgrader än plast (glasfiber). Sen hur man definierar bra är bara upp till en självt. För min del är alubåt nästan utesluten. Föredrar att kunna laga en båt om nåt händer. Och helst också kunna skruva i båten. Skruva i aluminium är inget vidare.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Måste bara passa på att rekommendera mitt val av båt för så väl trolling på öppet hav som jerk/spinn i skärgården.

Sonderade marknaden ordentligt i val av ny båt våren 2005. Som av en händelse kom jag i kontakt med en kille som köpt en ny Örnvik 580 i Tyskland, han lovordade handlaren och kostnadsbesparingen det innebar att köpa båt i Tyskland var klart avgörande.

Då jag var ute efter en mittmonterad styrpulpetare i 5-6 meters klassen, med ordentliga stuvutrymmen och stort/brett akterdäck fann jag inget riktigt bra hemma i Sverige. Däremot visade sig det att handlaren i Tyskland bla var återförsäljare för Jeanneu (världskänt märke bland segelbåtar). Jeanneu har tagit fram en serie väldigt välbyggda fritids och fiske båtar och jag föll pladask för en Cap Camarat 545. Efter offertförfrågan hos den svenska återförsäljaren fick jag ett pris på ca 130.000:- för bara båten. Samma offertförfrågan hos den Tyska återförsäljaren hamnade på endast 90.000:-. En 115 hp Mercury EFI 4-takt blev motorvalet även den för 90.000:-. Alltså en kostnadsbesparing på ca 50.000:- totalt i jämförelse med att handla hemma. Sen var det bara att ta trailern och åka ner till Kiel och hämta. Det tog en dag och kostade ca 3000:- i bensin och färjebiljetter. Inga problem att ta in eller försäkra i Sverige.

Efter att nu ha ägt båten i 1.5 år och använt den flitigt har jag endast positiv uppfattning om den. Sjöegenskaperna är enastående, kvalitén likaså. De smarta lösningarna och möjligheten att toklasta prylar inuti den stora pulpeten är suveränt.

Båten kan skådas på Cap Camarat 545

OBS! Båten på bilderna är en äldre modell. Den jag har är utrustad med en ordentlig pulpitbåge över rutan på pullpeten, perfekt att montera spöhållare på.

Om någon har planer på att köpa båt i Tyskland bistår jag gärna med råd och kontaktförmedling om så önskas.
      Senast ändrad av Musky; 2006-10-12, 19:05.
      [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
        Metall blir ju självklart kallare i köldgrader än plast (glasfiber). Sen hur man definierar bra är bara upp till en självt. För min del är alubåt nästan utesluten. Föredrar att kunna laga en båt om nåt händer. Och helst också kunna skruva i båten. Skruva i aluminium är inget vidare.
        Det är kanske ingen ide att munhuggas om detta men är det - 5 grader så är det oavsett matrial i båt. Vi kan lugnt utgå från att en palstbåt har temp av -5 C likväl som en aluminiumbåt sedan att aluminum leder värme alt kyla effektivt jmf med plast är ju självklart. Metall förändras också i kyla men båtarna är ju kallpressade så äääh orkar inte mer utan : fiskebroder kör du plast båt så kör jag aluminum vi kanske ska fokusera på fisket istället

Kommentera

Optimala fiskebåten

Kolla : http://www.si-ma.se/se/overview/la

Utan tvekan den mest optimala fiskebåten fiskade med denna båt i våras i Västerviks skärgård. Går som en raket i alla väder gott om plats för 3 - 4 pers. Inbyggd sump osv. Men den är svindyr........... Denna båt har inga kompromisser vad jag kan se så länge man inte skall trolla vill säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av limnos
            Drömbåt:

Linder Fish 440 5hp 4-takt Som ligger på RÄTT ställe...!

(Det är viktigare att vara på rätt plats vid rätt tid, än på fel plats i rätt båt, eller whatnot)
            Här har ni en kille som vet vad han pratar om! Linder 440 med elmotor, hela ekipaget på en liten släpvagn. Helt perfekt med friheten det innebär. Du bara bär den till vattnet om det inte finns nån ramp. passar givetvis bäst i insjöar, inte öppet hav. Kalas dock att kunna ha båten hemma på gården och sen bara enkelt dra iväg när suget blir stort.

Skruva går oxå bra i en aluminiumbåt, dessutom är de fantastiskt tåliga, så skador får du i regel inte.

Hua va feta gäddor vi dratt i Hibbahubbas Linder 440...
            Brottar fett...

Kommentera

Har själv en Silver Hawk med en 60hp yamaha på. Är grymt nöjd med den, gick i riktigt hög sjö i helgen från Gålö till Söderöra (vid blidö) och tillbaka på söndagen. Båten tar mycket grov sjö på ett betryggande sätt.

60Hp funkar om man är max tre i båten sen börjar det gå lite segt och man bör ha 75hp skulle jag tro., men för 2 pers (vuxna !!!) är båten och motorn klockren.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av JohanPiers; 2006-10-23, 13:27.
              .................................................. ......................
              :popcorn

Kommentera

vi har varit inne på en silver shark walkorund(hur de nu stavas) men den blev tyvär för dyr ...

körde trex gäddan tävlingen med pierre reif och då hade han precis fått sin nya gryma silver eagel och oj vilken GRYM båt!

alla båtar bara drog iväg och vi tog de lungt tills pierre drog på gasen och då var vi före alla båtar!!
                den går bara för grymt i sjön och klockren fiskebåt!
                Keep talking about me, You are just making me famous..
                MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

stegrar över

Rs:en kan visst tippa över ...menar inte vid tung last och gaspådrag, ställ dig emot vinden ca 20 s/m i krabbsjö och lotsa in segelbåtar i gästhamnar så får du se när en buster stegrar.....Inget att rekommendera iofs är väl inte att ge sig ut i de vindarna att rekommendera alls, men, ibland måste man...

Ursprungligen postat av Fishcraft
                  Har haft en Buster RS i många år det är en kanon båt att den skulle vippa över tror jag är helt osannolikt men det stegrar sig kraftigt om man lastar mycket där bak och drar på full gas då står fören cirka 60 grader upp från ytan det är läskigt. Men det är en grym fiskebåt du kommer in överallt helt oöm och ruggigt andrahandsvärde. Tillsaken Silver föredrar jag dels för den fina gången i kraftigare sjö och trivsel faktorn med plast i båten det har också en isolerande inverkan det blir mindre skramligt helt enkelt.

Köpte en Galia 630 WA förra året en kanonbåt, tanken var att jag skulle kunna sova över på mina fisketurer men det blir lätt att man drar hem istället.

Så nu får det bli en Silver Eagle istället.
                  Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Har själv en silver fox (gamla modellen) och jag är grymt nöjd med den. Har åkt i ett antal buster båter(rs,L,xxl) och ett antal Silver båtar(Fox,Hawk,Shark, Eagle). Måste säga att båda märkena är mycket dugliga.

Själv föredrar jag Silvern av den anledningen att den går betydligt mycket mjukare samt att inredningen är mycket trevligare. I silvern får man tåligheten som en aluminiumbåt har samt trevligare inredning som en plast båt har.

Min Fox är för övrigt till salu eftersom jag nu ska uppgradera mig till en Hawk

Kommentera

Gösen skojar du. Linder 440 är ju en totalt misslyckad konstruktion av alubåt som gjorts. Var alldeles nyligen ute och hämtade kompisens båt för flyttning till Magelungen. Han är inte nöjd på många punkter på den lådan till båt. Driver iväg för lite blåst. Är knäpp när man går fram i fören. Bakarslet på båten åker upp. Inget vidare att ro. Vi hyrde en likadan i Tyresö av fiskeförening där. Vi kunde inte fatta att man kan tillverka en sån usel alubåt. Och det sa vi rätt snabbt när vi var ute med den. Och då var vi tre man med en lite snurra bak. Vikten är också ynka 80 kilo på en sån lång båt. Säger egentligen det mesta.
                      Som sagt gemför en liten Uttern plastbåt på längd 370-380 och du förstår vad det innebär med bra roddbåt.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 355 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13