Hur mycket som priset på ett spö kan determineras av kvalité vs hype&lurendrejeri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket som priset på ett spö kan determineras av kvalité vs hype&lurendrejeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur mycket som priset på ett spö kan determineras av kvalité vs hype&lurendrejeri

    Jag har den senaste veckan varit ute efter spön, men även rullar, att köpa. Jag har stött på flera problem...

    1. Spöns beskrivningar är helt obegripligt dåliga. Spön i alla prisklasser påpekar att de är de bästa. T.ex ett spö för 500kr och ett spö för 3000kr påpekar båda att de har ny teknik för att kunna kasta längre och att de har väldigt bra spökomponenter osv. Detta är ju vilseledande lur. Det är förståeligt att de vill sälja, men det gör inte köpandet enklare...

    Vissa beskrivningar är mer specificerade än andra också. T.ex. finns det beskrivningar som menar att de har Toray-grafitklingor medan andra specificerar sig ytterligare och slänger in tex high modulus 30/40T osv osv. Detta skapar ju ytterligare problem i jämförelseprocessen, när vissa inte berättar specifikt vad för komponenter som spöt har.

    2. Jag hittar samma spökomponenter på spön på 800kr och 2500kr. T.ex så finns det både billiga och dyra spön som har exakt likadana spöringar eller klinga, osv, osv. Vad är det då som kostar så mycket mer egentligen?
    3. Det finns otroligt lite information kring alla olika fabrikats benämningar på olika komponenter som de själva har skapat för att låta extra fancy. T.ex. så kanske ABU skapar en ny teknik! Vi hittar på namnet Stig! Så deras nya Stig-spöringar är "utvecklade för att kunna kasta längre och ta ditt fiske till nästa nivå". Dessa tekniker som bara finns på fåtal spön har otroligt lite information kring dom. Eller rättare sagt, för lite användbar, förståelig information. Hur ska jag då kunna jämföra olika spön för att veta vad som har de bästa komponenterna på marknaden?


    Dessa problem skapar ytterligare problem för mig:

    Hur ska jag veta att ett spö för X antal kr faktiskt är värt X antal kronor, och i sin tur är bättre än ett annat spö som kostar mindre? Båda spöna kanske egentligen är lika bra. Det ena kanske släpptes precis och därmed kostar mycket för att det är nytt (eller av hype som skapas). Det ena kanske är dyrare för att företaget som säljer det försöker haffa fiskare med fancy tekniker som de har skapat, men som kanske är precis lika bra som andra spön för mindre pris.

    Hur ska jag kunna köpa det bästa spöt på marknaden med de bästa komponenterna när det inte finns en tydlig information eller bra jämförelser? Häromdagen försökte jag googla skillnaden i kvalité mellan Alconite och SiC-spöringar och den enda informationen som kommer upp på nätet är från fiskeforum som baseras på egna erfarenheter (och alla tycker olika). Man blir inte klokare på det. Jag googlade faktiskt på 100 saker men mer liknande besvikelser skapades.

    Min tanke nu är att jag ska köpa ett jäkligt dyrt spö bara, som ett säkert kort. Men det finns ju fortfarande risk att spöt man köper kanske inte är bra (pengar i sjön).

    Min fråga till alla er är hur mycket som ni anser priset på ett spö (eller rullar för den delen) kan determineras av deras kvalité kontra lurendrejeri&hype? Kommer det löna sig att grotta sig in på vilka komponenter som är bäst för att hitta ett mycket bra spö, eller ska man bara köpa ett spö som är dyrt, med den aktion, betesvikt och längd som önskas, och så blir det väl bra? Är bara rädd för att få ett hyffsat bra spö, när man kunde fått ett otroligt bra spö.
    Senast ändrad av Williamgurebo; 2024-04-01, 23:08.

  • #2
    Ursprungligen postat av Mathias 70
    Det där är svårt som fn och har blivit lika besviken på dyra spön som Super nöjd med billiga.
    bäst är ju om man kan känna på dom innan köp. Men tror det är fler än mig här som har lagt ny köpta spön på hyllan.
    Givetvis, att känna på spöt är ett måste innan köp. Men det känns långt från tillräckligt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

      Givetvis, att känna på spöt är ett måste innan köp. Men det känns långt från tillräckligt.
      du kommer aldrig att kunna avgöra rakt av i en affär om det är rätt spö för dig å rätt spö för dig är troligtvis inte samma spö som jag söker .
      är många spön som passerat en stund och vandrat vidare då jag mestadels handlar begagnat då marknaden är stor.
      det är många faktorer som spelar in mer än spöringar-aktion på klingan och rullfäste spelar större roll för mig och sen har jag olika spö för betestyp och vikt och vad för fisk jag fiskar efter så ett spö lycka till ……..

      Kommentera


      • #4
        Jag märker ingen som helst skillnad mellan ett "dyrt" JDM-spö och ett "billigt" kina-spö vad gäller kastlängder.

        Alla spön jag testat kastar lika långt inom sina respektive kastvikter om längden är densamma och samma lina och rulle används.

        Hur det sen är att drilla med olika spön är ju väldigt olika och det är ju upp till hur användaren upplever spöet som avgör. Jag kan inte "känna" att ett spö är dyrt när jag kastar eller drillar fisk på det. Den som påstår sig kunna skulle jag vilja utsätta för ett blindtest :-)

        Kommentera


        • #5
          Det mesta är nog marknadsföring. Men dyrare komponenter och högre ton, moduls eller im klassning på grafitmaterialet som används till klingan ger dyrare spö. Men det finns inget som säger att du får 40 tons klinga bara för du betalar 3000+ för ett spö. Det är väldigt lätt att ta ett valfri spö och sätta en valfri prislapp på den. Då det är små skillnader i verkligheten och speciellt på mellansegmentet blir det svårt för de flesta att avgöra om ett spö verkligen är värt 1500 eller 3000 kr. Man går på design och marknadsföring.

          Sen kan man fråga sig om högre modulus/ton alltid är bättre, vilket vi lätt vill tro. Båda är bara ett mått på styvhet förhållande till vikt. går att översätta klassificering dem i mellan också. Du får en lättare och styvare klinga, och allt blir den ofta känsligare. Men i visa metoder kanske det är bättre med en mjukare klinga. Glasfiber har ju tillochmed fått ett litet återsving.

          Kommentera


          • #6
            1981 sattes ett rekord i casting med en 18 grams kastplugg på ett abu-spö/rulle :-) Varfö kastar vi inte längre med dagens spön? :-)

            Click image for larger version

Name:	2B6B9273-C7FD-46CD-A9A5-5D7BC9190A90.jpeg
Views:	420
Size:	79,1 KB
ID:	2638205Click image for larger version

Name:	0585A731-9E04-4384-9B4C-63BD9A131F37.jpeg
Views:	409
Size:	61,9 KB
ID:	2638206Click image for larger version

Name:	ADA1B6DA-AC5B-462E-AFE3-C64BDA2D94A4.jpeg
Views:	410
Size:	87,3 KB
ID:	2638207Click image for larger version

Name:	5702AAB8-E625-4935-9813-40E45E6F2B6E.jpeg
Views:	410
Size:	102,5 KB
ID:	2638208Click image for larger version

Name:	Casting1.jpg
Views:	405
Size:	983,6 KB
ID:	2638209

            Kommentera


            • #7
              Bara för att ett spö har en dyr prislapp pga dyra komponenter betyder inte att spöt är bra & trevligt att fiska med, det gäller även att kunna sätta ihop så det blir bra.
              Lite som att laga mat, dyra råvaror betyder inte att det blir behöver bli gott.

              Några som jag tycker är duktiga på komponera ihop spön är
              Daiwa, har bla haft ett 350kr spö till barn när dom har gästat båten, enklast möjlig komponenter men fantastisk trevlig & rolig känsla att fiska med, har stått många ggr själv med den när barnen inte har velat fiska, har även ett AGS Elite till borre med bland dom finaste komponenterna, fantastiskt spö som kastar & drillar kanon bra.

              Mads på Savage Gear är fantastiskt duktig på komponera ihop spön.

              St Croix Ledgend & Ledgend Elite tycker jag är svårslagen när det gäller gäddfiske, spöna laddar bättre än något jag har provat kastar det mesta & drilla små eller stora fiskar är kul.

              Kommentera


              • #8
                Jag har köpt på mig 2 olika Savage gear SG4 spön ett spinn för borre och gös samt ett haspel för gös, tycker för priset jag gav runt 1000kr var de prisvärda. Har även Daiwa AGS haspel 10-30g 8fot som är riktigt trevligt men en annan prisbild och värt de pengarna, mitt tycke är att det finns inget perfekt spö som fungerar bäst till allt.

                Kommentera


                • #9
                  Jag brukar kolla på tillverkningsland och komponentinnehåll, såsom linförare, rullfäste mm för att få känsla för om slutproduktens pris rimligen motsvarar summan av komponenterna eller mer ett utslag av girighet. Ett set Fuji titan sic-ringar kostar typ en tusing. Så kostar spöt med dessa ringar 2500kr (ex frakt och tull) tycker jag det är bra prissatt i förhållande till komponentnivån. Är det sedan gjort i Japan eller Skottland klassar jag det som billigt, osv. Rent generellt tycker jag att det blir mindre och mindre skillnad mellan mellanprisklass och high end. Visst kan det vara stor skillnad. Men jag tycker även rätt billiga spön kan vara otroligt bra idag.
                  Senast ändrad av barnmorskan; 2024-04-03, 12:03.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kan tillägga att en annan faktor jag läger stor vikt på är tillverkarens grad av specialicering. Jag finner det mer sannolikt att ett mer nischat företag som tillverkar i princip enbart spön skapar ett bra spö än ett företag som till exempel savage Gear som själva inte står för tillverkningen utan sätter sitt varumärke på allt från långkalsonger till tafsar. Med det vill jag inte ha sagt att Savage Gear är skit och inte kan producera bra prylar. Bara att ett företag som Tenryu eller Senaq förmodligen har väldigt mycket mer kunskap om hur ett riktigt bra spö skall göras, eftersom det är deras enda födokrok.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                    2 svar
                    2 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                    468 svar
                    107 790 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                    3 615 svar
                    233 916 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Serigös, 2016-01-02, 23:21
                    62 svar
                    11 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av metspö, 2016-08-10, 09:18
                    30 svar
                    3 334 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Arbetar...
                    X