Tillverkare - fabrikat - fabriker - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkare - fabrikat - fabriker

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverkare - fabrikat - fabriker

Hej!

Satt och småkikade på diverse fiskesidor på nätet och började fundera.
    Jag vet att abu, penn, berkley och mitchell tillhör samma koncern. Jag tror mig veta att rappala, daiwa och 13 fishing är samma koncern.
    Finns det fler som tillhör samma koncern ?
    Var tillverkas de? Tror inte att t.ex abu's spön och rullar tillverkas i samma fabriker som berkley och eller penn.
    Är der någon här som.kan reda ut vad/vilka som tillhör vilka och var deras produkter tillverkas? Tänker då på spön och rullar.

// Sadda

Daiwa ingår inte i någon koncern.

Kommentera

Dom jag kommer på:

Pure fishing
      • Abu Garcia
      • Savage gear
      • Berkley
      • Penn
      • SpiderWire
      • Plano

Rapla
      • Rapala
      • Okuma
      • VMC
      • 13 fishing
      • Sufix
      • Blue Fox
      • Storm
      Fairpoint Outdoors
      • Westin
      • Kinetic
      Fox International
      • Fox Rage
      • Salmo

Gunki och Sensa hör ihop iaf, men hittar inget om hur ägarstrukturen ser ut.

Myran och Nils Master antar jag är privatägda eftersom dom inte har flyttat tillverkningen till låglöneländer... Det är nog svårt att undvika om man är i en koncern eller så.

Har inte koll på de japanska märkena, Shimano och Daiwa.
      Senast ändrad av nybörjare-igen; 2025-11-05, 10:40.

Kommentera

Jag tror inte ens att ett märkes samtliga spöserier tillverkas i samma fabrik.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Är Berkley's lina och Spiderwire samma lina då eller tillverkas de i olika fabriker ?

Kommentera

Det finns ju ett flertal olika flätlinor som säljs under märkena Berkeley och Spiderwire. Blir lite svårt att jämföra.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Du har de tre stora; individuella tillverkare som utvecklar själv och gör det mesta i egna fabriker:

Shimano, Daiwa och Okuma

Du har konglomerater:

Pure Fishing: Abu Garcia, Berkley, Penn, Mitchell, Spiderwire, Sheakpseare, Pfleuger, Hardy, Greys, Van Staal, Fin Noir, Plano, Savage Gear, DAM, Pro Logic, Scierra etc.

Rapala VMC Co. : Rapala, VMC, 13 Fishing, Sufix, Blue Fox, Marttiini, Remen, Storm, Mora Ice. (Okuma distriberas av Rapala VMC i norden, men Okuma är en helt egenstående och gigantisk tillverkare, som producerar och tjänar mer än dessa konglomerater.)

Rather Outdoors / Fox International (f.d Lew's Holding): Fox, Lew's, Strike King, Quantum, Zebco, Preston Innovations, Salmo, Spomb, Korum etc.

Med flera mindre, såsom Sølvkroken, Fairpoint och det nya Cultura Piscandi (Zalt, Leech, Headbanger).

Det finns mindre privata aktörer som har argenturen för olika märken i Sverige:

Inter Tackle: DUO, Megabass, Sunline, XZone, Raid Japan, Deps, Zenaq, Evergreen, Ryugi, Decoy etc.

Gladsax Fiske: Behr, Gladsax

Wiggler: Gamakatsu, Spro, Vicke, Bandit, Bomber, Lunker City, Heddon, Lidmans Fiskeredskap etc.

Darts AB: Darts, Big Bite Baits, Drennan, Tasmanian Devil etc.

Sedan finns det ett par små, privatägda företag som säljer och tillverkar på egen väg:

Zeebaas, Accurate, Sportex, Stroft, ISUZU Kogyo, Lamiglas etc.

I Sverige är det mestadels betestillverkare som går/har gått den här vägen: No Name, Ludde, Ubaits ... eller företag som säljer under eget märke med tillverkning i annat land: Fibe AB, FKP Gear, Svartzonker etc.

Sedan finns det en ny-gammal kategori i Sverige, och det är när butiker/kedjor gör sina egna varumärken: Söder Tackle, Scout, Vatn, Anglers, Armada Tackle osv.

Det här tycker jag är en ganska precis uppdelning på hur marknaden ser ut i Sverige. Hoppas det hjälpte.

Kommentera

Wow!!!
                Vilken redogörelse!
                Tror vi kan stänga den här tråden nu .

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Du har de tre stora; individuella tillverkare som utvecklar själv och gör det mesta i egna fabriker:

Shimano, Daiwa och Okuma

Du har konglomerater:

Pure Fishing: Abu Garcia, Berkley, Penn, Mitchell, Spiderwire, Sheakpseare, Pfleuger, Hardy, Greys, Van Staal, Fin Noir, Plano, Savage Gear, DAM, Pro Logic, Scierra etc.

Rapala VMC Co. : Rapala, VMC, 13 Fishing, Sufix, Blue Fox, Marttiini, Remen, Storm, Mora Ice. (Okuma distriberas av Rapala VMC i norden, men Okuma är en helt egenstående och gigantisk tillverkare, som producerar och tjänar mer än dessa konglomerater.)

Rather Outdoors / Fox International (f.d Lew's Holding): Fox, Lew's, Strike King, Quantum, Zebco, Preston Innovations, Salmo, Spomb, Korum etc.

Med flera mindre, såsom Sølvkroken, Fairpoint och det nya Cultura Piscandi (Zalt, Leech, Headbanger).

Det finns mindre privata aktörer som har argenturen för olika märken i Sverige:

Inter Tackle: DUO, Megabass, Sunline, XZone, Raid Japan, Deps, Zenaq, Evergreen, Ryugi, Decoy etc.

Gladsax Fiske: Behr, Gladsax

Wiggler: Gamakatsu, Spro, Vicke, Bandit, Bomber, Lunker City, Heddon, Lidmans Fiskeredskap etc.

Darts AB: Darts, Big Bite Baits, Drennan, Tasmanian Devil etc.

Sedan finns det ett par små, privatägda företag som säljer och tillverkar på egen väg:

Zeebaas, Accurate, Sportex, Stroft, ISUZU Kogyo, Lamiglas etc.

I Sverige är det mestadels betestillverkare som går/har gått den här vägen: No Name, Ludde, Ubaits ... eller företag som säljer under eget märke med tillverkning i annat land: Fibe AB, FKP Gear, Svartzonker etc.

Sedan finns det en ny-gammal kategori i Sverige, och det är när butiker/kedjor gör sina egna varumärken: Söder Tackle, Scout, Vatn, Anglers, Armada Tackle osv.

Det här tycker jag är en ganska precis uppdelning på hur marknaden ser ut i Sverige. Hoppas det hjälpte.
                  Spiderwire kunde inte jag se i pure fishings senaste katalog när jag kollade i augusti. Har dom kvar spiderwire som märke?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Spiderwire kunde inte jag se i pure fishings senaste katalog när jag kollade i augusti. Har dom kvar spiderwire som märke?
                    De ligger kvar på hemsidan i alla fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    2 048 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist