Ursprungligen postat av kekra
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tryckfel?
Collapse
X
-
Samma stämpling fanns på vevsidans gavel på 5- och 6000-rullar under 80-talet. Jag hade tidigare en 5500 DA och när jag kollar på bilder på den så är "Built" korrekt stavat. Den rullen tillverkades 1981. Nu tillför ju inte detta så mycket i diskussionen om 7000C men eftersom det är samma stämpling så skriver jag detta i.a.f.
-
Hej Kekra; Mina tidigaste, röda Ambassadeur 7000 multirullar stals vid ett inbrott hemma tillsammans med alla nya rullar i kartong. När jag läser på vänstra gaveln till en av mina allra äldsta 1950-tals, mörkröda, onumrerade Ambassadeur 5000 rullar kan man uppifrån i sirlig stil läsa RECORD i fiskform med fiskstjärt, Ambassadeur, No. 5000, AB. URFABRIKEN-SVÄNGSTA, SWEDEN, MOD.SG. Det mesta utom modell SG kan jag lista ut vad det innebär. Kan någon annan lista ut vad modell SG betyder?Ursprungligen postat av kekra Visa inläggHaha! Very funny!
Go for the Big Ones!
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2007-04-28, 18:46.
Kommentera
-
.."Självcentrerande Glidlager" ska det vara om jag inte missminner mig. Just vad SG betydde var länge något som var lite halvt oklart..Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Kekra; Mina tidigaste, röda Ambassadeur 7000 multirullar stals vid ett inbrott hemma tillsammans med alla nya rullar i kartong. När jag läser på vänstra gaveln till en av mina allra äldsta 1950-tals, mörkröda, onumrerade Ambassadeur 5000 rullar kan man uppifrån i sirlig stil läsa RECORD i fiskform med fiskstjärt, Ambassadeur, No. 5000, AB. URFABRIKEN-SVÄNGSTA, SWEDEN, MOD.SG. Det mesta utom modell SG kan jag lista ut vad det innebär. Kan någon annan lista ut vad modell SG betyder?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej BeBest; Min första Ambassadeur 5000 är i mitt tycke i "Superperfekt" skick efter att ha fångat minst 7.000, kanske 9.000 gäddor sedan 1953. 5000-amban är lite skavd på ovansidan av de mörkröda gavlarna, men i tillräckligt bra skick att fånga några tusen gäddor till. Den är nog fortfarande värd SEK 150:- som jag betalade för min tredje Ambassadeur 5000 år 1957. Det finns i varje fall ingen på rullavdelningen som fortfarande jobbar kvar på ABU sedan rullen såg dagens ljus för första gången. Sverige vann med 7-1 mot Finland, förlåt Italien!Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggSG modellen är den äldsta varianten av dem som sattes i serieproduktion. Den betingar också ett högt pris om den är i perfekt skick.
Men det vet du säkert redan.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Ps. En del slitdelar som babbitslager, evighetsskruv, knivbult, revspridare, fjädrar och annat smått har jag fått byta ut några gånger genom åren, men som sagt...rullen fungerar perfekt denna vår också. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-28, 20:04.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej BeBest; Min första Ambassadeur 5000 är i mitt tycke i "Superperfekt" skick efter att ha fångat minst 7.000, kanske 9.000 gäddor sedan 1953. 5000-amban är lite skavd på ovansidan av de mörkröda gavlarna, men i tillräckligt bra skick att fånga några tusen gäddor till. Den är nog fortfarande värd SEK 150:- som jag betalade för min tredje Ambassadeur 5000 år 1957. Det finns i varje fall ingen på rullavdelningen som fortfarande jobbar kvar på ABU sedan rullen såg dagens ljus för första gången. Sverige vann med 7-1 mot Finland!
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Ps. En del slitdelar som babbitslager, evighetsskruv, knivbult, revspridare, fjädrar och annat smått har jag fått byta ut några gånger genom åren, men som sagt...rullen fungerar perfekt denna vår också. Ds.
eller så var det italien
Kommentera
-
Hej Moretoft; Helt rätt och kul att du är vaken och såg min lilla fint österut! De på andra sidan var i varje fall blåklädda, små och envisa! Första målet fick de ju också innan vi drog igång vårt klapp-klapp-klapp! Ja, det var ju tur att vi hade Foppa, Lidas och Sudden i matchen mot Finland sist, men nu blir troligtvis ingen av dessa "superstars" med i vår nästa VM-final mot ......Ursprungligen postat av moretoft Visa inläggeller så var det italien
Go for the Big Ones!
Old FirehandSenast ändrad av Old Firehand; 2007-04-28, 20:06.
Kommentera
-
Tack Hippo; Ja, det låter mycket troligt att SG betyder Självcentrerande Glidlager. Det är trevligt att få bra svar när man vågar fråga och skönt att fortfarande kunna lära sig något nytt.Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg.."Självcentrerande Glidlager" ska det vara om jag inte missminner mig. Just vad SG betydde var länge något som var lite halvt oklart..
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ps. Jag trivs verkligen med er här på FiskeSnack. Ds.Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-28, 20:17.
Kommentera
-
Javisst är den 100% äkta rulle, hur snyggt som helst. Tänkte sälja den i Tradera men jag måste veta först om det är något speciellt med det "Bulit" eller inte. Jag frågade samma sak i Finska fiskeforum men de vet ingenting där heller..Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggÄr rullen verkligen tillverkad av AB Urfabriken i Svängsta håller du nog en framtida dyrgrip i handen.
Så ingen här äger Ambassadeur 7000C från -82?

Senast ändrad av kekra; 2007-04-29, 08:57.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SpiN.Hej jag är ny här och har en hel del fiske drag och försöker hitta information från vart dom kommer...4 Foton
-
Kanal: Allmänt om fiskeutrustning
2026-06-02, 09:20 -
-
av KigNågon som känner till om Zalt 14 någongång tillverkats med fenor?3 Foton
-
2026-04-11, 13:03 -
-
av Mathias 70Cobbar,cobbar på väggen där.
Säg mig vem som största ger.1 Foto-
2026-01-30, 13:55 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
|
24 svar
2 455 visningar