Tankar kring ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar kring ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar kring ekolod

Är helt ny på ekolodsfronten, har fiskat mycket men aldrig kommit i kontakt med ekolod. Nu är det dags att skaffa ett lod då jag har en ny plasteka runt 4 m som ligger nära där jag bor och kommer såldes att hinna med många fina göspass i sommar. Nu till frågorna...

Om man köper ett stationärt lod, måste då batteri och hela svängen vara kvar i båten eller är det lätt att koppla bort tex ett mc batteri som driver lodet?
    Jag vet att man kan ta bort själva displayen...
    Varför jag vill ta med batteriet är för att det är stor stöldrisk där båten ligger. Är det någon risk att någon tar kringutrustningen (givare mm) till lodet om man tar med displayen hem?

tack på förhand

Om du skruvar fast givaren så är det nog ingen som snor den, den är ju relativt värdelös utan displayen.

Ta med displayen och mc batteriet hem så är allt som syns en kabel på akterspegeln.
    Du kan tex montera krokodilklämmor på ekolodets strömkablar så kan du enkelt koppla till/från batteriet...

Kommentera

Ursprungligen postat av Tool Visa inlägg
      Är helt ny på ekolodsfronten, har fiskat mycket men aldrig kommit i kontakt med ekolod. Nu är det dags att skaffa ett lod då jag har en ny plasteka runt 4 m som ligger nära där jag bor och kommer såldes att hinna med många fina göspass i sommar. Nu till frågorna...

Om man köper ett stationärt lod, måste då batteri och hela svängen vara kvar i båten eller är det lätt att koppla bort tex ett mc batteri som driver lodet?
      Jag vet att man kan ta bort själva displayen...
      Varför jag vill ta med batteriet är för att det är stor stöldrisk där båten ligger. Är det någon risk att någon tar kringutrustningen (givare mm) till lodet om man tar med displayen hem?

tack på förhand

Välj ett stationärt lod och driv det via ett MC batteri som är litet och lätt att ta med, placera batteriet i en lämplig låda (liten batterilåda i syrafast plast med lock och montera lodet på locket så kan Du bära med Dig hela paketet till/från båten och allt som sitter kvar på båten är givaren vilken inte lär vara så stöldbegärlig.

Fördelarna med denna konstruktion i en sån båt som Du har är flera men mest av praktiska orsaker, men Du får klart mera lod för pengarna om Du köper ett stationärt än ett fabriksförberett portabelt, och ett 12V MC batteri på 7-10Ah räcker väldigt länge till ett lod och kostar inte mera än 3-400kr på Biltema dem har även lådor och det andra Du behöver för att koppla ihop det hela!!

Tips är att Du förstärker locket på endersidan med en bit plyfa så att inte plasten spricker då det ju blir lite påfrestningar när Du trycker på knapparna på lodet och då underlättar det om monteringen är stadig.

Ta sedan en bit spännband och gör en axelrem till lådan så kan Du enkelt bära den till/från båten.

Ang ekolod så lär Dig ställa in lodet manuellt och glöm all automatik på lodet det är bara skräp utom automatisk djupskala det är praktiskt och värst av allt är Fish ID stäng av det!!

Lycka till och välkommen till en ny värld med ekolod

Kommentera

Göra stationärt till portabelt.

Tack för svaren!

Att göra ett stationärt till portabelt låter väldigt intressant och verkar inte allt för svårt . Det jobbiga verkar bara vara hur man ska fästa givaren. Är givarna stora ??Kan man fästa något slags rör som man kan sticka ner givaren i när man ska ut med båten och sedan bara dra upp den??? Gillar inte metoden att släpa med en bräda som givaren är monterad på och sedan fästa den med en tving. Känns som det kommer bli för krångligt då jag även tar med min lätta motor hem. Vill ha någon smart konstruktion som inte ödslar allt för mycket tid som gör att jag lämnar lodet hemma till sist

Ska finnas bilder på egna lösningar här i forumet men jag har svårt att hitta dem...någon som har lust att lägga upp lite bilder på sina konstruktioner i denna tråd. Skulle vara riktigt fint!

Kommentera

hmmm

Bäst kanske är att skruva fast givaren och sladd mm och bara ha lod + batter på/i verktygslådan men det funkar ju enbart om kablarna går att fästa snabbt...skulle behöva köpa ett lod bara för att se hur allt ser ut

Kommentera

Ursprungligen postat av Tool Visa inlägg
            Bäst kanske är att skruva fast givaren och sladd mm och bara ha lod + batter på/i verktygslådan men det funkar ju enbart om kablarna går att fästa snabbt...skulle behöva köpa ett lod bara för att se hur allt ser ut
            Dem flesta lod kommer med en akterspeggelsgivare som det bara är att skruva fast på aktern på lämplig plats = inte bakom ev steglister och inte där det bildas luftbubblor vid körning för då funkar inte lodet.
            Det finns enkom höj/sänkbar fästplattor för givare som Du monterar själva givaren på och som går att ta bort enkelt och då sitter det bara en alu profil kvar på aktern, givaren kopplas med snabbkontakt till lodet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
            24 svar
            2 350 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg lsjonsson  
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13