Tält i fjällen! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tält i fjällen!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tält i fjällen!

Nu är äntligen allt med semestern fixat så den 1 juli bär de av till nordnorge för 2 veckors flugfiske efter lax så nu gäller de bara att fixa all utrustning, vi är 2 st som far och vi kommer att tälta dom 2 veckorna som vi är där uppe.

Någon som har bra erfarenheter av något 2-manna tält som ni kan rekomendera? var in på en friluftsbutik här i stan och kollade på tält och försäljaren berätta en hel del om tält, men de handlade i princip bara om Hilleberg tält från 6000kr och uppåt, vilket helt klart verkar vara riktigt bra grejer, men jag kommer tälta MAX 5-10 gånger i sommar så ett sådant tält känns lite overkill, även om de förmodligen har bättre livslängd.

så jag har lagt budgeten på 3000 kr, tycker att jag borde få tag i ett helt okej tält för dom pengarna, ända kraven igentligen är att de inte regnar in eller väger allt för mycket! men ja vet att billiga tält ofta är lite tyngre, men bara de inte är galet tungt så är de inga problem

så, frågan lyder, va ska ja köpa för tält?

Så länge vädret är inom normala gränser beträffande nederbörd, hetta och vind duger de flesta tält avsedda för vildmarkscamping. Det är när nordkalottens mest folkilskna vindar gaddar ihop sig som man sållar agnarna från vetet
    Jag tog en hastig blick på Tradera och hittade ett par alternativ.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är ni inga vana tältare skulle jag rekommendera ett tremannatält. Man sprider VÄLDIGT lätt ut sig och det kan bli lite tjorvigt om det är ont om plats. Möjligtvis ett tvåmannatält med absid, det skulle jag anse vara ett minimum.
      Men, är ni vana tältare ELLER synnerligen välorganiserade så funkar det ju med ett tvåmanstält.
      En av de stora nackdelarna med billiga tält är VIKTEN, ska ni vandra omkring och tälta på flera ställen eller ska ni ha ett basläger?

I och för sig kan man dela upp de flesta tält. Själv har jag ett fjällräven "akka" som väger 3,6kg men som går att dela upp på 3 lika stora delar.

Men slutligen... har du inga fler tältplaner än du nämnde så är det ju ingen större idé att slå på stora trumman och släpa med sig värstingtält från Hilleberg el liknande, overkill som sagt.

Trevlig tur. :-)

edit: Hittade ett trevligt litet tält här http://www.naturkompaniet.se/naturko...x.asp?id=52014
      Dyrare än din budget iofs... /edit

edit igen: Fler tält, närmare (och en del under) budgetgränsen.

http://www.wild-outdoorlife.se/1290.asp (ser helt okej ut)

http://www.wild-outdoorlife.se/992.asp (tror inte JAG skulle lägga mig i det... *s*)

http://www.wild-outdoorlife.se/704.asp (ser seriöst ut... och väldigt LÄTT!)

ja, det fanns MÅNGA fler tält men kolla på UTRYMME och VIKT. /edit igen
      Senast ändrad av GäddJävel; 2008-05-17, 13:00.

Kommentera

de lutar väl mest åt att vi inte kommer flytta tältet så jätte mkt, utan att de blir ett basläget, ialf en av veckorna då vi kommer tälta på en camping, däremot den andra kommer vi tälta ett par mil ifrån närmsta väg så de kommer bli en massa vandring, och eftersom jag inte riktigt vet hur de ser ut längs älven där så vet jag inte om vi kommer ha basläger eller om vi kommer flytta det.

ett tvåmanna tält med absid är väl de som känns mest lockande nu ialf, har kollat på Jack Wolfskin tundra 3 eller något sånt, de verkar vara riktigt fint, men väger en hel del.

Kommentera

Ja men kolla på nån av länkarna jag gav dig. Tror nåt kostade runt 2000 OCH var lätt att bära. :-)

Kommentera

ja de fanns nått intressant faktiskt du har inga egna erfarenheter av nått av dom då?

någon med fler tips? gärna på tält ni har själv

Kommentera

Generellt sätt är ett tremanna king! :-) Om man är två är det lite extra plats och är man tre får man plats. Jag har ett fjällräven med sån extra absid. Det är väldigt praktiskt om det är dåligt väder då man kan laga mat å binda flugor i absiden.
              När drar vi?

Kommentera

okej, men känns som att de blir onödigt tungt med ett 3-manna, fast de väger kanske inte speciellt mkt mer än ett 2-manna. Vilken modell har du och hur mkt kostar de ungefär?

Kommentera

Det blir tyngre med ett tremanna, och än tyngre om det har en extra absid, det blir en till båge då så det väger ju mer, helt klart. Fjällräven i posten ovan var en länk men det syns inte:

Ett sånt har jag, det kostar tyvärr skitmycket men det måste finnas kopior tycker jag, på själva planslösningen så att säga. Det är lätt värt den extra vikten att bära, särskilt när man fiskar tycker jag. När man bara vandrar i fjällen är det kanske mindre värt med ett lite större tält för då har man ju som ingen basecamp men när jag har fiskat i fjällen har vi i princip alltid haft en basecamp och då är det verkligen toppen. (Jag är helt sjukt nöjd med mitt tält, som du kanske märker. Det är ju en personlig grej så gå å kolla på olika modeller och fundera själv hur du kommer att använda det. Jag skriver som jag tycker.)
                  När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av jeppe- Visa inlägg
                    ja de fanns nått intressant faktiskt du har inga egna erfarenheter av nått av dom då?
                    Nej tyvärr men jag jämförde med det tält jag HAR (Fjällräven "akka") och tyckte de såg ut att funka som jag skulle vilja. Men det ska ju nämnas att det är skillnad på teori och praktik.

TESTA helst tältet innan ni drar iväg, det gjorde jag med mitt, slog bland annat upp det i kraftig blåst och en gång mitt i natten. Bättre att vara förberedd än att INTE vara det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                    24 svar
                    2 358 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg lsjonsson  
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13