Nätfiske - varför inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske - varför inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Bandis Visa inlägg
    Att en "brist" på nätfiske skulle leda till småväxta bestånd tycker jag låter i högsta grad otroligt. Snarare pekar all forskning som jag tagit del av på att nätfiske är mycket effektivt i att ta bort de större fiskarna i ett bestånd.
    Menar absolut inte gennerellt. Men det fakto i denna sjö har fisketrycket nät/spö minskat asevärt sista 30 - 20 åren och i den takten har tusenbröderna ökat. fömodlige stabiliserar sig sjön innom några år.
    Senast ändrad av Larsson; 2009-04-01, 11:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
      Eller ät mer kött, som en riktig man :P
      Det har blivit mycket sk*tsnack om att man ska äta mer fisk.
      Samma sk*tsnack som för några år sedan handlade om grönt och lättlurat folk sprang och blev vegeterianer.

En dag i veckan, det räcker.
      Själv äter jag aldrig fisk och jag har varken dött eller har sjukdomar mer än vad som är normalt.

Att rensa sjöar med nät bara för att man tycker att man borde ha rätt att göra det är inte smart.
      Men trådskaparen vill ju lägga ett nät fyra gånger om året och äta upp all fisk som han får så det tycker även jag är okej.
      Lite offtopic här, men nu får du förklara dig.
      Varför är jag som sen 15 år tillbaka valt bort kött, och endast äter fisk och grönt lättlurad?

Kommentera

Ursprungligen postat av snipan Visa inlägg
        Lite offtopic här, men nu får du förklara dig.
        Varför är jag som sen 15 år tillbaka valt bort kött, och endast äter fisk och grönt lättlurad?
        Fattar inte heller, totalt skitsnack.
        Men visst, han kan väl proppa i sig djurplågade, hormonbehandlade stressade djur som lever under hemska villkor hur mycket han vill - själv äter jag gärna ett par nätade abborrar och gäddor även fast jag inte själv nätar. Folk är så extremt själviska och tänker bara en meter framför näsan.

Sen är det väl ganska bevisat att fisk är grymt bra och fettsnål mat som man lever längre av? - motsatsen till fläsk

Kommentera

Det enda argument som jag kan köpa är såklart svårigheten med C&R på det man inte vill ha men annars så ser jag inga problem med sporadist nätfiske. Nätfiske hit eller dit är ju precis som C&R, dvs sunt förnuft gäller

Kommentera

Problemet med nätfiske är att det fiskar blint, man har ingen vidare koll på vad och hur mycket som fastnar. Nätfiske skulle vara enbart tillåtet för yrkesfiskare, allt husbehovsfiske och det fria nätfisket som nu finns skulle omedelbart förbjudas. Förstår inte ens hur man kan komma på tanken att försvara nätfiske på en sportfiskesida? Man kan ju tro att man kommit till vattenägarnas hemsida.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
              Problemet med nätfiske är att det fiskar blint, man har ingen vidare koll på vad och hur mycket som fastnar. Nätfiske skulle vara enbart tillåtet för yrkesfiskare, allt husbehovsfiske och det fria nätfisket som nu finns skulle omedelbart förbjudas. Förstår inte ens hur man kan komma på tanken att försvara nätfiske på en sportfiskesida? Man kan ju tro att man kommit till vattenägarnas hemsida.
              Håller med, borde vara förbehållet yrkesfiskare och forskare att sätta nät.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

KG och Allessandro har ju helt rätt. Hur kan ni som kallar er sportfiskare överhuvudtaget ens diskutera nätets vara eller inte vara. Yrkesfiske på rätt sätt kan vara försvarsbart.
                Men att fler här tycker att det är grönt att lägga nät. Och så många okunniga inlägg om nät var länge sen jag hörde. Gillar man nät måste man ju vara för mängdfångande redskap.
                Ryssja och långrev är mängdfångande, men bra mycket skonsammare.
                Där kan man ju rädda dom flesta fiskar man inte behöver. Varför är ni då så kåta på nät.
                Rannsaka er själva och tänk längre än näsan räcker.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                  KG och Allessandro har ju helt rätt. Hur kan ni som kallar er sportfiskare överhuvudtaget ens diskutera nätets vara eller inte vara. Yrkesfiske på rätt sätt kan vara försvarsbart.
                  Men att fler här tycker att det är grönt att lägga nät. Och så många okunniga inlägg om nät var länge sen jag hörde. Gillar man nät måste man ju vara för mängdfångande redskap.
                  Ryssja och långrev är mängdfångande, men bra mycket skonsammare.
                  Där kan man ju rädda dom flesta fiskar man inte behöver. Varför är ni då så kåta på nät? Rannsaka er själva och tänk längre än näsan räcker.

Kanske för att deras pappa, farfar eller morfar lägger nät??

Förbjud skiten för fritidsfiskare helt enkelt!!

Kommentera

Ok så man kan inte vara sportfiskare och lägga nät? Ungefär som att vara djurvänn och inte kunna vara jägare?

Men jag håller med om att diskutionen är lite onödig på ett sportfiskefourm

Det som dock är väldans märkligt när det gäller nät och övrigt fiske är ju reglerna när man köper fiske kort.

Var och trollade i en sjö i jämtland i sommras. För det första var man tvungen att köpa ett kort /spö, vilket inte är så konstigt kanske. Men likförbenat var lokala förmågorna inte så nöjda att att man fick trolla. För det vet ni väll att de där som trollar tar mängder med fisk. påpekade mackägaren.
                    Men att man fick lägga 10 nät/dygn på varje kort var inget de reagerade på!
                    Det dygnet fick vi 5 öringar. Undra hur många vi hade tagit om vi lagt 60 nät över sjön...

För den delen, det här med max 3 gäddor /dygn som ska bli, hur regleras det vid nätfiske.

Kommentera

Bara för att förtyliga mig lite

Jag är varken för eller emot nätfiske utan vill bara se argumenten. Jag försöker inte heller att provocera med mitt inlägg. Så jag kan inte se ett problem med att jag försöker föra denna typ av dialog på ett sportfiskeforum då det "drabbar" oss som sportfiskar en hel del (om det nu påverkar beståndet med den typ av nätfiske som jag skrev om tidigare?).

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11