Nätfiske - varför inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske - varför inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nätfiske - varför inte?

Med risk för att sparka i ett myrbo

Varför skulle nätfiske vara så dåligt? Om jag som vanlig svensson åker till ICA och köper fryst fisk från andra sidan jorden så kan ju inte det vara det mest miljövänliga införskaffandet av fisk. Om jag istället lade eget nät typ 4 ggr per år så borde väll det vara mycket bättre?

Ja, självklart om du nu gjorde som du säger, väldigt sällan. Men folk har svårt att inte överdriva, och "tappar i" nätet utanför en lekvik...

Kommentera

om tonfisken utrotas drabbas inte de flesta svenska sportfiskare värst mycket, men om man pratar om antal ton gädda som tas upp blir folk förbannade för då får dem mindre på linändan. Människan är ju en egoist i sin natur..
      Mer spöböjj åt folket

Kommentera

det är ungefär som att kasta i en dynamitgubbe.. det kan göra fruktansvärt mycket skada i onödan...
        [FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]

[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]

Kommentera

Jag vill ju ställa en motfråga till trådskaparen.

Varför skriver du "fryst fisk från andra sidan jorden"?
          Köper man i regel som Svensson fisk som fångats på andra sidan Jorden eller tycker du det är roligt att överdriva för att förvrida sanningen så det passar dig?

För övrigt är det en dålig idé att försöka få igång en diskussion IGEN om detta med fiske för att äta och bjuda grannar, det har inte fungerat innan och kommer aldrig att fungera.

Ska man bli klok på folk måste man anta att folk i allmänhet är idioter, dock finns många skarpa hjärnor på detta forum som INTE är Svenssonfolk.

Mentaliteten att hellre slå ihjäl några två storgäddor än fyra små för att sedan dela med sig till släkt, grannar, brevbäraren och pastorn är så djupt inpräntad i folk att man blir mörkrädd.

Kommentera

Självklart är det inget fel i att ta lite fisk med nät eller ta upp fisk vid sportfiske för att sedan äta, ser inget som helst problem med det.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
              Jag vill ju ställa en motfråga till trådskaparen.

Varför skriver du "fryst fisk från andra sidan jorden"?
              Köper man i regel som Svensson fisk som fångats på andra sidan Jorden eller tycker du det är roligt att överdriva för att förvrida sanningen så det passar dig?
              Nja bara du som inte har koll.. Inte så överdrivet. Tyvärr är ju många av de frysta fiskarna man köper, kanske inte fiska från andra sidan jorden, men har nästan varit där. Många av fiskpinnarna som är fiskade (inte i pinnform givetvis ) i nordsjön skeppas till asien för att bli pinnifierade för stt sedan skeppas tillbaka till norden.. Odlad lax från sydamerika, haj mal - Asien etc..

Men det mest negativa med nät har väll kanske inte så mkt med den allmänna miljöpåverkan i transporten som att man plockar upp alla gäddor för just de som sportfiskar. Och som med allt annat fiske om det missbrukas. Däremot kan man bli lite lätt störd på nätfiskarna som tycker att de som "spöfiskar" förstör för dem och tar all deras fisk.
              Senast ändrad av Larsson; 2009-03-31, 21:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil Visa inlägg
                Med risk för att sparka i ett myrbo

Varför skulle nätfiske vara så dåligt? Om jag som vanlig svensson åker till ICA och köper fryst fisk från andra sidan jorden så kan ju inte det vara det mest miljövänliga införskaffandet av fisk. Om jag istället lade eget nät typ 4 ggr per år så borde väll det vara mycket bättre?
                Ser ingen skillnad mot att lägga nät eller köpa yrkesfiskefångad fisk från Sverige. Sen vet jag inte om det är bättre..
                Hälleflundrafiskare

Kommentera

Fisk från andra sidan jordklotet - Hoki filéer, Hajmal, Tilapia, Tonfisk, Pink Salmon, Alaska Pollock etc.

Jag kan inte kalla mig nätfiskevän men ett sansat husbehovsfiske har jag svårt att kritisera när det finns så kallade sportfiskare som bonkar allt som kommer upp i båten utan att ta hand om fisken efteråt. Ohämmat bonkeri tycker jag är värre.

Tvingas jag sedan välja, och jag säger tvingas, så föredrar jag att fisken tar slut i Senegal än att den tar slut i min gäddvik... Så jag tänker fortsätta köpa fryst fisk... och release'a mina gäddor

Kommentera

Utan att ha fiskat med nät så tror jag så här:

Ett skäl emot nätfiske kan vara "spöknäten".
                    Ett enda nät som tappas bort fortsätter att fiska bra länge, är 50 år rimligt?
                    Om man funderar på hur många nät som "tappas" bort varje år så borde det i sig vara skäl till att nät inte borde användas.

Om man spånar att nätet tar fisk som i sin tur lockar till sig mer fisk som fastnar o.s.v. så är det väl inte så bra. Visserligen så blir det ju mat till annan fisk så det kanske går på ett ut.

Ett annat skäl bör väl vara att ett nät inte är så bra att selektera och att det innehåller fisk som man inte vill ha.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                    14 svar
                    1 976 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist