Nätfiske - varför inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiske - varför inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
    Ojojoj ... ett svårt fall.
    Du får en chans till. Läs det allra första inlägget i tråden
    och läs sedan mitt inlägg. Därefter sätter du dig ner och
    tänker efter RIKTIGT hårt.
    Lugn, lugn... klart att jag förstå ditt resonemang men jag kan inte hålla med dig. Jag tror faktist att Larsson i detta fall tolkade det hela korrekt och att du nu försöker skapa en efterkonstruktion.

btw... så gör folk konstiga saker på fyllan så som nätfiskar och slår ner folk med basebollsträn

Kommentera

Larsson, att jakt är ett måste enligt dig. Ja helst när det finns 300 000 med jakt licens.
      Skulle räcka med 20 000 och det skulle fylla kvoten för att skjuta det mesta som rör sig.
      Att det finns fel personer med jakt licens visade sig alldeles nyligen.
      Han som sköt och mördade kvinnan som var på tapeten nyligen.
      Och det är inget ovanligt att jägare är inblandade i grova brott.
      Likadant är det för hemvärns män, Finns för mycket vapen i fel händer i det här landet. Precis som i USA. Man kan inte som du gemföra en fisk med ett djur med känslor liknande människor.
      En fisk är inte mycket smartare än en myra. Och då får vi ju inte gå ut med risk att trampa på en klok myra.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Spöknät fiskar inte effektivt i 50år, rutten fisk och fågel, alger och skräp typ plast tynger ner dom efter nått år som mest sen sjunker det till botten,men det är illa nog, dessutom en fara för båtar, en köl på en stor båt går ner en bit, för inte att tala om trollare och deras djupriggar.
        Problemet är all skada som nät gör på fisk under minimåttet och fisk man inte vill ha (kom ihåg ifrån 1980-talet hur nätfiskare berättade hur dom fått stora idstim i sina nät, 18öre/kilot som minkfoder, så det var bara att dumpa).
        Min tro är att nät som fösvunnit sjunker förr eller senare men de fortsätter att fiska trots att de ligger på botten, fast kanske inte lika effektivt som när de hänger som de ska.

Och om jag förstått det rätt så var nät tidigare av garn vilket försvann relativt snabbt men dagens nylonnät försvinner aldrig eftersom de inte bryts ner. Därför borde kanske en diskussion om materialval i nät vara aktuell om man ska fiska med nät.
        Ola

Kommentera

Klart det vore bättre om det gäller 4 gg om året...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
            Min tro är att nät som fösvunnit sjunker förr eller senare men de fortsätter att fiska trots att de ligger på botten, fast kanske inte lika effektivt som när de hänger som de ska.

Och om jag förstått det rätt så var nät tidigare av garn vilket försvann relativt snabbt men dagens nylonnät försvinner aldrig eftersom de inte bryts ner. Därför borde kanske en diskussion om materialval i nät vara aktuell om man ska fiska med nät.
            Många fiskar, speciellt gäddan rullar sig under sin dödskamp, så näten blir som rep alltså fiskar dom inte så bra längre.
            Men visst, nylon håller mycket längre än dom gamlar bomullsgarnen, det är korrekt.
            Jag har varit med när fåglar fastnat i nät och det är ingen vacker syn dom förstör näten väldigt mycket. Jo, min morfar var pensionerad yrkesfiskare och jag fick hjälpa till med näten när jag var liten.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
              Intessant läsning och okunnighet om nätfiske.
              Min far Arenderar fiskevatten där han fiskar med nät för att själv äta upp (lägger dock inte i lekvikar å andra märkliga ställen)
              och som alla verkar tro så får man oerhörda mängder med fisk i nät ,riktigt så är det ju inte .
              Många gånger så får han ingen fisk alls och ibland 7-8 gösar, några abborrar och norsar ,
              snittet är ganska dåligt egentligen om man får säga så.
              Bör inte vara något problem att få mer med pimpel eller Vj .

"spöknät" fiskar inte i oenlighet , dom blir fulla med sjögräs å annat skit ganska fort å bildar en vägg som fiskarna väjer för ,
              precis som fångstarmarna på en laxfälla där maskorna kan vara upp till nästan en meter å och laxarna simmar ändå inte igenom

Det är nog bara att gilla läget ,nät har alltid förekommigt och kommer så att göra
              man ska givetvis ha tillstånd att lägga ,vilket de flesta nätfiskare kanske inte har .
              Som någon skrev , jägarstammen och nätfiskarna kommer att minska tackvare generationsskiften ,och visst är det så .
              Den dag jag får ärva näten kommer jag inte att använda dom , jag förblir spöfiskare
              Precis! Mycket överdrifter här. Helfulla nät med 10kilosgäddor som läggs i lekvikar och spöknät som fiskar i 50 år...jo tjena
              När svärfar och farfar har lagt nät och jag varit med har vi aldrig fått några extrema mängder, bara så det räckt till en till tre måltider, och det har bara fastnat matfisk.

Men visst anser även jag att reglerna bör vara hårdare vid nätfiske än vad dom är nu, och visst finns det även inom nätens värld många idioter till fiskare precis som det finns inom sportfiske! Men att kräva ensamrätt på vattnen som både de mest extrema nät och sportfiskarna vill är bara dumt.

Kommentera

Att diskutera nätfiske i ett sportfiskeforum är beklagligt två helt skilda fiskemetoder sport är sport det andra är köttfiske som dödar all sortsfisk som inte ens går att spöfånga och en fisk som fastnar i ett nät är sprängfull med mjölksyra
                Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil Visa inlägg
                  Lugn, lugn... klart att jag förstå ditt resonemang men jag kan inte hålla med dig. Jag tror faktist att Larsson i detta fall tolkade det hela korrekt och att du nu försöker skapa en efterkonstruktion.

btw... så gör folk konstiga saker på fyllan så som nätfiskar och slår ner folk med basebollsträn
                  Jag är lugn. En efterkonstruktion vore under min nivå.
                  Sånt sysslar tonåringar med. Jag menade vad jag menade.

Men om du inte håller med är det ju en annan sak.
                  Tanken och åsikten är fri.

Peace

Kommentera

Men för att uttala min åsikt beträffande nätfiske klart och tydligt:

Jag anser att nätfiske i form av fritidsfiske/husbehovsfiske för gemene man är otidsenlig.

Eftersom människans tryck på miljön ökar stadig krävs allt större
                    återhållsamhet. Nackdelarna med nät är många:
                    Tumlare och sjöfågel fastnar i dom, utlekt och oönskad fisk likaså.

Nätens fångsförmåga kan säkert lätt överskattas men å andra
                    sidan har jag själv sett dess förstörelsekraft. Mindre sjöar klarar
                    inte flera stationära nät och besor i kustnära garn är ett stort problem
                    på våren.

Givetvis måste nätfisket för näringsidkare få finnas kvar. Eller för folk
                    som faktiskt lever till viss del med och i naturen. Vad det gäller samerna
                    kan man väl knappast kräva att de tar varenda fisk på spö när de kanske
                    måste hålla efter sina renar eller mecka med scootrarna.

Jag tycker det är tråkigt att politikerna tror att våra vatten är outtömliga.
                    Jag förstår heller inte varför nätfiske ska ingå i fritidsfiske. Varför skulle
                    det vara en så helig ko? Det skulle vara så enkelt att skilja spöfiske
                    från nätfisket i Svea RIkes lag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marc_Bolan Visa inlägg
                      Precis! Mycket överdrifter här. Helfulla nät med 10kilosgäddor som läggs i lekvikar och spöknät som fiskar i 50 år...jo tjena
                      När svärfar och farfar har lagt nät och jag varit med har vi aldrig fått några extrema mängder, bara så det räckt till en till tre måltider, och det har bara fastnat matfisk.

Men visst anser även jag att reglerna bör vara hårdare vid nätfiske än vad dom är nu, och visst finns det även inom nätens värld många idioter till fiskare precis som det finns inom sportfiske! Men att kräva ensamrätt på vattnen som både de mest extrema nät och sportfiskarna vill är bara dumt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11