Priser på nya haspelrullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priser på nya haspelrullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Priser på nya haspelrullar?

Hur kommer det sig att frambromsade rullar är dyrare än bakbromsade?

På en Twinpower skiljer priset hela 1000:- mellan fram och bakbromsat.

Jag är inte säker, men jag tror inte tillverkningskostnaden skiljer speciellt mycket faktiskt.

Den största skillnaden är väl snarare att frambrosade rullar har mycket bättre, tåligare och stabilare broms.

Sen kan man ju ifrågasätta om vi verkligen behöver riktigt bra bromsar för våra svenska arter?
    Möjligen en stor Lax, men annars är jag tveksam.

Någon med kunskap får gärna lägga till lite teknisk bakgrund, jag är kass på sånt
    Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Min personliga teori är att de frambromsade rullarna har en mkt större marknad...då främst i andra länder, där frambromsat är mkt vanligare. Rulltillverkarna satsar då mer pengar å teknologi i den mest gynsamma marknaden och vräker där i mkt mer kullager och dyl för att göra rullarna mer attraktiva till ett lite högre pris...

min teori iafa....
      - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Holms teori är nog sann. Kollar man på samtliga tillverkares "lyxmodeller" så är de nästan uteslutande frambromsade, kollar man vidare på ex amerikanska webbutiker så är det nästan bara frambromsat. Mao så gör man sina mest exklusiva modeller i frambromsutförande. Jämför man en frambromsad Twinpower med en bakbromsad så är det en stor skillnad...exempelvis alutkonstruktion jämfört med grafit...osv.

Kommentera

Som Hippo säger... Det är stor skillnad mellan fram och bakbromsad TwinPower, dom har i stort sett bara namnet gemensamt.

När jag förra våren skulle köpa ny rulle till gäddfisket så hade jag bestämt mig för den bakbromsade TP, men en elak försäljare satte den frambromsade i händerna på mig... Och sen var jag såld. Förutom hippos kommentar så är linuppläggningen mycket bättre, mycket bättre funktioner (bl a för underhåll), samt en hel del fler kullager... Och det märks...

Så trots priset så var den värd pengarna...

/D

Kommentera

Originally posted by Holm
            Min personliga teori är att de frambromsade rullarna har en mkt större marknad...då främst i andra länder, där frambromsat är mkt vanligare. Rulltillverkarna satsar då mer pengar å teknologi i den mest gynsamma marknaden och vräker där i mkt mer kullager och dyl för att göra rullarna mer attraktiva till ett lite högre pris...

min teori iafa....
            ...större marknad; där har ni en stor del av svaret. Tillgång och efterfrågan, har ni hört den floskeln nån gång?!

Priser sätts, oftast, efter devisen,"vad tål marknaden/kunden?" Alltså har det inte så mycket med vad produktionskostnaderna innebär.

En som varit med och satt priser, en gång i tiden...........

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
            14 svar
            1 988 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11