knäpp idé? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

knäpp idé?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• knäpp idé?

tänk om vi på fiskesnack gick ihop en gång i månaden eller en gång i kvartalet och gjorde en beställningslista på det vi vill köpa. sedan mailar vi den listan till ett gäng fiskehandlare och ser vem som ger oss bäst pris. då det skulle röra sig om många tusentals kronor så kan jag tänka mig att det skulle kunna generera en ganska trevlig rabatt. nu är ju denna tanke behäftad med en del problem, tex:
    hur delar man upp rabatten mellan oss som beställer?
    vart ska grejerna skickas?
    vem administrerar mailet till handlarna?
    hur betalar man?

jag är bra på idéer, inte administration och förvaltning.

osv osv, så denna tanke kanske är lite knäpp. idéen fick jag från en snubbe i USA som skulle köpa en volvo. han gjorde en liten undersökning bland vänner, vänners vänner osv och lyckades samla ihop 30 pers (tror jag) som alla var i köptagen av en volvo. gissa om dom fick en fetrabatt när han gick in hos en volvohandlare och sa
    -hej, jag skulle vilja köpa 30 volvobilar, vad kan jag få för pris?

fundera på detta och kom gärna med en lösning, om det finns någon.
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Alltid billigare i england ändå ju
    /Lazinko

Kommentera

Jag har viss kontakt med handlare. Jag tycker faktiskt det låter som en riktigt bra idé som dessutom skulle kunna fungera riktigt bra! Det ända som skulle kunna bli lite knepigt är betalning och hur grejerna sen ska skickas ut till alla. Om det ska ske med post eller om alla kommer och hämtar eller hur det nu kan bli.

Kommentera

Originally posted by Lazinko
        Alltid billigare i england ändå ju

idéen fungerar även där!

achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Originally posted by MastaPike
          Jag har viss kontakt med handlare. Jag tycker faktiskt det låter som en riktigt bra idé som dessutom skulle kunna fungera riktigt bra! Det ända som skulle kunna bli lite knepigt är betalning och hur grejerna sen ska skickas ut till alla. Om det ska ske med post eller om alla kommer och hämtar eller hur det nu kan bli.
          skulle kunna ordnas med en inköpsträff på något trevligt ställe, där man hämtar sina grejer och lämnar pengar. om någon inte hämtar ut det dom beställt så lär ju alla på forumet snabbt få reda på hur oseriösa dom är, dessutom så är det säkert någon av oss som vill köpa det istället.
          achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Det som du tänker på är typ starta en kollektiv-ägd "butik". Alla är ägare osv osv. Men om vi t.ex blir 50 pers som beställer saker så är min fråga, varför av en handlare och inte av leverantörerna direkt?

Det finns andra problem att ta upp för att få detta att fungera, men det hör mer till företags ekonomi och föreningsliv att göra

Kommentera

Det där var ju en ännu bättre idé Zil. Om man gick ihop flera stycken och betalade någon liten medlemsavgift per år så drev man en privat internetbutik där alla medlemmarna kunde köpa fiskegrejer med en ytterst liten prishöjning som skulle kunna användas till att driva företaget.

Den som kanske sköter beställningarna skulle kunna få en liten slant för att skicka och ta emot orders.

Riktigt bra idé alltså, är det lätt att starta nåt i den här stilen?

Kommentera

Originally posted by Zil
                Det som du tänker på är typ starta en kollektiv-ägd "butik". Alla är ägare osv osv. Men om vi t.ex blir 50 pers som beställer saker så är min fråga, varför av en handlare och inte av leverantörerna direkt?

Det finns andra problem att ta upp för att få detta att fungera, men det hör mer till företags ekonomi och föreningsliv att göra

nja! det jag vill undvika var just all bökig administration. men att gå direkt på leverantörerna är ju faktiskt riktigt genialt. men om någon vill ta det administrativa med en "butik" så är jag garanterat med. det blir väldigt många sporadiska inköp här och där, så varför inte samla ihop mina inköp på ett ställe? många blir starka.
                achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

men hörrni grabbar och tjejer

det är ju det jag menar.... idén är kanske bra men det är just därför som det finns redan färdiga sådana här "sammlingar". Det kallas oftast för sportfiskebutiker

Kommentera

Originally posted by Zil
                    men hörrni grabbar och tjejer

det är ju det jag menar.... idén är kanske bra men det är just därför som det finns redan färdiga sådana här "sammlingar". Det kallas oftast för sportfiskebutiker

nja! inte riktigt. dels så slipper man kostnader som löner, hyra, marknadsföring, lager, ekonomiredovisningar mm mm och dels så slipper man dom ohemula påslagen, som det till slut blir, innan en vara hamnar i butik. killen i USA blev på sätt och vis en volvomäklare, vilket resulterade i en otrolig rabatt. det fanns ingen som skar imellan.
                    achilles

Brokeback Fishing Team

\m/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00