Vilket ekolod?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket ekolod??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

köpte ett Lowrance LCX-19 lod av Marine.com i februari. Leverans tog en vecka. Priset i slutändan ink tull, moms och frakt blev hälften mot i sverige. Det gick att chatta direkt med säljarna via deras hemsida. Det underlättade en hel del.

Har inget att klaga på. Allt gick smärtfritt.

Min egen åsikt angående ekolodköp ar att satsa på ett lod med bra upplösning och effekt. Har det för dålig upplösning så kan det bli svårt att urskilja detaljer vid botten, som stenar och dylikt. Man missar fisk som står hårt i botten.

Kommentera

Även jag har börjat få seriösa tankar på att skaffa ekolod. Jag har en lite plasteka (Ryds nånting) så jag vet inte om alla lod funkar på en sådan pass liten båt. Någon som har något förslag?

Kommentera

Blirre>>> Egentligen fungerar ju "alla" ekolod till "alla" båtar. Men sen finns ju alltid behov/budget frågan, skulle jag vara du skulle jag köpa ett hyffsat lod för 2000-3000 pix. Monteringen blir ju en annan fråga och du kommer antagligen att få ha ett externt bilbatteri till lodet, om du nu inte råkar ha generator+bilbatteri till tex elstart eller länspump och bilbatteri i båten redan. Men då det verkar röra sig om en mindre båt så kanske så inte är fallet. Sen finns det ju alltid portabla lod som gör att batterifrågan försvinner (interna batterier i lodet), men ett "vanligt lod är nog att föredra om du nu inte behöver flytta lodet mellan olika båtar.

Kommentera

okok...hade tänkt mig ett i 2000 kronorsklassen ungefär... ska kolla runt lite på olika lod och kanske höra mig för i fiskebutikerna...

Kommentera

Jag köpte ett Fish Easy 2 portabelt i staterna. Kostade mig för snart två år sedan halva priset gentemot det svenska priset nu..säger väl en hel del...

Kommentera

Jag har ett Garmin 100 red, portablet. Lite dyrare med förvaringlådan.
              Hur enkelt som helst att montera, bara att trycka dit sugkoppen som givaren sitter på och sen är det bara att börja loda.
              Man bör dock tighta upp och fästa signalkabeln från givaren i skrovet nånstans för om givaren lossnar när man kör fort så kan givarkroppen slitas bort... Inte roligt...
              Jag använder ett uttjänt MC-batteri och det funkar hur bra som helst.
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Bateman, tänk även på garantin. Om du köper från USA får du betala frakten dit och hem? och vara utan lod ett bra tag om nåt skulle fela. Köper du från attitude baits antar jag att man bara betalar frakten inom Sverige och man får dessutom låna ett annat lod medan felsökningen pågår.

"Jag ska ju ha ett som sitter "fast" i båten."
                Jag angav bara det portabla som ett exempel på vad det kunde kosta och hur bra det var eftersom själva lodet är det samma som det "fasta", det fasta är dock något billigare. Till mitt portabla ingick temp.givare så det borde det ju oxå göra med det "fasta" fast det är ju bäst att fråga.

Blirre, som drivkälla kan jag rekommendera blyackumulator av hobbymodell (ganska små) som går att välja i olika storlekar efter antal aH (amperetimmar). Finns på ClasOhlsson.
                Senast ändrad av Manil; 2004-06-09, 09:59.

Kommentera

ville bara passa på att citera GW från en tidigare tråd i samma ämne.

"Eagle ska du inte köpa om du frågan mig. I stort sett värdelösa om du jämför med dagens lowrancelod. Du kommer köpa ett nytt så snart du inser hur mycket info du missar.
                  Enkelt sett kan man säga att det enda som betyder något så länge du håller dig i svenska vatten med djup mindre än 200 meter så ska du köpa ett lod med så mycket pixlar som möjligt. Ju fler dessto bättre.
                  X87 är grymt prisvärt. x 125 ännu mer prisvärt men nästan en tusenlapp dyrare.
                  Enligt mig är x 125 det absolut bästa köpet idag. Det har i stort sett samma prestanda vad det gäller pixlar som förra årets proffslod x15mt. Men med x87 kommer du långt.
                  Ang pixlar så kan man se det på detta sätt.
                  Du och jag skall rita upp ett fiskstim på 10 små mörtar på ett a4 papper.
                  Du får använda en stor målarpensel och jag använder en vässad blyerts.
                  Mina fiskar kommer synas som just 10 små fiskar medans du kommer kunna kludda ut en stor fläck för alla.
                  Detta innebär att man inte vet med ett sämmre lod om det är ett stim eller en stor fisk. Med ett bra lod ser du skillnaden.
                  Allt ligger i antalet pixlar.
                  Uteffekten kan du strunta i, alla lod idag kommer ner över 100 m.
                  Men som sagt, passa dig för ett lod med för lite pixlar. Då kan du lika gärna köpa ett måttband med ett sänke i o spara 2000.

Ang hur mycket upplösning som behövs, Detta är ju upp till varje person beroende på vilka förväntningar man har på ett lod. Köper du ett lod med säg 20 000 pixlar kan du inte förvänta dig att det kommer visa varje enskild liten fisk. Min högst personliga uppfattning är att jag inte vill under 100 000 pixlar. 50 000 kan iof vara helt ok det med. Men 100 000 har du ett bra lod.
                  Anledningen till detta är just detaljrikedommen man då går miste om. Nu när man dessutom kan köpa ett x87 för dryga 3000 tycker jag inte det finns någon anledning till att snåla ner på pixlarna.
                  Att köpa ett lod för 2000 är enligt mig en dyr affär i längden. Iof, om du aldrig får chansen att se på ett annat lod än det du har köpt, kommer du puttra runt i båten och inte veta vad du går miste om. Nu räknar jag att du köper ett typ eagle fish buddy eller liknande. Får du sedan se ett ex x87 in action kommer du tycka att dit egna lod är bra mycket sämmre än bara en futtig tusenlapp.
                  Mitt råd är att köpa ett x87 om ekonomin inte tillåter ett x 125. Det räcker till och blir över. Vänta hellre ett tag och spar ihop en extra tusing. Jag lovar att du inte kommer ångra dig.
                  Kolla på olssonsfiske, där har de många lod och priserna ligger lågt, jag har iaf inte hittat någon som är billigare.
                  Men som sagt, köp inte ett lod med för lite pixlar, det finns ingen anledning idag nu när priserna har sjunkit så som de har gjort."

åter igen ett tack till GW för utförlig beskrivning.
                  achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
                  \m/

Kommentera

Ok, med detta så känns det som om Humminbirds Matrix 17 med 320*320 pixlar är det man ska satsa på... Eller ett Lowrance då... Prislappen är ju tänkt att ligga på nånstans mellan 2-3000 spänn...

Fan, det blir inte lättare precis...
                    Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Tycker det känns mer och mer som om det blir ett Humminbird. Deras extragivare för fart och så är dessutom skapligt billiga.

SeaSea har dessa lod för 2400-2500 kr ungefär (Matrix 17), det måste ju vara ett rätt bra pris....
                      Scomber Scombrus-Havets Kung!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Ambassadeur5000, 2007-04-14, 22:00
                      24 svar
                      2 513 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson