Reparation av spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reparation av spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Reparation av spinnspö

Jag har ett litet problem med mitt tvåhands gäddspö. Främre korkhandtaget + rullfästet går att vrida ca 30 grader i sidled åt båda hållen, men bakre korkhandtaget sitter. Det är extremt störande när man får en gädda, och hela rullen börjar vicka åt sidorna.

Har någon ett tips hur jag kan fästa skräpet på ett proffsigt sätt, då jag ej kan köpa nytt på ett tag?

Jag har funderat på lim, typ Araldit tvåkomponent, men kan detta skada spöt på något sätt?
    www.hellfish.se

Har haft sådär på ett gammalt spö, tejpade som fasen med eltjep, men det blev inge skönt så då köpte jag ett nytt!!

Kommentera

Epoxilim bör fungera. Har själv använt sånt när jag byggde ett hantag med rullfäste till ett lätt haspelspö.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

SOm andra säger satsa på epoxylim det funkar. Troligtvis är hela dit bakre handtag limmade med detta!
        Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Araldit blå (epoxy), funkar bra. Ett alternativ är ett svällande lim (typ vattenhärdande polyuretanlim) men kanske lite bökigt att få dit eftersom korken måste fuktas
          ... everything else is baitfish.

Kommentera

För att fästa ett rullfäste som lossnat, skaffar du ett svällande polyurethanlim och en stor spruta på apoteket.

Du stocker in sprutan genom korken bakifrån snett framåt och in under rullfästet och sprutar in. Inte för mycket. Tänk på att det sväller ett par gånger sin egen mängd.
            Låt gärna spöt torka med spetsen ner så svällimmet tränger ner ordentligt under rullfästet.

Om främre korken är lös, så dra fram den och även rullfästet om detta är möjligt och limmar allt med epoxy.

Kommentera

Utmärkta tips!

Glöm inte att fixera hela härket när det väl är limmat, för det har viss förmåga att krypa iväg och härda snett.

Jag brukar använda buntband och sen spänner jag ihop allt som måste vara i linje med vartannat. I yngre år gjorde jag alltid limjiggen efter själva limmandet, det blev förbannat stressigt kan jag intyga!
              www.utreel.com

Kommentera

Vad roligt att få så många tips!

Jag tror jag testar med Araldit, det har jag använt förr, och det håller fäster på båtmotorkåpan kvar fortfarande efter fyra år, så.... Ska ge mig på reparationen i helgen, sedan ska jag ut och ta gäddorna!
                www.hellfish.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                14 svar
                1 990 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist