Tält att ha i båten för att övernatta på en ö mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tält att ha i båten för att övernatta på en ö mm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tält att ha i båten för att övernatta på en ö mm?

    Tänker mig testa lite sjöar längre bort och för att få 2 dagars eller mer så är det ju bra att få sova, om man nu inte kan sova i båten.
    vad tror ni om detta, går till o med ha kamin i för vår o höstcamping.

    https://packraft-sverige.se/produkt/...side-cimarron/

  • #2
    Såg riktigt trevlig ut.
    Om det är dom egenskaperna du är ute efter då verkar det vara perfekt.

    Jag är tvärtom, det ska vara enkelt & snabbt att montera för att få maximalt med fisketid, har köpt ett tält på Declathon som är precis som jag vill ha det .
    Det tar mindre än 1min att sätta upp nästan lika snabbt att plocka ihop, finns en video på hemsidan
    https://www.decathlon.se/2-seconds-3...d_8492687.html

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Såg riktigt trevlig ut.
      Om det är dom egenskaperna du är ute efter då verkar det vara perfekt.

      Jag är tvärtom, det ska vara enkelt & snabbt att montera för att få maximalt med fisketid, har köpt ett tält på Declathon som är precis som jag vill ha det .
      Det tar mindre än 1min att sätta upp nästan lika snabbt att plocka ihop, finns en video på hemsidan
      https://www.decathlon.se/2-seconds-3...d_8492687.html
      2 sec står det att det tar
      men det jag länkade till går nog på max 5 min utan eldstad, så dom minuterna kvittar, men håller dom, peter persson kör med dom men?

      Kommentera


      • #4
        Smidigt och bra verkar det, och plus för kamin. Men priset är ju hutlöst kan jag tycka.
        Jag köpte mig ett gammalt jofa tält från 81 väger 40 kilo totalt och tar en halvtimme o sätta upp. Men vi har gått om utrymme och hela familjen får plats, samt ett plus för förtältet man kan sitta o ha det gott i när regnet faller. Spelar ingen roll hur mycket det öser ner, tältet håller tätt.

        Kommentera


        • #5
          Sen så är det ju otroligt vackert ba..sbrunt ihop med grönt och orange
          ​​​​​
          Bifogade filer

          Kommentera


          • #6
            fint men lite tungt....

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
              fint men lite tungt....
              Fint är en sanning med modifikation
              Men rejält och står emot en mindre storm

              ​​​​​​​​​​​​

              Kommentera


              • #8
                Som gammal sjöscout och tältare ska du få ett tipps.
                Välj ett tält som inte kräver tältpinnar eller linor för att hållas uppe, dvs ett självstagande kupoltält.


                Tält som kräver tältpinnar fungerar utmärkt på kortklippta gräsmattor på campingar. Men inte alls ute i naturen, framförallt inte på öar med klippor där det är omöjligt att få ner några tälltpinnar. Ett kupoltält behöver inga pinnar, knyt fast några grenar/stenar eller lägg in packningen (eller några scouter) i tältet så det inte blåser bort.

                Tältet du länkar till ser läckert ut med möjlighet till kamin. I beskrivningen står det "Värt att nämnas är att tältet saknar golv och skydd från insekter". Lycka till!

                Kamin i tält är väldigt trevligt. Man slipper då det tråkiga momentet med att sova. Eftersom man måste stoppa in en pinne ungefär var tionde minut för att hålla liv i kaminen. Alla riktiga scouter föredrar naturligtvis att elda framför att sova. En massa insekter i tältet är också kul om man tröttnar på att elda.

                Själv tycker jag att Tentipis tält med kamin är väldigt läckra. Men väldigt dyra och opraktiska jämfört med ett kupoltält.
                https://tentipi.com/sv/adventure-tipis

                Kommentera


                • #9
                  Bra synpunkter av team isotopes. Jag har gjort lumpen och vet av erfarenhet att när man slutar elda i kaminen blir det snart skitkallt. Jag tror du ska satsa på ett vanligt tält som är självstagande och bra sovsäck och bra liggunderlag. Mygg i tält är inte kul btw. Tro mig.
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med isotopes att du bör satsa på ett mygg-tätt tält om du tänker tälta under myggsäsongen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av KN, 2018-09-16, 09:09
                    42 svar
                    8 745 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg senzitivity  
                    Startad av abe, 2023-07-23, 12:59
                    11 svar
                    725 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av efc__, 2023-09-02, 16:37
                    4 svar
                    292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg efc__
                    av efc__
                     
                    Startad av Adamp, 2023-09-06, 11:03
                    1 svar
                    197 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adamp
                    av Adamp
                     
                    Arbetar...
                    X