Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Spiderwire länken trådskaparen relaterar till i början på tråden säger att 13,6 kg är en 0:30 lina vilket ligger väldigt nära angivelserna på din hemsida, undrar hur f*n den kan bli 0:14 mm i våra butiker ??

För mig är inte brottsstyrkan det viktiga när jag spinn-fiskar den räcker mer en väl oavsett, om man bortser från slitage har jag ingen nytta av något som är mer en det dubbla av slirbromsen.

Däremot är det väldigt intressant hur många meter jag får på, både för den inte skall ta slut när jag kastar och att den stämmer någorlunda överens med rekommenderad tjocklek i nylon så jag inte förlorar för mycket kast-längd i onödan.

Skulle nog va bra för alla fiskare att veta hur tjocka deras linor egentligen är när dom köper inte bara hur mycket den lyfter.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-16, 13:18.

Kommentera

När coatingen är sliten på dom, är det enligt mig bara i soptunnan dom hör hemma,
      Ungefär min uppfattning också.

Tycker konstaterandet här är riktigt intressant, det borde betyda att en flätlina inte är mer en dubbelt så stark som motsvarande nylon, snacka om tokig information i butikerna

Det gör ju att man kan se lite annorlunda på den nya nanofil linan. över 6 kg på en 0:20 är faktiskt riktigt bra jämfört med nylon och bara 25% svagare en motsvarande flätlina.

(nu räknar jag på invisibraiden TS ville ha info om)
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-16, 13:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Spiderwire länken trådskaparen relaterar till i början på tråden säger att 13,6 kg är en 0:30 lina vilket ligger väldigt nära angivelserna på din hemsida, undrar hur f*n den kan bli 0:14 mm i våra butiker ??

För mig är inte brottsstyrkan det viktiga när jag spinn-fiskar den räcker mer en väl oavsett, om man bortser från slitage har jag ingen nytta av något som är mer en det dubbla av slirbromsen.

Däremot är det väldigt intressant hur många meter jag får på, både för den inte skall ta slut när jag kastar och att den stämmer någorlunda överens med rekommenderad tjocklek i nylon så jag inte förlorar för mycket kast-längd i onödan.

Skulle nog va bra för alla fiskare att veta hur tjocka deras linor egentligen är när dom köper inte bara hur mycket den lyfter.
        Du har samma idéer å samma uppfattning som mig, dock tror jag många faktiskt många vill veta den verkliga brottstyrkan på den lina dom köper.., men absolut så borde det anges rätt tjocklek på förpackningen för att man ska kunna linda på rätt mängd lina på sin rulle..

Ja jag vet inte varför det anges så "fel", men så där ser det ut i de flesta fall, vilket är anledningen till att jag/vi aldrig anger nåt annat än det vi själva mätt upp..
        Tyvärr gäller det bara på brottstyrkan på tillverkarens angivna tjocklek på linan, om den tjockleken stämmer helt kan jag inte säga, eftersom jag inte vet vilket annat mått vi ska använda oss av, om vi skulle testa att själva mäta.
        Dock så stämmer tjockleken rätt väl med överens med vanliga nylonlinor om man jmf dom med ögat, så jag kan lova att antal meter inte skiljer speciellt mycket med vad som anges att linspolen ska klara..

Kommentera

Ungefär min uppfattning också.

Tycker konstaterandet här är riktigt intressant, det borde betyda att en flätlina inte är mer en dubbelt så stark som motsvarande nylon, snacka om tokig information i butikerna

Det gör ju att man kan se lite annorlunda på den nya nanofil linan. över 6 kg på en 0:20 är faktiskt riktigt bra jämfört med nylon och bara 25% svagare en motsvarande flätlina.

(nu räknar jag på invisibraiden TS ville ha info om)
          Nanofil linan är säkert bra, men det som gör mig tveksam är alla påståenden om oförklarliga linbrott, så personligen skulle jag välja den gamla beprövade å mycket bra Fireline linan om det är en spunnen lina man vill ha..

Kommentera

Du har samma idéer å samma uppfattning som mig, dock tror jag många faktiskt många vill veta den verkliga brottstyrkan på den lina dom köper
            Självklart vill jag veta brottsstyrkan , men att ha över 15 kg brottsstyrka till en 7 kg slirbroms och fortfarande leta starkare linor tycker jag är onödigt, funkar bara till att dra botten-napp med inget annat. När linan passerat dom 15 kg jag kan utnyttja blir resten oväsentligt.

Jag förstår inte varför dom kan skriva 0:14 mm på en 0:30 lina, kanske något med översättningen när det började och sedan har det bara hängt kvar eftersom folk vant sig vid det?

Kommentera

Nanofil linan är säkert bra, men det som gör mig tveksam är alla påståenden om oförklarliga linbrott,
              Tog den som ett exempel bara, dom 6 kg som en 0:20 tar är riktigt bra, bara märkningen på flätlinorna som lurar folk att tro den är svag. slår ju bara på 25% mellan den och motsvarande flätlina.
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-16, 14:18.

Kommentera

En liten till betraktelse från "Kungen av värdelöst vetande och meningslöst teoretiserande under inflytande av alkoholhaltiga drycker"...
                I USA har jag sett att man ofta (inte alltid) anger dels en "Rated pound test" (jag kallar den nedan för RPT) samt en "Actual breaking strength" (kallas nedan ABS).
                När linan sälja i butik i USA anges RPT men i Svenska butiker ABS - det medför att när vi köper en lina med 25kg angiven brottssyrka skulle den i USA kanske säljas som 40lb (18kg).
                Misstänker (en av mina "under inflytande"-teorier) att det har att göra med nåt jag stötte på i min ungdom, linor som garanterat inte höll för mer än x kg för att fångsten skulle kvala in i rätt IGFA-klass.
                Säger man i USA tex att RPT = 40lb (18 kg) (typ ABS = 54lb (25kg)) så SKA den hålla för 18kg, men den SKA INTE hålla för 25kg.
                Uppenbarligen anser man i Sverige (just vad gäller flätlina) att det är mer intressant att veta vad en lina INTE håller för, istället för att veta vad den faktiskt håller för
                För nylonlina brukar man istället oftast ange vad linan håller för, man lär ju märka när den går av...

Äh fasen, nu är det ju så gott som fredag - tror jag ska bege mig och skruva med en rulle och teoretisera lite mera, får se vad det blir för rulle när jag bygger ihop den efter lite teoretiserande...
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Uppenbarligen anser man i Sverige (just vad gäller flätlina) att det är mer intressant att veta vad en lina INTE håller för, istället för att veta vad den faktiskt håller för
                  Lika kloka konstaterande från dig som alltid, självklart måste jag hålla med till fullo

Kommentera

Självklart vill jag veta brottsstyrkan , men att ha över 15 kg brottsstyrka till en 7 kg slirbroms och fortfarande leta starkare linor tycker jag är onödigt, funkar bara till att dra botten-napp med inget annat. När linan passerat dom 15 kg jag kan utnyttja blir resten oväsentligt.

Jag förstår inte varför dom kan skriva 0:14 mm på en 0:30 lina, kanske något med översättningen när det började och sedan har det bara hängt kvar eftersom folk vant sig vid det?
                    Det enda jag hört om varför det står 0.14 är för att den mäts på tunnaste stället eller nåt liknande, å med en flätad lina blir felangivelsen större ju färre kardeler en lina har.
                    Å kommer du upp en bit i tjocklek så blir det riktigt felvisande.., tänk dig själv ett rep flätat med bara fyra trådar/kardeler, det blir en väldigt ojämn struktur på det..

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                      För nylonlina brukar man istället oftast ange vad linan håller för, man lär ju märka när den går av...

Ha ha ha, ja då är det bara (enligt ditt resonemang) att vänta på att flätlinor kommer att va märkta med betydligt högre värden, för enligt "vad den inte håller för" principen så är ju gränsen uppåt oändlig

Mer värdelöst vetande: Den sämsta/mest felmärkta linan vi mätt upp höll för ca 60% av det som märkningen angav, en relativt vanlig märkeslina..
                      Den bästa vi hittat håller för ca 70-75% av uppgivet värde.., om jag inte minns fel..

Hittar ni en flätlina med minst 8-kardeler som har tillförlitligare uppgivna värden så hör av er till mig, om ni vet vilka som tillverkar den..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      697 visningar
                      0 gillar