Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Lika kloka konstaterande från dig som alltid, självklart måste jag hålla med till fullo
    Undra hur många som vet vad sin favoritlina håller för när den är knuten på betet/afsen/lekan.., för DET är minst lika viktigt att ha klart för sig om den knut man anväder verkligen är den som lämpar sig bäst..
    Erfarenhetsmässigt så vet jag att är det ytterst få som testar sin lina innan de börjar användas, så jag antar många dissar en lina helt i onödan.., med rätt knut så kanske den fått ett bra betyg..

Kommentera

Den bästa vi hittat håller för ca 70-75% av uppgivet värde.., om jag inte minns fel..
      Då får vi ge mooki rätt som vanligt, den var märkt med en vikt den garanterat inte höll för istället för vikten den garanterat höll för.

Synd man inte kan bli av med dagens märknings-system, framförallt stör diameter angivelserna mig, att en lina är dubbelt så tjock som utlovat på förpackningen är ju mer eller mindre en katastrof, men finns antagligen inget att göra åt eländet.

DET är minst lika viktigt att ha klart för sig om den knut man anväder verkligen är den som lämpar sig bäst.
      Kanske även ett annat material på beteslåsen som inte sliter lika mycket som metallen som används idag.

Kommentera

slår alltid knutarna med dubbel eller t.om dubbelt dubbel lina när jag vertikalar och använder tunn spunnen lina...många linor att hålla reda på vid knytandet dock...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          slår alltid knutarna med dubbel eller t.om dubbelt dubbel lina när jag vertikalar och använder tunn spunnen lina...många linor att hålla reda på vid knytandet dock...
          Allt som fungerar som du tänkt dig är bra/rätt, nåt som alla borde ha som rättesnöre å inte låta andra tala om vad som är rätt/fungerar, å speciellt inte fabrikanterna, som mer än lovligt överdriver sina produkters förträfflighet..

Kommentera

Kanske även ett annat material på beteslåsen som inte sliter lika mycket som metallen som används idag.
            Fiskar du mycket i starkt strömmande vatten så välj ett beteslås/lekan med kullager, det roterar lättare å tål mer belastning innan det slutar att fungera, d.v.s slutar att rotera med betet eller fisken.., å vad ett beteslås/lekan som inte roterar ställer till med vet vi alla, speciellt de som använder nylonlina :-D

Kommentera

Lika kloka konstaterande från dig som alltid, självklart måste jag hålla med till fullo
              Tackat för uppmuntrande tillrop
              Fast det är förstås bara en massa svammel, men håll med om att det låter rätt bra när jag sätter det på pränt...

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
              Ha ha ha, ja då är det bara (enligt ditt resonemang) att vänta på att flätlinor kommer att va märkta med betydligt högre värden, för enligt "vad den inte håller för" principen så är ju gränsen uppåt oändlig
              Hehe, vänta du bara
              Nä - jag tror faktiskt det är mer imponerande att fånga en GT på en lina som inte håller för 58kg än på en lina som inte håller 134kg, så därför tror jag faktiskt inte det kommer skena så fasligt - körde lite snabb-googling på IGFA klassning av linor och det verkar som att det angivna värdet som linan INTE håller för är mer pålitligt än vad den anges klara av, verkar inte vara alls ovanligt att linor är betydligt svagare än vad som anges.

Ursprungligen postat av uppköparn Visa inlägg
              Undra hur många som vet vad sin favoritlina håller för när den är knuten på betet/afsen/lekan.., för DET är minst lika viktigt att ha klart för sig om den knut man anväder verkligen är den som lämpar sig bäst..
              Erfarenhetsmässigt så vet jag att är det ytterst få som testar sin lina innan de börjar användas, så jag antar många dissar en lina helt i onödan.., med rätt knut så kanske den fått ett bra betyg..
              Håller definitivt med om knutens inverkan på linans hållbarhet, fel knut eller fel utförd (fast rätt typ av) knut försvagar brottssyrkan avsevärt. Fanns det nån TV-serie i USA (?) där de testade olika knutar, tittare fick även skicka in sina varianter som sedan jämfördes mot beprövade knutar.
              Eftersom min ungdomsdemens har haft gott om tid att mogna kan jag inte påminna mig vad programmet hette, men om jag minns rätt fann jag länken på Tackleunderground-forumet.
              Det lite festliga (iaf då jag kikade) var att det var nån hemsnickrad variant av knut som i typ 2 av 3 grenar spöade både Palomar och Grinner - har för mig att det var nån variant på Grinner.
              Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
              En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

@ Mooki

Att det är vanligare att flätlinor inte håller för vad som anges är ett klart understatement, faktum är att vi inte hittat/testa en enda flätlina som håller för vad som anges..
                Märkligt nog så har jag sett flera tester där man hävdar det motsatta, vilket gjort att jag/vi inte fattar hur dom testar.., är det fejkade tester eller vi som gör fel?
                Fast jag tycker förstås inte vi gör fel.., håller inte linan för en viss vikt, ja då ska det heller inte anges av fabrikanten/märket att den gör det..

Gillar den här tråden, kul när det inte spårar ur å märkesfanatismen börjar visa sitt fula tryne..
                Jag tror faktiskt många läser den med glädje, å tar till sig det vi erfarit å själva konstaterat kring "fusket" med linspecifikationerna..
                Senast ändrad av uppköparn; 2012-05-17, 10:12.

Kommentera

Jag tycker det är fint som det står på din sida uppköparen, verklig tjocklek på linorna, det fanns ju även på spolarna från England
                  som TS länkade till, varför har det trillat bort när dom kommer hit och ersatts av fantasimått ?

Jag kan inte fatta vad dom går efter när dom skriver ut lintjocklek, måste ju va något dom tittar på men vad?

Linan trådskaparen länkar till är ju ca:0:30 tjock och är garanterad att inte klara 13 kg , varför skall det va så svårt att skriva ut det?

Denna tråden har varit väldigt givande, nu vet man hur man ska räkna tjocklek på Dynema linor, bara att dubbla det som står på förpackningen så får man fram tjockleken och sedan läsa dragstyrkan då vet man vad den inte klarar av

Undrar var man kan hitta samma information som det skrevs ut på spolen Ts länkade till, skulle va kul att veta hur flätlinor i andra material uppför sig och hur dåligt specifikationerna stämmer på dom.

Kommentera

Vi hade höga krav på oss själva när vi började testa linor, där vi hade tänkt oss ge kunderna ett någorlunda rättvist jmf-material mellan olika flätlinor å fabrikat..
                    Men när vi såg att det skulle bli ett jäkla liv om vi la ut de erfarenheter vi gjort så ändrade vi oss helt.
                    Istället beslöt vi oss att endast sälja den lina som vi sälja anser vara den bästa å inte avslöja varifrån den kommer eller vem som tillverkar den.., helt enkelt för att vi inte kommer att sälja samma flätlina, utan byta så fort vi hittar en ny som presterar bättre..

Fegt!? Ja kanske det, men vi har lovat oss själva att i möjligaste mån undvika att hamna i märkesbråk, så vi låter märkesfanatikerna dissa våra okända märken eller NoName istället, det är lugnast så.. :-)

Kommentera

Fegt!? Ja kanske det, men vi har lovat oss själva att i möjligaste mån undvika att hamna i märkesbråk, så vi låter märkesfanatikerna dissa våra okända märken eller NoName istället, det är lugnast så.. :-)
                      Får väl ge din lina en test när det är tid att byta, då vet jag hur många meter och vilken tjocklek jag ska beställa,

Själv kör jag fortfarande mycket nylon till kustfisket, däremot vid fiske från turbåtarna i Öresund och lättare fiske typ abborre då blir det flätlinor. 0:10-0:23 aldrig grövre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      696 visningar
                      0 gillar