Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linors dimension/styrka i Sverige jämfört med utomlands

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Får väl ge din lina en test när det är tid att byta, då vet jag hur många meter och vilken tjocklek jag ska beställa,

Själv kör jag fortfarande mycket nylon till kustfisket, däremot vid fiske från turbåtarna i Öresund och lättare fiske typ abborre då blir det flätlinor. 0:10-0:23 aldrig grövre.
    Ring Fredrik så kan han skicka dig prover på flätlina så slipper du köpa grisen i säcken, å så får du själv bilda dig en uppfattning om hur väl det jag påstår stämmer.., all konstruktiv kritik är välkommen..

Jag/vi ska såklart skaffa nylonlina åxå, men hinner inte nu, har en del måsten jag inte kan lägga åt sidan.., men det mest sannolika är att vi väljer ungerska Carbotex, jag har bra erfarenhet av dom å deras isfiskelina fick ju "Bäst i test" i USA, så linorna kanske även går hem hos märkesfantaterna :-)
    Senast ändrad av uppköparn; 2012-05-17, 11:44.

Kommentera

Undrar om det är någon här som kan bekräfta eller dementera hur mycket en power pro är felräknad, jag får fram runt 30% , kan det stämma ?? (25-30% tjockare en angivet)

Skulle va kul att veta eftersom många använder den linan.

En nylonlina jag tycker är trevlig och väldigt stark jämfört med rena märkeslinor är Sensei Pike tror den är gjord i Tyskland, kommer nog gå över till den och skippa trilene ....

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Undrar om det är någon här som kan bekräfta eller dementera hur mycket en power pro är felräknad, jag får fram runt 30% , kan det stämma ?? (25-30% tjockare en angivet)

Skulle va kul att veta eftersom många använder den linan.

En nylonlina jag tycker är trevlig och väldigt stark jämfört med rena märkeslinor är Sensei Pike tror den är gjord i Tyskland, kommer nog gå över till den och skippa trilene ....
        Jag kan inte mycket om nylon, jag vet bara att Carbotex har över 20% av försäljningen av linor inom EU å att deras råvara kommer från Japan, men det mesta säljs under andra namn.., åtminstone har det varit så.

Kommentera

Det jag är ute efter med frågan hur tjock är en power pro är att om den är 25-30 % tjockare en nylon medan en spiderwire är 50% tjockare borde det betyda att skillnaden i dragstyrka är marginell när linorna är lika tjocka, bara texten på spolen som i sedvanlig ordning lurar oss.

Obs att jag skiter i faktisk dragstyrka, funderar bara på tillverkarnas vilseledande info på förpackningen.

Kommentera

Oj oj oj vilken intressant tråd

Det skulle vara intressant att veta faktisk effektiv yta på en flätlina, den består ju som bekant av flera fibrer och om man då lägger ihop ytan av alla dessa fibrer och räknar om det till en cirkel så gissar jag att man kommer ganska nära det tillverkarna ger som diameter. OCH det är ju förståss inte samma som upplevd diameter.

Sen väljer jag oftare och oftare nylon och flourcarbon över flätlina.

Kommentera

Ja det var ju intressant. Jag håller verkligen på att gå i taket vad gäller flätlinor och funderar på att bojkotta dem bara för att dom inte kan delge oss konsumenter verklig diameter och hållfasthet.

Det jag menade med mitt förra inlägg var att om en flätlina innehåller 4 kardeler så har varje sådan kardel en tvärsnittsyta. Totala tvärsnittsytan i linan blir då 4 ggr större. Tar man då totala tvärsnittsytan och räknar det som en cirkel arean=pi*diametern/4 så kan man räkan ut någon slags effektiv diameter. Denna effektiva diametern, gissar jag, stämmer ganska bra med angiven diameter.

Kanske bara teoretiskt och onödigt filosoferande men för en som alltid vill ha svart på vitt så skulle det vara intressant...

Kommentera

inte kan delge oss konsumenter verklig diameter och hållfasthet.
                Tabellen här är för 8 trådars lina men kan ge dig en ungefärlig uppfattning om styrka kontra tjocklek.
                Du kan nog dra av 20-40 % på styrkan så kommer du närmre verkligheten men du vet i alla fall tjockleken.

5 kg (0.14mm)
                8 kg (0.21mm)
                12 kg (0.26mm)
                15 kg (0.30mm)

Kommentera

Jo jag förstår den tabellen.

Det jag funderar på är om du tar en bunt med spaghetti och gör den rund så har du en stav som består av flera små stavar, kardeler. Tvärsnittsytan (sett uppifrån) på spaghetti staven är större än ytan av alla spaghetti eftersom det finns luckor och luft mellan varje strå.

Samma sätt i en flätlina.

Alltså hur stor är ytan av kardelerna i förhållande till linans yta?

Kommentera

Alltså hur stor är ytan av kardelerna i förhållande till linans yta
                    Svårt att svara på, den börjar tvinna upp sig så fort man använder den så den börjar i ett mått och slutar sedan aldrig ändra sig

Kommentera

Jag vågar nog påstå att en bra flätlina har många fördelar mot en dito nylon, även om den aldrig kommer att helt ersätta andra linor.., iaf inte ännu på ett tag.
                      Men om vi ser på annat än fiskelinor, alltså grövre diametrar, så tror jag vi kan ana vad som även kommer att hända med fiskelinor.., d.v.s fler kardeler å bättre flätade linor..
                      Fler kardeler för att uppnå bättre ytstruktur, bättre flätade för att behålla ytstruktur å egenskaper.., lägg till en hållbarare coating å jag tror vanliga nylonlinor får svårt att hävade sig ö.h.t, men som sagt, dit är det ännu en bit kvar..

Sen kan ju det förstås komma andra linor, dom spunna linorna inte att förglömma..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 454 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      696 visningar
                      0 gillar