Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Daiwa J-Braid flätlina ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Brottstyrka mäts på olika sätt i olika länder. Här mäter vi när linan går av utan knut men det gör man inte i USA och UK, där har man knut på linan vid mätning och då håller linan heller inte för lika mycket.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
      Nej precis. Jag spolade på min beast med 50lb seguar smackdown och det är den tjockaste 0,36/0,37 jag haft, fyllde som sjutton.
      Intressant. Det där är bra att veta. Jag kör Smackdown på mina mindre rullar och då har jag 10 och 15 lb bara och de är jämförbara med Samuraid braid när det gäller lintjockleken.

      Tanken är att under vintern beställa 20 och även 30 lb spolar för att se hur dessa "känns".

      //T

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Varför klassar man linorna olika i världen , är det olika linor eller är bara trixande med siffror . Blir hopplöst att försöka läsa till sig om linan . Läser man vad som står på utländska forum upplevs linan som tunnare än angivet men i Europa blir den både tunnare & starkare .

        Exempel Daiwa Australien säger att 15lb = 0,19mm http://daiwafishing.com.au/products/j-braid-chartreuse/

        Medans Daiwa Tyskland skriver 18lb = 0,13mm samma sak står det på Sportfiskeprylars hemsida .
        http://www.daiwa.de/dw/en/products_1...vs_prdrows2=10

        Hade gärna beställt en lina , men man vet ju inte vad man får när informationen är inte ens i närheten densamma .
        Beställer man en 0,13 18lb kan man lita på att är rätt styrka & dimension ???
        Ja du har rätt, det är en veritabel djungel inom flätlinor och jag tror faktiskt att tillverkarna/fabrikanterna vill ha det på just det sättet...annars skulle de lätt kunna ange vilket specifikt material de använt och dess tekniska specifikationer med viss ackuratess...

        Vi konsumenter lägger ned både tid och ffa mycket pengar på att hitta den "bästa linan" (fast den inte finns, alla linor blir en trade-off mellan olika faktorer). Är det inte så alla dessa linor görs av samma material, kallat Dyneema-eller Spectrafibrer (polyethylene)?

        Då vore det nästan anmärkningsvärt om det skulle kunna bli en avgörande styrkeskillnad i slutresultatet bland de mer framstående tillverkarnas bättre/dyrare linor om de alla använder den senaste polyethylenen och de senaste metoderna för flätning, ytbehandling med mera, allt i en avvägning beroende på önskade egenskaper.

        Naturligtvis vill tillverkarna och marknadsförare få oss att tro annat för att vi ska köpa just deras senaste mjuka, slitstarka, supertunna, hyperfärgade, tokflätade, megastarka, dunderrunda lina...

        Uppenbarligen är något fel när t o m kända, dyra märken som YGK, Varivas, Daiwa, Seaguar m.fl. uppger en diameter som inte verkar överensstämma med verkligheten. Det vore sannolikt bättre om flätlinor såldes med en angivelse enligt följande:

        "Denna lina fyller en spole såsom en rund nylonlina i reell dimension 0,30". För visst borde en 0,30 vara just 0,30 oavsett vilket material den är tillverkad av? Kanske borde vi ha en "svensk standardspole" som rymmer 150 m nylon av uppmätt, reell 0,30 som allmän "referensspole"?

        Tycker och tror jag i dag i alla fall...
        Senast ändrad av anteman; 2016-02-08, 15:41.

        Kommentera


        • #34
          Får se vad man får , har beställt en rulle 0,16 J-Braid .
          Ska jämföra den mot en Sufix 0,18 när jag får den .

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
            Får se vad man får , har beställt en rulle 0,16 J-Braid .
            Ska jämföra den mot en Sufix 0,18 när jag får den .
            Kanon!
            Ska bli intressant att höra vad du tycker om den.

            Kommentera


            • #36
              HenkeW! Här har du en bra länk ang. verklig brottsstyrka och uppmätt diameter. Kanske är din j-braid med där? ---> http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm

              En viktig faktor som testet inte tar upp är nötningstålighet, så trots grymma "siffror" så kan en lina vara väldigt känslig. Har hänt mig flera ggr, men gäller i första hand de riktigt tunna diametrarna.
              Senast ändrad av gabbu; 2016-02-08, 15:18.

              Kommentera


              • #37
                Jag såg att söder hade fått in 1500m spolar av J-Braid. Var förbi och kände på linan, kändes rätt okej. Ganska följsam, och som det togs upp i videon som länkades så har den ingen coating. Slits nog snabbare än andra linor.

                Som med alla linor så kommer vissa älska den och andra hata den!

                Kommentera


                • #38
                  Måste fråga nu när ändå Daiwas lina är uppe, ingen som testat deras "MORETHAN 12"?

                  0,08mm och 5,8kg i brottsstyrka däremot är rek-priset SKYHÖGT! (har för mig att jag läst 800kr för 135m!!!!! Får dubbelkolla när jag får tag i katalogen igen)
                  Hittade denna sida som sålde för 9300Yen = ca 700kr

                  Är osäker på om det funnits i Sverige tidigare (eller det kanske tom är en nyhet för 2016?).

                  Kommentera


                  • #39
                    Morethan å saltiga 12 är nyheter för Sverige i år.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                      Morethan å saltiga 12 är nyheter för Sverige i år.
                      Efter att ha googlat lite mer så verkar den vara relativt ny i Daiwas sortiment, hittar inte mycket på youtube och inga resentioner eller liknande. Inga butiker som har dem (än), men denna linan måste jag testa! :P

                      Hittade dock inte vad skillnaden mellan Morethan och Saltiga skulle vara, får kontakta dem och fråga!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • perch61
                        Svar till Sunline Siglon PE X8 Braid
                        av perch61
                        Gjorde en jämförelse mellan linorna (siglon överst på bild 1) ,dom ser ju väldigt snarlika ut i tjocklek...
                        2024-01-08, 09:15
                      • perch61
                        Linpåspolning
                        av perch61
                        Har gjort en liten provisorisk linpåspolnings manick över julhelgen bestående av några flugfiske rullar...
                        2023-12-29, 10:19
                      • Terraplane
                        Vad är detta för lina
                        av Terraplane
                        Hej
                        Skall ställa in Metanium DC och undrar om detta är en flätat lina vilket jag tror eller betraktas...
                        2023-08-20, 09:27

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abramis Brama, 2017-05-30, 08:05
                      8 svar
                      1 831 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg richtermo  
                      Startad av Grävlingen, 2018-07-28, 06:37
                      7 svar
                      2 365 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sikkfisk  
                      Startad av Mr Morgan, 2023-05-06, 07:23
                      4 svar
                      276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mr Morgan  
                      Startad av Brappa, 2023-05-31, 19:34
                      8 svar
                      413 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Brappa
                      av Brappa
                       
                      Startad av senzitivity, 2023-06-04, 18:14
                      13 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Arbetar...
                      X