Hej. Ny här 
Fanns någon tråd som behandlade färgval men den var inte riktigt uttömmande så jag startar en ny.
Har ganska nyligen upptäckt det här med hur bra flätlinor är jämfört med nylon, jag har inte tappat ett drag sen jag började med det.
Har kört Fireline 0.19, svart nu som väl tål ~13 kg, men upptäckte att den lätt fransar sig.
Har Spiderwire stealth, gul 0.20 på "reservrullen" och den har ju funkat bra rent styrkemässigt och tål mkt vid tunna dimensioner, så jag gick och köpte mig en 0.12 mm spiderwire stealth som tål kring 7 kg.
Man kastar skönt långt med den
Fick ingen fisk den gången jag var ute precis när linan var ny, så jag funderar på om färgvalet kanske inte var det bästa.
Vad säger ni? Ska det vara mörk eller gul flätlina? Spelar det någon roll? Om det har betydelse så fiskar jag mest i insjöar, inte direkt kristallklart vatten och så.
Mvh

Fanns någon tråd som behandlade färgval men den var inte riktigt uttömmande så jag startar en ny.
Har ganska nyligen upptäckt det här med hur bra flätlinor är jämfört med nylon, jag har inte tappat ett drag sen jag började med det.
Har kört Fireline 0.19, svart nu som väl tål ~13 kg, men upptäckte att den lätt fransar sig.
Har Spiderwire stealth, gul 0.20 på "reservrullen" och den har ju funkat bra rent styrkemässigt och tål mkt vid tunna dimensioner, så jag gick och köpte mig en 0.12 mm spiderwire stealth som tål kring 7 kg.
Man kastar skönt långt med den

Fick ingen fisk den gången jag var ute precis när linan var ny, så jag funderar på om färgvalet kanske inte var det bästa.
Vad säger ni? Ska det vara mörk eller gul flätlina? Spelar det någon roll? Om det har betydelse så fiskar jag mest i insjöar, inte direkt kristallklart vatten och så.
Mvh

________
Förstår vad du menar men tänk ett steg till om vi tar en annan situation som alla nog har upplevt ,,,, vi fiskar i ett område som vi vet har gott om gädda , baserat på tidigare erfarenhet, och vi får ingen fisk just denna gång , efter ett tag byter vi drag säg från en Buster Jerk till en Zalt och pang det hugger... vad har igenligen hänt ur ett fiskperspektiv....hade gäddan en huggperiod som startade just när jag bytte drag eller var gäddan mer intresserad av inte så yvigt drag just denna dag eller var en annan färg på Zalten eller var det ett längre vevstopp som gjorde att gäddan exploderade i en attack... Vi får aldrig svar på denna frågan... . För många år sedan när jag flugfiskade mycket upptäckte jag att det högg varje gång jag bytte fluga min ända förklaring var att jag inte störde fisken med mina kast under 2-3 minuter och deras stressnivå sjönk och började fokusera på att äta...men säker är jag inte...Om jag nu skall hålla mig till ämnet så tror jag , notera tror , att linfärgen har en viss betydelse i vissa miljöer då färger reflekterar olika mycket beroende på ljus , vattenfärg , och framför allt vilket djup man fiskar... gul är en färg som just reflekterar mycket framför allt i blågröntöstersjö vatten ner till 3-4 meter...
Kommentera