Berkley Nanofil, helt ny typ av lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Berkley Nanofil, helt ny typ av lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har köpt ett par Power Pro Super 8 linor idag som jag skall prova.

Första intrycket av Super 8 är att den känns bra och la sig bra på spolen. Väldigt stark lina tydligen.

Vi får väl se. Skall "Våldta" linan på Pellebåten. Ställa mig bredvid mina "Libanesiska" vänner som kastar tvärs över alla andra med 0.80 lina och 200gram pirkar i Öresund och rycker så kotorna far ur led.

(Lovar. De är brutala. Värsta test man kan utsätta en lina för). Fast de bjuder på gott libanesiskt kaffe.

När dessa linor är förnedrade totalt återkommer jag med resultatet.

Andra linor jag köpt för båtfiske har varit skit. Säljs mycket skitlinor i de flesta affärer.

Kan rekommendera Sportfiskegiganten på Lundavägen i Malmö. Sjukt bra sorterat och mycket prylar. Som att går på Tivoli nästan. Man njuter.

För övrigt är den bästa linan jag köpt hitills Nanofil. Men den finns inte tjockare än 0.19 och har inte så hög brottstyrka. Men underbar till fiska öring vid kust.

Nanofil i 0,25 eller 0,30, 0,35 hade varit nice för båtfiske.
    Senast ändrad av Silverfisk; 2012-06-08, 18:22.

Kommentera

• Jag kanske har skrivit tidigare men jag testar igen, är det någon som testat tunnaste diametern av Nanofil? Fick nämligen ett Berkley LR 5.6" spö av en kompis så jag ska köpa mig en billig UL rulle och tänkte dra på Nanofil Som sagt ska man gå på tunnaste diametern eller köra på 0.16-0.18 som i alla fall jag haft när jag kört monolina på UL tidigare?

Kommentera

• Ingen som testat nanofil på multi på riktigt?
        Spolade på 150m på min trimmade rocket 5501 och jag tycker att den kastar som en gud! (HÖ-beten, 15-30gr)
        Vad gäller hållbarheten så höll den iaf för en gädda på 8kg (0.19).

Tar med mig två 5501 rullar till gotland i helgen, en med flät och en med nanofil.
        Får se vilken som bänder upp havets silver=)

//Marcus

Kommentera

• Är det ingen annan än jag som har upplevt dropshot med nanofil? Sålänge du har ca 1 meter fluorcarbon under den lägsta kroken (jag brukar köra två stycken Spin Shot krokar) så blir nötning inga problem. Jag kör med 0,18 (den ÄR svagare än flätlinor, men det visste jag innan jag köpte den. var ute efter egenskaperna, inte styrkan), vilket skär genom vattnet nästan lika bra som min Sufix 832 0,10!

Såhär spontant så kan jag säga att linan är alldelles utmärkt till följande fisken:

* Mete med metspö, kommer själv aldrig meta med något annat igen

* Drop shot (efter Abborre då, vågar inte tro/säga att den pallar stora Gösar), kommer själv aldrig köra dropshot efter Abborre med något annat. Har man bara ett litet lekande högst upp på sin drop-shot rig (jag litar inte på skarvknutar ihop med Nanofil) som man mycket noga knyter fast Nanofil-linan i och avslutar med en droppe superlim så ser jag ingen anledning att köra med någon annan lina till lätt DS-fiske. Kontakten med botten och betena är makalös! Att känna Abborrana nafsa nere i djupet med Nanfil-linan är verkligen underbart

* Har provat att pimpla med den och sålänge man inte glider den mot kanterna i hålet (kör med 200mm borr) och kör med 0,19 för säkerhets skull, så känner jag samma sak här, finns ingen anledning att använda nylon. Vill man ha stretch så kan man väl köra en lätt "tafs" i slutet?

Och så får man inte glömma att detta är den lina man kastar längst med idag, helt överlägset.

PS. Vi har inte Nanofil till salu i butiken där jag jobbar. Jag har nämnt i ett par trådar att jag jobbar i en sportfiskebutik, så jag kan förstå om man kan tro att jag gör reklam. Men som sagt, vi har inte ens Nanofil i vårt sortiment!

Någon som vet när linan kommer i tjockare utförande, samt nya / andra färger?
          Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-09-19, 01:10.

Kommentera

• Så nanofil funkar även bra på vintern i minusgrader?

Kommentera

• Kika här puttenicht. Den finns numer i 3 färger har jag för mig. (Färgen var inge bra enligt testet).

Kommentera

• Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
                Någon som vet när linan kommer i tjockare utförande, samt nya / andra färger?
                Finns nu. Upp till 0,254mm. http://www.berkley-fishing.com/produ...lament/nanofil

Finns även i mins 2 andra färger.

Hi-vis: http://www.ebay.com/itm/Berkley-Nano...item4167765863

Lo-vis: http://www.ebay.com/itm/Berkley-Nano...item3f19326000
                Senast ändrad av haggis82; 2012-11-08, 08:33.
                Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

• klockrent! Då vet ju jag vad jag ska använda för lina till dropshotfisket i vinter

Kommentera

• Ursprungligen postat av haggis82 Visa inlägg
                    Undrar när det kommer till Sverige? Till våren antagligen. Hursomhelst, tack som f*n för länkarna, en hi-vis 0,25 måste vara sjukt bra till halvtungt drop-shot fiske efter gädda. Undrar hur det hade varit att jerka med 0,36 Nanofil haha
                    Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-11-11, 20:18.

Kommentera

• Varför vänta tills det kommer till sverige? Det brukar ofta vara billigare att köpa det från ebay. Och det sjuka är att frakten många gånger är billigare än vad det är när du köper inom Sverige.
                      Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
                      Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av perch61, 2023-12-18, 15:26
                      25 svar
                      2 438 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Cosmoz 08  
                      Startad av Sonnny, 2024-06-18, 07:32
                      13 svar
                      690 visningar
                      0 gillar