det jag menar är att linan lägger sig oftast där uppe istället för där den ska, och det lär väl ta sönder både rulle och lina när linan ligger och nöter på fel ställe så tillslut går det väl igenom metallen.. är förövrigt en stamina rulle så kvalitén på rullen är inget vidare men tycker ändå inte det borde va sådär, får väl köra pp som är lite tjockare på denna rullen då
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Berkley Nanofil, helt ny typ av lina
Collapse
X
-
det jag menar är att linan lägger sig oftast där uppe istället för där den ska, och det lär väl ta sönder både rulle och lina när linan ligger och nöter på fel ställe så tillslut går det väl igenom metallen.. är förövrigt en stamina rulle så kvalitén på rullen är inget vidare men tycker ändå inte det borde va sådär, får väl köra pp som är lite tjockare på denna rullen då
-
Nä fäller den med att veva, och ja den stannar kvar där den ska om man vevar med tryck, kan det vara så att linan lägger sig bättre om man fäller manuellt? i så fall ska jag prova det imornUrsprungligen postat av Asys85 Visa inläggAhh. Fäller du in bygeln manuellt? Om du håller emot linan där den ska och vevar med tryck, ligger den inte kvar då?
#daikai1
Ja det var min första tanke att skruven satt lös men det hade inte med det att göra.
Kommentera
-
Att lägga linan manuellt tycker jag inte håller i längden. Nu ser inte jag vad du har för rulle. Men jag fick problem när jag dammade av en gammal favvorulle från min barndom, en Cardinal 4, och lade på lite fireline. Samma sak som drabbat dig hände mig. Jag gick till butiken och undrade vad som var fel. De sa att det inte var tillräckligt stor precision i min rulle. På 80-talet fans inte flätlinor utan man körde mest med 0.25-0.40 nylon. MIn gamla trotjänare klardade inte av tunna flätlinor linor helt enkelt.
Det man ska ha klar för sig är att de flesta "vanliga" flätlinorna är betydligt tjockare än vad som anges, det är väl belagt. Nanofil kanske håller vad som står på spolen. Det betyder kanske att många rullar får problem med en som faktiskt ÄR 0.13 mm tjock. Observera att jag spekulerar nu, en tanke bara.Ursprungligen postat av Spow Visa inläggNä fäller den med att veva, och ja den stannar kvar där den ska om man vevar med tryck, kan det vara så att linan lägger sig bättre om man fäller manuellt? i så fall ska jag prova det imorn
#daikai1
Ja det var min första tanke att skruven satt lös men det hade inte med det att göra.
Kommentera
-
det hjälpte faktiskt, i och med att man spänner linan lite samtidigt som man fäller bygeln så trillade linan dit den skulle, dock har jag blivit så nojjig att linan ska ligga fel så jag stannar och kollar om den ligger rätt under invevningen vilket resulterar i bottennapp
Kommentera
-
Är det konstigt att man undrar? Din lina anger att den är dubbelt så stark som den nanofil man kan köpa från tex dogger: http://www.dogger.se/berkley-nanofil...032-c-600.aspxUrsprungligen postat av micke g Visa inläggHalloj.
Det är jag som säljer linorna och det är självklart inga kopior. I bildtexten skriver jag även: "Info om brottstyrka och exakt dimension ser du på bilden." Jag förstår inte hur man kan missförstå texten på förpackningen. Det där med brottstyrka är annars inget jag personligen bryr mig om. Jag drillar med slirbromsen. Jag tycker linans egenskaper är viktigare än brottstyrkan. Passa på att buda!
Kommentera
-
Lägg bygeln och linan manuellt. Linupplägg, precision osv är ju sånt som kommer med kvalitet på rullen och stamina är ju en rätt så enkel rulle så för att få bukt med problemet krävs nog att man antingen gör det själv (manuellt) eller skaffar en annan rulle.Ursprungligen postat av Spow Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]41227[/ATTACH]
Jag testade faktiskt Nanofil för första gången idag trots att jag haft linan i typ 9 månader. Blev positivt överaskad
Kommentera
-
Då förstår jag att du reagerade som du gjorde. Sorry för att jag ifrågasatte din intelligens och läskunnighet, båda verkar vara helt ok. Att linorna i Sverige är klassade så lågt visste jag inte. Jag förstår inte heller varför de är det. Det måste vara samma lina som denna:http://www.pro-fishing.de/produkt_33...-ca-9-7kg.html Min lina:http://www.tradera.com/nanofil-0-183...2907_154764365Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inläggÄr det konstigt att man undrar? Din lina anger att den är dubbelt så stark som den nanofil man kan köpa från tex dogger: http://www.dogger.se/berkley-nanofil...032-c-600.aspx
Som du ser står det samma vikt som på mina. Så det är riktiga grejer. Måste nog förklara det i annonserna, inga verkar sugna på att buda.Senast ändrad av micke g; 2012-05-06, 21:06.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
359 visningar