Ursprungligen postat av micke g
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Berkley Nanofil, helt ny typ av lina
Collapse
X
-
Dom mäter hållfastigheten på två sätt, linjärt utan knut för det högre värdet och sedan med nån form av knut som ger det lägre värdet.Ursprungligen postat av micke g Visa inläggDå förstår jag att du reagerade som du gjorde. Sorry för att jag ifrågasatte din intelligens och läskunnighet, båda verkar vara helt ok. Att linorna i Sverige är klassade så lågt visste jag inte. Jag förstår inte heller varför de är det. Det måste vara samma lina som denna:http://www.pro-fishing.de/produkt_33...-ca-9-7kg.html Min lina:http://www.tradera.com/nanofil-0-183...2907_154764365
Som du ser står det samma vikt som på mina. Så det är riktiga grejer. Måste nog förklara det i annonserna, inga verkar sugna på att buda.
Om man använder not a knot får man ut 98% av styrkan på nanofil och det tänker jag köra på för egen del!!Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!
Kommentera
-
Det kan det kanske vara. Jag kan dock inte hitta något billigare och snabbare sätt att få hem 270 meter Nanofil än mina 299 kr inklusive frakt och exklusive risk för tull.Ursprungligen postat av Asys85 Visa inläggKanske inte är pga beskrivningen, utan priset som gör att folk inte vill buda? När man kan köpa den billigare på andra ställen så kan det vara svårt att få den såld på tradera.
Kommentera
-
Läs några poster innan det du skrev så ser du att han gjorde det och det blev bättre..Ursprungligen postat av Sg Visa inläggLägg bygeln och linan manuellt....
299 är ett bra pris. Snabbare frakt och ingen risk för tull som sagt. Men många handlar linor utomlands och det var bara en tanke om varför du inte fått det sålt.
Jag gillar att prova olika linor och märken och handlar därför oftast utomlands pga priset, men efter snart ett års användande av Nanofil så är det fortf mitt förstahandsval av lina för haspel, men inte för multi.
Kommentera
-
Det gör jag gärna. Enda anledningen att jag gav mig in i denna tråd var att min annons diskuterades. Jag håller hårt på annonsreglerna med bumpningar och så. Får tacka för draghjälpen i denna tråd!
Jag är också sugen på att höra mer om vad folk tycker om själva linan. Personligen tycker jag den ska ställas mot vad en nylonlina med samma diameter kan ge. Med flätlinor blir det svårare, alla vet väl hur mycket tjockare en "vanlig" 0.15 flätlina är i jämförelse med en 0.15 nylon.Ursprungligen postat av Sg Visa inläggKanske ska återgå till ämnet Nanofil och inte diskutera priser på folks auktioner
?
Kommentera
-
Håller med om att den skall ställas mot nylon och inte flät, det är i alla fall så jag jämför den men eftersom flätlina nästan får kallas för standard på rullar idag så förstår jag att den jämförs med den typen av lina.
Lite synd kanske för det är en mycket trevlig lina och jag tror man blir missnöjd om man jämför den så!!
Kan även tillägga att jag tycker ditt köpa nu pris var vettigt!Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!
Kommentera
-
Jag använder i dagsläget 0,12 - 0,14 flätlina till abborrjiggingen, finns det någon fördel att köra Nanofil? Isåfall vilken dimension ska jag köra?
Såg tidigare i tråden att det som vanligt mäts helt olika i dragstyrka olika länder imellan, för en gångs skull har Sverige det lägre värdet
Vilket stämmer, har 0,18 Nanofil bara 5kg dragstyrka "på riktigt", eller 9,7kg?
Kommentera
-
Den dragstyrkan är bra både jämfört med flätlinor och nylon, (om diametern stämmer)har 0,18 Nanofil bara 5kg dragstyrka
Ex. en Spiderwire code red 0:12 har en dragstyrka på 7,1 kg, tjockleken på linan i verkliga mått ca:0,24
Om man ska jämföra Nanofil med denna Spiderwire ska den va 0:09 mm och Nanofil 0;18
då blir dom jämntjocka och vi kan jämföra dragstyrkan.
Och jämfört med en bra nylon lina står sig nanofil bra.
Enligt måtten på ebay UK tar en 0:18 Spiderwire Invisibraid 10lbs vilket motsvarar 4,5 kg.Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-23, 22:23.
Kommentera
-
Nja, det är väll inte jättrebra då min 0,14 klarar 7kg enligt tester av mig själv.
Notera att jag skrev "på riktigt", alltså som man skulle fiska med den, en hederlig knut.
Som vanligt en djungel, man måste bara chansa på någon och gå upp/ner i dimension för att bli nöjd!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Spola av linaEller så köper man en sån här till skruvdragaren...1 Foto
-
Kanal: Linor
2025-08-14, 21:21 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av efc__, 2025-06-07, 17:06
|
6 svar
366 visningar