Rulle till norge talica 2.storlek?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till norge talica 2.storlek??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle till norge talica 2.storlek??

Hej. behöver hjälp vilken jag ska välja talica 8 eller behöver man en 10? kör den till ett antares braid bx 20-30 lbs? resan går mot havsöysund. tacksam för svar Mvh
    MetZkip

Här kan du jämföra olika modeller/specar:

Havöysund borde vara riktad på kveite, starkare broms = bra att ha. Jag går själv i funderingar (dock är det 2 andra rullar till som jag överväger), du kan se att 8 och 10 modeller grejjar hälften av vad modell 12 erbjuder för maxbroms...

Kommentera

Tjenare. Fick hem en talica 12 II idag. Läste runt lite på forum när jag beställde den och blev lite nervös när flera skrev att den var för stor. Blev en 12:a ändå när det var enda modellen på svenska marknaden. Nu när jag har den så förstår jag inte vad dessa personer grundar sig på. Den är extremt kompakt och smidig. Absolut inte större än mina andra rullar (shimano charter special 2000, ambassadeur alphamar 20, Penn LW309). Kanske lite högre på växelhusgaveln än de två förstnämda men däremot smalare. Linkapaciteten är också lagom: Powerpro 370m 0,36 eller 600m 0,23. (Pga. den djupa spolen rymmer den mer lina än många andra rullar i samma storlek.) Skulle du ändå vilja gå ner i storlek skulle jag välja 10:an. 8:an är för liten för norgefiske.

Mvh Molle.
      Senast ändrad av Molle83; 2012-04-27, 13:21.

Kommentera

Halloj ! Shimano Talica 8 II är absolut inte för liten för Norgefiske. Vad grundar du det på ??
        Provade min till skreifisket på Söröya. Hade med större rullar om ifall att.... Men no way att jag bytade efter att ha fiskat ett tag med den. Grym rulle och jag är mycket nöjd. Jag la på 300m Whiplash Pro 0,28 och då var spolen full , så det är linmängden som begränsar. Storleksmässigt så är 12:an mycket större när jag jag jämförde med fiskepolarens (märk väl att bägge är små rullar jämfört med många andra). Men som sagt så är jag mycket nöjd med min. Liten, smidig maskin.....
        Den kommer garanterat att klara av hälleflundrafiske. Jämför med folk som landat fina flundror med en Ambassadeur 7000. Men vill du få på lite mer lina så ta en 10:a . Funderar själv på att köpa mig en 10:a så småningom. Flundrafisket bedrivs oftast inte på några större djup, men det är alltid skönt att ligga på plus sidan med lina

Kan tillägga att det blev en lite chock när man öppnade lådan första gången. Dra åt hel.... vad liten den är.....
        Senast ändrad av Drisse; 2012-04-27, 00:18.

Kommentera

Okej, tog mig lite vatten över huvudet där kanske . Det var linkapaciteten jag tänkte på men fick du på 300m whiplash så lär det ju räcka. Är ju inte för djupets skull utan för rusningarna. Hållbarheten behöver vi inte prata om när det är shimano. Var kanske lite snabb att dömma ut 8:an.

Mvh Molle.
          Senast ändrad av Molle83; 2012-04-27, 10:49.

Kommentera

Har själv precis köpte en 8 och la på 425 meter FINS flät 30 ibs + lite nylon i botten..Räcker absolut för Norgefisket ned till cirka 100 meter..Vad gäller bromsen så är det nog inga problem med att den skulle vara för lätt 9 kg:s broms räcker lätt för Norgefisket, även stor flundra...
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
            Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
            41 svar
            32 233 visningar
            18 gillar