Tips på haspel till bl.a. trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspel till bl.a. trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på haspel till bl.a. trolling

Hej! Min gamla cardinal 754 sjunger på sista versen, och jag kanske behöver köpa ny rulle ganska snart. Problemet är att jag inte kan ett dugg om haspelrullar och skulle behöva tips om vad jag ska ha!

Den kommer användas framförallt till trolling men vill gärna kunna kasta lite med den också om jag känner för det. Har tänkt mig 1000-1500 kr, märke spelar ingen roll men helst ett "känt" märke. Det viktigaste är att det finns knarr, så jag hör när det är napp, och helst vill jag ha en bakbromsad (men det är absolut inget krav). Kan inget om storlekar på haspel heller, vill ha något som är lite större så jag får plats med mycket lina.

Någon som har förslag?

En Shimano Baitrunner i mindre storlek borde passa perfekt. Med den kan man släppa ut lina utan att öppna bygeln vilket är en fördel när man släpper ut betet.

Kommentera

Verkar helt ok! Funkar de bra att kasta med också? Söker en rulle som är ganska allround.

Kommentera

Har tittat på en okuma trio. Skulle den kunna passa? Storlek 40 eller eventuellt 30 kanske

Kommentera

Någon större Penn ex, Sargus borde funka, det är rejäla rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av LuciusEsox Visa inlägg
            Har tittat på en okuma trio. Skulle den kunna passa? Storlek 40 eller eventuellt 30 kanske
            Skulle nog råda dig att välja en Sargus istället. I alla fall baserat på hur rullarna känns.
            Kollade lite på en trio 40 innan jag köpte min sargus 4000 i veckan och trion känns som en billig leksak i jämförelse.
            Visst du får inga "fina finesser" men väl en rulle som man verkar kunna köra över med en pansarvagn.

Kommentera

Tack för tipsen! Ska försöka titta på både trio och sargus någon dag lite längre fram, men baserat på det ni sagt så lutar det åt en sargus! Nu är det inte lika akut, ska få en abu cardinal 57 i perfekt skick. Den borde kunna hålla i 20 år till minst. Men jag ska nog byta till en lite fräschare haspel snart iaf.

Kommentera

Hej! Min gamla cardinal 754 sjunger på sista versen, och jag kanske behöver köpa ny rulle ganska snart. Problemet är att jag inte kan ett dugg om haspelrullar och skulle behöva tips om vad jag ska ha!

Den kommer användas framförallt till trolling men vill gärna kunna kasta lite med den också om jag känner för det. Har tänkt mig 1000-1500 kr, märke spelar ingen roll men helst ett "känt" märke. Det viktigaste är att det finns knarr, så jag hör när det är napp, och helst vill jag ha en bakbromsad (men det är absolut inget krav). Kan inget om storlekar på haspel heller, vill ha något som är lite större så jag får plats med mycket lina.

Någon som har förslag?
                Hej Lorentz Reige;

Jag har själv flera i Svängsta svensktillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57 haspelrullar sedan många år tillbaka. Rullarna är avsedda att kasta jiggar, wobbler och skeddrag med. Ingen av dessa haspelrullar, liksom de flesta andra fabrikat, modeller och storlekar av haspelrullar, är speciellt bra vid trolling. Vid trolling är det betydligt fler nackdelar än fördelar att använda haspelrullar.

Vid varje varv som en fisk drar ut lina från haspelrullspolen tvinnas linan också ett varv. Om ett varv lina på haspelrullspolen är 2 dm betyder det att för varje meter som en stridbar fisk drar ut lina från spolen tvinnas linan 5 gånger. I praktiken innebär detta att om en Lax drar ut 100 meter i sin första långrusning, då blir linan tvinnad 500 gånger! Många trollingfiskare känner inte till att en vanlig nylonlina kan försvagas med upp till 35 % av den ursprungliga brottstyrkan om den blir mycket tvinnad. Vid minsta linslack kan en tvinnad lina lägga lösa, skruvade linslingor runt spöringar och toppögla...ofta med omedelbart linbrott som följd.

Vid trolling är multirullen helt överlägsen haspelrullen! Speciellt räkneverksrullen Daiwa SG47LC (LCA) är helt "outstanding" vid trollingfiske. Tvivla på det jag skriver, eller köp några Daiwa SG47LC och du räknar mig som en av dina allra bästa fiskevänner många, många år framöver...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                www.trumman.com - http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
                Senast ändrad av Old Firehand; 2012-03-25, 13:38.

Kommentera

Verkar helt ok! Funkar de bra att kasta med också? Söker en rulle som är ganska allround.
                  En Baitrunner är precis som en vanlig haspelrulle att kasta med. Det som skiljer är baitrunner funktionen som tillåter linan att gå ut utan att öppna bygeln eller lossa bromsen till noll. Baitrunnerrullarna utvecklades från början till metarna som behövde rullar som tillät fisken dra ut lina utan motstånd, men funktionen kommer till användning vid trolling. Visst är en multirulle att föredra till trolling, men om man nu inte vill köpa en massa utrustning och bonntrollar med ett spö så tycker jag att en Baitrunner borde funka bra till det och kastfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  32 183 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf