Köpråd - Ambassadeur 5601 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd - Ambassadeur 5601 JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd - Ambassadeur 5601 JB

Har suttit och läst en stund tidigare trådar och fastnat på en 5601 jerkbait rulle som ska uppgradera min tidigare budget jerkbait rulle som börjat haverera.

Är som sagt inne på en Ambssadeur 5601 som många rekommendera och var inne på olssonsfiske och hittade några urval. Tänkte kolla lite med er innan jag slänger i väg en beställning då priset ligger i rätt riktning.
    Det finns en special utgåva av 5601 som är orangefärgad, det enda jag kan hitta som skiljer förutom färgen är att special utgåvan är lättare till vikten. Original ligger på ca 345gram medan denna ser ut att ligga på 280gram.

Någon som har något att säga om detta. Själv tycker jag att det är skönt med lägre vikt eftersom det tar sin rätt på armen/handleden att så och jerka hela dagar.

5601

5601c

STOPP!
    Det är inte alls samma rulle, köp den svarta riktiga JB´n!
    Den orangea har alustativ.
    Tror den är liknande CB´n och TGC´n, cb har kullager och tgc har ett kullager och en bussning har jag för mig.
    Köper du den vanliga JB´n så har du en betydligt stadigare rulle.

Kommentera

Precis som cannonball säger, den orange färgade rullen är snikmodellen av JB'n.

Tror även att JB'n har rostfri utväxling och drev medans 5601 Jerk har mässing?

Men köp den svarta då den är mycket tåligare än den orangea.

Kommentera

Tack för tipset

Nu har jag lyckats hitta två alternativ då jag även behöver spön till nya jerkbait rullen. Jag har fiskat en säsong med ett billigare jerkbait set och det höll den säsongen så nu tänkte jag köra på lite mer kvalité.

Rullen står mellan 5601JB men även dyrare Predator. Vad har ni att säga om att lägga på ca 600Kr och ta en predator, eller duger 5601JB ? Det är som sagt inte första gången jag jerkar men jag har kört en säsong och gillar det än så länge.

Det kommer nog bli ett BFT Stiff '6 spö till någon av dessa rullar då jag och min vän har hittat två paket priset som ser ut att vara prisvärda. Ena paketet med 5601JB och BFT Stiff med lina för 2000kr och andra är ett predator och köpa till BFT stiff för sammanlagt 2600kr

Kommentera

5601JB är ett säkert kort, enligt vissa t.o.m. bättre än den dyrare Predator när det gäller jerk. Och 2000 spänn för ett kit ihop med BFT Stiff är schysst. Men om det är något du ska lägga mer pengar på skulle jag säga att det är spöet. Går du t.ex. upp till BFT:s Bandit-serie får du ett klart bättre spö.

Kommentera

Som tidigare nämnts den orangea, som jag vill minnas heter 5601C JB sunset, är en snikversion av den riktiga JBn. Jag har bägge. Sunset som reservrulle. Satsa på den riktiga JBn. Har fiskat för lite med sunset för att kunna veta om den håller i längden men jag är tveksam. Kan inte uttala mig om det är värt att sätta 600kr för en predator.

JB och ett stiff är ett bra paket. Du kan också kolla på ett strike pro contest 6,6" -150g. Jag bytte för nått år sedan från stiff till contest och contest är enligt mig bättre men BFT stiff funkar också fint.

Kommentera

Ska du bara köra jerk, köp JB. Tungspinn, kör på Predatorn.

Tror inte att utv är i rostfritt i JBn längre.

Har haft min JB i 5 säsonger nu, bara vanligt underhåll och inget har gått sönder i den.

Kommentera

Den orangea 5601JERK har jag fiskat relativt mkt med i 3 säsonger, fiskat med beten upp till ca 150gr. Rullen funkar helt UA.
                Visst är den lite enklare än JBn men att den inte skulle hålla för normalt jb fiske????
                Skall man fiska riktigt tungt skulle jag nog föredra predatorn el inshore.
                I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
                  Skall man fiska riktigt tungt skulle jag nog föredra predatorn el inshore.
                  Snarare skulle jag välja JBn till riktigt supertungt fiske. Bussningarna håller längre än vilka lager som helst.

Däremot kastar Predatorn bättre, har 3st och älskar dom!

Kommentera

Jag hade iofs inga problem med min 5601 Jerk heller, den håller ju för jerk fisket, men JB'n håller antagligen ännu längre.

Jag tycker att JB'n är mer prisvärd än predatorn, Predatorn har ju högre utväxling vilket jag föredrar, men det är som hugget och stucket.

Predatorn är nog inte värd de 600kr extra. Men precis som rullknäckarn så gillar jag min!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 392 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S