trasig haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

trasig haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av semir Visa inlägg
    hehe blir nog ingen reklamation trots allt, kanske använder rullen som "back up" om ni vet vad jag menar ) jag är ägare av två epixor rullar från okuma, en större och en mindre. Kan bara säga wow i förhållande till prisklassen, fick två för 1200 när det var rea!
    Har åxå en Okuma epix men direkt nåt wow vill jag inte hålla med om..., den är mer en hyfsad plastrulle som gör det den ska. Men det finns massor med märken å plastrullar i samma prisklass som är minst lika bra.., oj nu svor jag visst i kyrkan igen
    Men huvudsaken är förstås att just du gillar den, då har du köpt rätt rulle..

Kommentera

Men det finns massor med märken å plastrullar i samma prisklass som är minst lika bra.., oj nu svor jag visst i kyrkan igen
      Jag ska för första gången på säkert 5 år fiska från båt med en hängande rulle eller rättare sagt 2 en Daiwa som kostar runt 500kr och en av ett konstigt kines märke som klassas som svordom på FS, i samma prisklass ,skall bli kul att jämföra.

Räknar aldrig med en wow upplevelse på en haspel, man betalar ju bara för broms och linuppläggning.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Jag ska för första gången på säkert 5 år fiska från båt med en hängande rulle eller rättare sagt 2 en Daiwa som kostar runt 500kr och en av ett konstigt kines märke som klassas som svordom på FS, i samma prisklass ,skall bli kul att jämföra.

Räknar aldrig med en wow upplevelse på en haspel, man betalar ju bara för broms och linuppläggning.
        Ha ha ha, jo det kan bli ett wow, för att du köpt nåt riktigt skit å delarna från Kina rullen flyger all världens väg, kom ihåg att på dom där plastkropparna som i princip alla märken använder sig av så kan det sitta i va fan som helst från det sämsta till det bästa.., även på en för ögat helt identisk rulle med samma märke..

När man vill köpa direkt från fabrik så får man från vissa tillverkare långa listor på vad rullen ska bestå av, det enda gemensamma är kroppen som t.ex kan vara halvfabrikt eller råvara från Tyskland, som sen fräses till valt utseende även det med importerade maskiner t.ex från Tyskland..

Sen är det upp till dig som beställare att plocka ihop rullen, välja färgsättning, välja lager, lintrumma, vev o.s.v.., det lustiga är att det inte skiljer mycket i inköp mellan skit å kvalité, inte för oss med våra mått mätt.
        En skräprulle i små volymer kostar bara några få $ att köpa in, för samma pris får du en hyfsad rulle om du köper större volymer..

Kommentera

jag har hört att den dubbelvevade shimano stradic rullen ska vara värd pengarna, undrar om det verkligen är en så stor skillnad mellan okuma epixor o shimano stradic, ( skillnad förutom pris ) :P

Kommentera

Ha ha ha, jo det kan bli ett wow, för att du köpt nåt riktigt skit
            När jag tänker efter har jag fått en wow va korkat upplevelse av en Cardinal i slutet av 90 talet, blev så mycket wow att jag slutade fiska haspel

På den tiden var båda gavlarna på spolarna lika höga, dom moderniserade och gjorde främre gaveln mindre som dom flesta rullar ser ut idag,,, fast dom fick för sig att hela spolen skulle va konad även mitten där linan ligger, resultatet av det blev wow vilken urusel linuppläggning och wow med linbollar det kom farande, så visst har jag också fått lite wow upplevelser vid haspelfiske

Kommentera

jag har hört att den dubbelvevade shimano stradic rullen ska vara värd pengarna, undrar om det verkligen är en så stor skillnad mellan okuma epixor o shimano stradic, ( skillnad förutom pris ) :P
              Det behöver det inte vara, båda rullarna är vanliga enkla konstruktioner å kan vara bestyckade med likvärdiga delar.., men avgör själv vilken du gillar å köp den som känns bäst..

Kommentera

Jag testade 3 rullar idag en Daiwa kostade 650kr på rea en shimano sienna och en sådan konstig haspel där namnet är ett skällsord här på forumet,,, den där konstiga kines saken var överlägsen på alla sätt och skulle bli mitt val av dessa 3, priset jag hittat är 495 kr.... väldigt positivt överraskad av linuppläggningen, kändes också bra med metallkropp i stället för dom andras plastskit... ända nackdelen var att jag upplevde den trögvevad men det kommer nog att slitas in.

Kommentera

Jag har ibland upplevt att helkapslade, täta å rostfria lager kan vara lite tröga i början, men att det oftast försvinner rätt omgående.., fast jag tycker du ska kontakta säljaren om trögheten kvarstår..
                  Senast ändrad av uppköparn; 2012-05-30, 20:20.

Kommentera

Jag har ibland upplevt att helkapslade, täta å rostfria lager kan vara lite tröga i början
                    Tror det rättar sig själv, dom andra 2 rullarna var betydligt mer lätt-vevade men också betydligt rangligare i hela konstruktionen,kinesprylen var väldigt tight, känns mer välbyggd,och även bromsen var riktigt bra. (FB)

Obs att jag jämför 3 rullar i 500-800 kr klassen och inget annat, man får ju va rättvis och inte tro kinesprylen för 495 kr ska matcha en 1500 kr rulle det blir helt tokigt.

Kommentera

Tjena

Förvarade haspelrullen i garaget under vintern och där blev det ibland minus grader. Skulle då packa inför en fiskeresa i februari och ville packa ned min haspelrulle av mäket Mitchell, jag ville då att den tar så lite plats som möjligt därför ville jag skruva ner veven om ni vet vad jag menar. Det som hände var att plastet som man skruvar med gick av troligtvis pga kylan, hur fixar man detta? Går det ? påverkar det rullen, smuts osv ?
                      semir?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 030 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf