Nyare Abumatic 170 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyare Abumatic 170

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nyare Abumatic 170

Tjäna!

Var hos farsan och jagade, så tittade jag genom fiske grejerna han har, så hittade jag en Abumatic 170 (OBS EJ Abumatic 170 iN!!!) rulle som han sa att är trasig och skulle kastas, så jag tog hand om den.

Jag tror inte att det är en sån där gammal svängsta rulle som verkar va dom bästa med kvalite efter som det står ''Components: Made In Japan, Assembled In Thailand'' där som antagligen serienummret och tillverkning år skall vara.

Laddar upp lite bilder på den om någon kan säga om det är värt o renovera den eller om det är bara att skrota.

Den borde vara inköpt nån gång mellan 1990-2000 kan vara nyare än det.

Är det svårt att renovera en sådan här rulle?

Problemet är att den inte bromsar som folk och jag personligen tycker att själva vevmekanismen verkar ''glapp''.

Sen är den såklart smutsig och inte smörjad sen ny.

Sen har jag sett här på forumet att folk inte gillar dom här gammla enkla sementblandarna, jag tycker det är lite barnsligt kul och retro med dom, så ni som inte gillar dom behöver inte kommentera!
    Bifogade filer

Är detta rätt sprängskiss?

Kommentera

Hej,

Jag fick äran av en granne och fixa en likadan som inte gick och veva med. Men gissar att den jag höll på med var lite äldre än din, och din ser mycket finare ut.

Jag pillade isär rullen i veckan, och gjorde ren den så nu går den bra, hade aldrig gjort det förut, men med det schemat du hittat så borde det inte vara något problem.
      Den enda malören som drabbade mej, var när jag satte ihop den så vevade den bra men tog inte in någon lina.

Upptäckte då en liten sprint som åkt ur, så det var bara ta isär å göra om.
      Sprinten höll ihop del 6761 och 6743, det är en lite rackare, först när jag såg den trodde jag det var skräp

Glömde säga att det är faktiskt roligt att ibland få leka lite med en sån här rulle, det var det första man lärde sig kasta med ;o)
      Senast ändrad av bik; 2012-06-30, 17:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av bik Visa inlägg
        ...
        Jag skall se efter den då

Jag tänkte nämligen ha den till mina barn!

Min första rulle jag kastade med var också en Abu 170:ia

Tyvärr finns den inte mer...
        Senast ändrad av trigger; 2012-07-05, 10:20.

Kommentera

Den rullen är i princip outslitlig om den får regelbunden service. Missköts den och utsätts för saltvatten ofta utan att sköljas av kan den skadas genom ärgbildning naturligtvis men annars är det endast ägarens ointresse för ”vapenvård” som orsakar problem på sikt. Det finns komponenter som kan betraktas som slitvara och bör bytas efter några år precis som på en kvalitetsbil men rent generellt finns det inget som kan gå sönder av sig självt på den rullen.

Du har ett kul pyssel framför dig.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
            ...
            Precis, det var därför jag tog hand om den

Jag hoppas dom här nyare håller lika bra som dom gammla bara.

Kommentera

Några frågor...

Vad är det för utväxling på dessa?

Rekomenderad lina märke, grovlek, typ?

Vad är rekomenderad betes vikt från ?? till ?? gram?

Vad för betes typ?

Sen skulle ett spö med samma stuk med trigger vara att införskaffa (behöver ej vara nytt), tips på spö?

Kommentera

Rekomenderad lina märke, grovlek, typ?

Vad är rekomenderad betes vikt från ?? till ?? gram?
                Dom såldes med 0:30 nylon, klass 1 och 2 spö, rör sig väl om en betesvikt runt 10gr.

Kommentera

På min 150 använde jag 0,35 nylon Stroft GTM. I den vevan min butik hade slut på Stroft skaffade jag PowerPro 30lb. Det gick bra det också. Rullen används till beten inom spannet 10 - 40g med inriktning mot abborre och gädda. DEt är för övrigt den rullen jag drog upp ur sjön i mitten av 70-talet. Rullen hade då badat ett bra tag så jag blev tvungen att byta kåpan som ärgat fast och en del till linspärren som inte såg ut att ha tålt att ligga där i dyn.

Din rulle på bilden är en sen 70-talare, syns på vevhandtaget, precis som den min kompis hade. Han körde med 0.40 nylon och hade ett kraftigare spö som tog wobblers upp mot 70-80g eller mer utan att svajja i utkastet av SwimWizzarna. Som väntat var såväl gäddor som näckrosor chanslösa mot hans vinsch.
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kan bara instämma i att de gamla 170:arna är i det närmaste outslitliga till skillnad från många av dagens rullar. De lite äldre än din med det lite mindre 170 märket är nog ännu lite bättre. Min gamla från 1965 fungerar fortfarande och användes senast igår till lite bottenmete efter abborre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf