Nyare Abumatic 170 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyare Abumatic 170

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BeBest
    replied
    Felet du gjort när du började montera isär rullen är att du började i fel ände.
    Det du skulle ha gjort är att ta av spolkåpan,
    hålla i veven medan du vrider linförarkåpan åt motsatt håll i förhållande till hur den snurrar då den lägger upp linan på spolen,
    linförarkåpan kan då gängas av och spolen blottlägges.
    Spolen har bajonettfattning och brukar inte vara svår att få loss i vanliga fall men nu kan det bli kinkigt.
    När du kommit så långt är det dags att pilla bort de små låsbrickorna som håller den svarta plastsläden för kryssläggningen av linan, tryckstången samt spolhållaren.
    Därefter ger man sig på vev, bromspaket och drivmekanism.

För dig gäller nu att bita i det sura äpplet, inse ditt misstag, montera tillbaka det du tagit loss och sen börja från rätt sida nämligen framifrån!

Du kommer att bli en suverän expert på Abumatic-rullar efter detta! Det man lär sig den hårda vägen slås in så det sitter!

Lycka till!

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Jag tror 6718 bara sitter gängad eller nertryckt i 6743, först bort med en mutter som håller 6715 och 6716 när dom är borta kan man skruva eller dra upp 6718, då får man loss spolen och alla delar innanför

Lämna en kommentar:

• BeBest
    replied
    Det går knappast att bända isär ”benen” låsbrickan eftersom den då glider undan men det går att bända upp den rakt eller snett bakåt.
    Mitt bak sitter en liten pigg som pekar ner i låsbrickans skåra, därav liknelsen med euro-symbolen. Du får försöka lirka in spetsen av finmekanikermejseln intill denna pigg och bända upp eller tvinga upp brickan genom att vrida mejseln försiktigt. Se upp så inte brickan sprätter iväg. Just denna bricka är den klurigaste delen tillsammans med de två pyttesmå låsbrickorna, som låser fast den vita släden på spolhållaren. Dessa tre vill gärna rymma sin kos när de tas bort eller ska sättas tillbaka. Lätt för att göra sig osynliga har de också.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Har för mig att man gick från andra hållet, att det sitter nån form av mutter på andra sidan.
    Det låter bekant även om det var flera årtionden sedan jag pillade sönder en.

Lämna en kommentar:

• trigger
    replied
    Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
    ...
    Ja tack

Lämna en kommentar:

• trigger
    replied
    Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
    ...
    I mitten?

Den snurrar undan hela tiden annars
    Senast ändrad av trigger; 2012-07-06, 23:45.

Lämna en kommentar:

• BeBest
    replied
    Du måste försiktigt trä in en smal mejsel in mellan kugghjulet och under låsbrickan samtidigt som du med något finger håller på den så den inte sprätter iväg när den släpper. Låsbrickan har formen som ett eurotecken ungefär.

Lämna en kommentar:

• Mooki
    replied
    Meckade faktiskt isär en likadan rulle för nåt år sedan, tyvärr är minnet bristfälligt och jag vete håken var bilderna jag tog då tagit vägen
    Har för mig att man gick från andra hållet, att det sitter nån form av mutter på andra sidan.
    Ska se om jag lyckas hitta bilderna för att klura ut hur jag gjorde.

Lämna en kommentar:

• trigger
    replied
    Ursprungligen postat av bik Visa inlägg
    ...
    Hur fick du bort ''spolpaketet'' från ''växelhuset''?

Man kommer knappt åt att peta med skruvmejseln på C-klämman.

Click image for larger version

Name:	DSC00351.jpg
Views:	2
Size:	501,9 KB
ID:	1763158

Lämna en kommentar:

• trigger
    replied
    Den här tror jag det var för jag känner igen den på ''knapptypen'' som man ställer slirbromsen med.

Alltså en Abumatic 280

Click image for larger version

Name:	Abumatic 280.jpg
Views:	1
Size:	16,9 KB
ID:	1763157

Senast ändrad av trigger; 2012-07-06, 15:59.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 018 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf