Ska Amb. Record glappa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ska Amb. Record glappa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ska Amb. Record glappa?

Jag köpte nyligt min första ambassadeur och valde en Record C6 No50 före Pro Rocketen, varför vet jag inte men så blev det. Nu när jag bekantat mig mer med rullen så dyker en del frågor upp (nya grejjer ni vet).

Till en början så glappade spolen i sidled, men efter att jag haft isär hela rullen efter ett större kråkbo och mekat ihop den igen så sitter spolen numera stumt. Men nu glappar veven istället, det är dock ytterst ytterst lite när man drar veven utåt. Vet inte om det var så när jag köpte rullen (ny) men tycker jag kände och klämde på den redan då men tog kanske inte i så mycket att jag skulle märka glappet i veven. Har monterat ihop rullen som den ska vara och allt fungerar, så min fråga till er är om ni har detta glapp på era rullar? Sen undrar jag också varför spolen glappade och numera inte gör de

Ville ha en rejäl rulle med lång livslängd och hållbarhet som skulle funka till vanligt gäddfiske och ev. Jerkbait. Hade 5500 Pro Rocket eller JB varit ett bättre val än Recorden?

Beror väl till viss del hur man ställer kastbromsen. Lite glapp tycker ja de finns på dom flesta rullar.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Recorden är en riktigt bra och stabil rulle, ett litet glapp i veven måste där va annars kärvar den.

Som föregående sa, släpp på mek. bromsen och se om glappet kommer tillbaka, gör det både med och utan frikopplad spole.

Jag har 3 Record-rullar och trivs med dom, pro rocket kastar en aning längre men recorden känns på något sätt stabilare.

Kommentera

Äger bara "vanliga" runda ambor i "c3-design" - så detta kan vara ett helt värdelöst inlägg:

På tips från ut har jag bockat en bricka som sitter underst (?) mellan drevplattan och huvuddrevet vill jag minnas...

Det tajtar upp grejset och sviktar lagom så att veven ej glappar.

Vid intresse kan jag se om jag kan hitta en redigate instruktion / bild partno på mina bockade brickor...
        Senast ändrad av landkrabban; 2012-07-08, 09:39.

Kommentera

Min Record c6 no 50 går sönder hela tiden haft rullen i fyra år . Tryckknappen har pajat 2-3 gånger nu har jag nåt konstigt missljud som dyker upp efter nån timmes fiske . Låter som ett trasigt hjullager på en bil . Det är ett hasande ljud när man vevar in känns som spolen tar i nåt .
          Polarn trodde det var huvuddrevet som lagt ned .

Lutar åt en inshore om jag kommer över nån i höst känns som att 6000 modellen är mera hållbar än den mindre rullen .

/Fredrik

Kommentera

Fixa glappet i veven

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
            ...Men nu glappar veven istället, det är dock ytterst ytterst lite när man drar veven utåt.
            Svamlades en del i mitt inlägg ovan...hoppas detta blir bättre (sitter nu vid dator)

Hittade denna sprängskiss: http://www.mikesreelrepair.com/schem....php?pos=-1629
            bockar du 5189 mot en skruvmejsel/spolaxeln eller något liknande så sviktar brickan emot så att det "axiella glappet" (som dom UT kallar det) försvinner/minskas och veven sitter tajt.

Jag har gjort detta på de två ambor jag har gående och är nöjd med resultatet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            32 129 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf
            av Gösalf