Ambassadeur ZX Mörrum 3600 vs Revo MGX vs Calcutta 200 TE DC till HÖ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur ZX Mörrum 3600 vs Revo MGX vs Calcutta 200 TE DC till HÖ!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Om du gör en investering för framtiden i rullköpet förstår dig.

Du kommer inte märka av rullbytet så mycket när det gäller kastlängderna med det spöet, bara nämner det för du inte ska bli besviken när du köpt rullen...
    Hur menar du nu? Är spöt så dåligt att det inte kastar bättre om den får en bra rulle som vän? I nuläget fiskar jag med en Ambassadeur 5000 classic sprint från -89 så lite kastlängd borde en nyare rulle ge. Vad jag förstått är DC väldigt stabil att kasta med och jag använder mest 20 grams kustwobblers och någon sked ibland. Skulle gärna kunna kasta 10grams toby också om det behövs, men jag förstår att då blir kastlängden lidande.
    /H

Kommentera

I nuläget fiskar jag med en Ambassadeur 5000 classic sprint från -89 så lite kastlängd borde en nyare rulle ge.
      Jag kanske är lite knäpp när det gäller spö

Dom spö jag har till min Calcutta DC kostar mellan 3500 och lite över 6000 kr sätter Calcuttan på tex, mitt Shimano technium som även det är ett ganska ok spö förlorar jag över 30 meter med samma rulle men vinner absolut inga 30 meter med att gå från en pro rocket till en Calcutta på samma spö.

Säger det bara för många gör misstaget att köpa en dyr rulle men glömmer att det är spöet som kastar....

Kommentera

Att kasta en 10g toby när det blåser lite motvind är inte det lättaste man kan göra vid kusten.
        I så fall bör man ha ganska tunn lina på rullen, för att minska luftmotståndet så mkt det går.
        Min tedc har inga problem med att få iväg 10g skeddrag hyfsat långt även om jag har inte optimerat mitt hö-kit för det.
        Häls /T

Kommentera

Ojoj,det verkar bli dyrt det här,harlequine!
          Men vore jag som dig så skulle jag prova din nya fina rulle på det spö du har först...Du behöver ju inte tala om för rullen att det är ett Savagear... ;-)

Kommentera

Du behöver ju inte tala om för rullen att det är ett Savagear... ;-)
            Nej talar han om för rullen att spöet heter Savagear kan den tro den har hamnat på en plastleksak och gå ut i strejk

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Nej talar han om för rullen att spöet heter Savagear kan den tro den har hamnat på en plastleksak och gå ut i strejk
              Nu får du väl ge dig Mansson. Både Technium och Parabellum är ju kalasspön. Handlar nog bara om teknik om man inte kastar långt med dessa spön

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Hur menar du nu? Är spöt så dåligt att det inte kastar bättre om den får en bra rulle som vän? I nuläget fiskar jag med en Ambassadeur 5000 classic sprint från -89 så lite kastlängd borde en nyare rulle ge. Vad jag förstått är DC väldigt stabil att kasta med och jag använder mest 20 grams kustwobblers och någon sked ibland. Skulle gärna kunna kasta 10grams toby också om det behövs, men jag förstår att då blir kastlängden lidande.
                /H
                Spöet kommer garanterat att kasta betydligt bättre med alla dessa tre rullar och med så lätta beten som 10 gram toppar nog MGX`n. Fast den är nog lite klen för HÖ. Har en DC själv, men har testat både Mörrum och MGX. Mörrumen är helt klart en rulle jag skulle vilja ha i Arsenalen. Stabil, lättinställd och kastar kanonbra med beten i HÖ klassen. DC`n är också stabil och kastar bättre, men skillnaden är inte stor

Kommentera

Både Technium och Parabellum är ju kalasspön
                  Jag tycker Technium är helt ok för pengarna, är väl borta från marknaden nu, då borde speedmaster va Shimanos bästa på Svenska marknaden ??

Fördelen för TS blir nog mer att det även går att kasta lätta beten i jobbiga förhållanden..

Håller med dig om att DC´n kastar bättre en Mörrum,, jag stod och testkastade på en bana utanför en butik i Danmark, tyckte på något sätt att DC´n kastade bättre, var något som inte stämde med Amb..

Var en här på FS som nämnde att spridaren satt för nära spolen så det blev en knepig vinkel i ytterlägena.
                  När jag tittar på min lilla Mörrum stämmer det att spridaren sitter närmre spolen en på min DC men kan inte 100 % säga hur mycket det påverkar,men någon försämring värkar det va..

Kommentera

Var kan man testkasta rullar i Danmark?

Kommentera

En ganska välsorterad fiskebutik ute vid Norreport,(Köpenhamn) dom kör det på en smal gång inne på gården, tycker det är skönt att kunna testa och fråga före köp...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki