Amba 5000-frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 5000-frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På den tiden var det inte att kasta långt som gällde...
    Om jag kommer ihåg rätt nämnde du i en annat tråd att du fått skatbo,, det sättet han har rullen på brukar hjälpa, själv körde jag med det i många år framförallt till tunga beten, trodde jag var ensam om att kasta på det sättet så jag höll tyst om det, men efter internets intågande med video och annat har jag förstått att det inte var helt fel....

En röd 5000 med bussningar är ganska outslitlig, själv tycker jag också att den är lite mer förlåtande när man tabbar sig i utkasten, du kastar kortare en med dom nya men som jag nämnt tidigare är det bara att sätta kullager i spolen och byta pinjongen så 6 pinnars hjulen passar sedan är din röda i klass med en C3, bara glappet i veven du inte blir av med, ett IAR lager passar tyvärr inte i gaveln på en 5000 classic..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      En röd 5000 med bussningar är ganska outslitlig, själv tycker jag också att den är lite mer förlåtande när man tabbar sig i utkasten, du kastar kortare en med dom nya men som jag nämnt tidigare är det bara att sätta kullager i spolen och byta pinjongen så 6 pinnars hjulen passar sedan är din röda i klass med en C3, bara glappet i veven du inte blir av med, ett IAR lager passar tyvärr inte i gaveln på en 5000 classic..
      Tack! Nu var det iofs på en Shimano jag fått skatbo och det är utrett och rullen korrekt inställd. Fast den är väl snart historia... Betr de gamla amborna har jag fått för mig att den mesta trimningen (byte av lager, centrifugalbroms mm) handlar om att anpassa dem för fiske med de nya supelinorna. Själv kommer jag nog att hålla mig till vanlig hederlig monofil nylon men självklart ska jag göra rent, polera och smörja upp. Det kommer att bli ungefär som när man var grabb och trimmade mopeder...

Kommentera

Ang. en röd 5000 av nyare modell så ska det funka fint att uppgradera till kullager som Månsson nämnde. Du kan även peta i bättre glidlager än de som följer med original. Lundgrens bland annat säljer glidlager av bättre sort än de som ingår..glidlager är inte att förakta, kastar riktigt bra när de är inkörda. Är det en röd 5000 av den gamla skolan (vi pratar 50-70-talare) så har de redan bra glidlager och kan inte uppgraderas till 6-stifts broms.

Har du en nyare med 2 stifts-bromsen så finns det även trix att göra där. Vikterna till dessa finns i tre färger med olika vikt. Vita är tyngst, svarta näst tyngst och de blå är lättast. Kolla vad som sitter i..

Kommentera

Huvudsaken man blir nöjd själv!Min favorit är inte min mest trimmade...:-)

Kommentera

..sen sitter den viktigaste bromsen i tummen, såvida inte den är placerad mitt i handen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              C-Bromsen är 2 pinnars istället för 6 pinnars och dom nya har IAR, saknas det har du ett glapp på någon cm i veven och med 2 pinnars får man byta ut C- vikterna vid justering istället för att låsa dom...
              Men om man känner för det är det bara att byta pinjongdrevet så funkar det fint med 6 pinnars även på äldre rullar....
              Får man kasta in en förtydligande fråga kring det här med 2 pinnars resp 6 pinnasr CB? Är jag ute och cyklar om jag antar att fördelen med en nyare med 6 vikter är att det minskar risken för linresning men att det samtidigt hämmar kastlängden jämfört med 2 vikter?
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

om du har alla 6 aktiverade så ja, då blir den mindre nervös i början av kastet..

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Tja, så har man då efter ett långt och bekymmersfritt liv som haaspelfiskare fastnat i multiträsket. Tack så dj*vla mycket, harlequine! Nå, för en som i likhet med mig växt upp med Napp&Nytt som huvudsaklig fiskelitteratur på sextio- och sjuttiotalen så är ju multirulle i stort sett synonymt med en röd Ambassadeur 5000 (och en ny och fin sådan är redan på väg efter inrop på Tradera). Jag gillar gamla grejor och nya grejor får gärna vara retro för min del. Men jag är vill naturligtvis också ha grejor som gör jobbet. Därav mina frågor:

Är Ambassadeur 5000 (nyare årsmodeller) ev konkurrenskraftig multirulle eller är den hopplöst ifrånsprungen av teknikutvecklingen?
                  Är det någon egentlig skillnad (när det gäller hur de kastar och användbarheten för praktiskt fiske) på en modern 5000 och äldre årgångar av samma modell?
                  Hej Herman Johnell;

Nu är jag kanske inte rätt man att besvara dina frågor ovan, eftersom jag bara fiskat med AB Urfabriken i Svängstas mörkröda Ambassadeur Record 5000 Mod.SG multirullar sedan våren 1952 och kanske endast 150 dagar/år... när jag inte fiskat med andra Ambassadeur och Shimano Calcutta multirullar.

Tusentals Gädd-, Gös- Lax- och Öringfiskare som försökt lära mig kasta, kroka och drilla stora fiskar under de senaste 60 åren vet att jag då och då fortfarande använder min allra första Ambassadeur Record 5000 Mod.SG vid Gäddfiske trots att jag köper nya multirullar ungefär vart femte år för att se om det finns någon detalj som är bättre än hos min allra första röda 5000SG.

Förrförra året dvs år 2010 köpte jag en Ambassadeur 5601 C4 och en Ambassadeur 5001 C TGC åt Gös-Ulla som present på 71-årsdagen. Hon är högerhänt och håller numera på att fiska in sig på vänstervevade Ambassadeurrullar.. Själv köpte jag (i smyg till mig själv) en högervevad Ambassadeur 5600C Predator (Ja, jag är vänsterhänt och ibland även lite vänstervriden).

Herman, klicka på länken här http://www.trumman.com/fisketips.htm och sedan på en av mina bilder och bläddra varvet runt bland bilderna genom att klicka på pilarna bredvid bilderna. När du sett multirullarna på bilderna, då vet du att jag är märkestrogen....

Nothing except ABU Ambassadeur reels are forever!

Old Firehand

Ps. Senare års ABU Ambassadeur multirullar är lika bra och dessutom betydligt bättre i många detaljer än äldre Ambassadeurrullar utom på en för mig personligen mycket viktig punkt. De nya rullarna saknar det knarrande eller klickande ljudet som hörs när en Gädda, Lax eller Öring rusar och drar ut lina. Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2012-12-06, 17:55.

Kommentera

@Old Firehand

Tack! Du är en av min ungdoms hjältar. Jag har fortfarande några LEF Kid som jag tillverkade enligt ritningen i din bok. Försökte göra några LEF Popper också men det ville sig inte riktigt. Mest framgång hade jag med de Bass Oreno-kopior jag täljde. Nå, många bra tips fick jag av dig även om mitt eget fiske var annorlunda.

Kommentera

6 vikter är att det minskar risken för linresning men att det samtidigt hämmar kastlängden jämfört med 2 vikter?
                      Som nämndes ovan byter man lämpligen ut vikterna på en 2 pinnars beroende på vilka beten man kör med, en 6 pinnars blir mer flexibel och du behöver aldrig plocka av eller byta c-vikterna.

Min favorit Amb. till beten +60 är en gammal 6500 CS Mag-Elite, jag har inte bytt en pryl på den sedan slutet av 90 talet, trots det hänger den väl med dom nya raketerna i kastlängd och stabilitet så vad som är bäst, bussningar eller lager, 6 eller 2 pinnars är nog upp till var och en vad man trivs med...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 003 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf