Amba 5000-frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 5000-frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba 5000-frågor

Tja, så har man då efter ett långt och bekymmersfritt liv som haaspelfiskare fastnat i multiträsket. Tack så dj*vla mycket, harlequine! Nå, för en som i likhet med mig växt upp med Napp&Nytt som huvudsaklig fiskelitteratur på sextio- och sjuttiotalen så är ju multirulle i stort sett synonymt med en röd Ambassadeur 5000 (och en ny och fin sådan är redan på väg efter inrop på Tradera). Jag gillar gamla grejor och nya grejor får gärna vara retro för min del. Men jag är vill naturligtvis också ha grejor som gör jobbet. Därav mina frågor:

Är Ambassadeur 5000 (nyare årsmodeller) ev konkurrenskraftig multirulle eller är den hopplöst ifrånsprungen av teknikutvecklingen?
    Är det någon egentlig skillnad (när det gäller hur de kastar och användbarheten för praktiskt fiske) på en modern 5000 och äldre årgångar av samma modell?

Är det någon egentlig skillnad (när det gäller hur de kastar och användbarheten för praktiskt fiske) på en modern 5000 och äldre årgångar av samma modell?
    C-Bromsen är 2 pinnars istället för 6 pinnars och dom nya har IAR, saknas det har du ett glapp på någon cm i veven och med 2 pinnars får man byta ut C- vikterna vid justering istället för att låsa dom...
    Men om man känner för det är det bara att byta pinjongdrevet så funkar det fint med 6 pinnars även på äldre rullar....

Kommentera

Använd med fördel sökfunktionen.
      Borde finnas en del att läsa i ämnet... ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
        Använd med fördel sökfunktionen.
        Borde finnas en del att läsa i ämnet... ;-)
        Mja, sökfunktionen är inte så förfinad (eller jag inte tillräckligt bra på att använda den) för att jag skulle hitta svar på mina frågor och jag läste faktiskt en jämrans masa tråder innan jag postade mina frågor. Tycker du att de redan är besvarade så får du gärna länka till de inlägg jag missade.

Kommentera

Ok,där ser man. Tycker det brukar tjötas en hel del om Ambor...

Kommentera

Ok,där ser man. Tycker det brukar tjötas en hel del om Ambor...
            Jag kollade den nya nätkatalogen och vad jag kan se är den röda 5000 fortfarande utan IAR och med 2 pinnars broms, vet inte om du kan mer om dom ??

Jag har bara sparat en Electric Blue i original tack vare den heter 6000 men har en lite konstig storlek, den är trots benämningen i storlek med en 5000, med en v-spole som tar 165 m 0:35 och 6 pinnars,, är liksom bara en kul grej att ha, mina gamla 5000 har har UT trim därför kommer jag inte 100% ihåg hur dom var i original...

Kommentera

Sv: Amba 5000-frågor

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Mja, sökfunktionen är inte så förfinad (eller jag inte tillräckligt bra på att använda den) för att jag skulle hitta svar på mina frågor och jag läste faktiskt en jämrans masa tråder innan jag postade mina frågor. Tycker du att de redan är besvarade så får du gärna länka till de inlägg jag missade.
              Du har rätt ang sökfunktionen.
              Många trådar (inte alla) hamnar i fel forumdel och då blir det skitsvårt att hitta den info man söker.
              Jag brukar försöka påpeka detta om man ser något uppenbart fel men vissa lär sig aldrig.
              Däremot så tror jag du Lausvik sköter dig exemplariskt på forumet!
              Konstigt, forumanvändare som har några år på nacken är betydligt bättre på att använda forumet korrekt än alla juniorer på forumet. Borde det inte vara tvärtom med dagens it utveckling?

:banghead:

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Du har rätt ang sökfunktionen.
                Många trådar (inte alla) hamnar i fel forumdel och då blir det skitsvårt att hitta den info man söker.
                Jag brukar försöka påpeka detta om man ser något uppenbart fel men vissa lär sig aldrig.
                Däremot så tror jag du Lausvik sköter dig exemplariskt på forumet!
                Konstigt, forumanvändare som har några år på nacken är betydligt bättre på att använda forumet korrekt än alla juniorer på forumet. Borde det inte vara tvärtom med dagens it utveckling?

:banghead:
                Backar och tockar! Fast vad gäller det där med att inlägg/trädar hamnar i fel forumdel så finns det kanske VÄL mnga sådana att välja på? Vissa ämnen kan ju, med samma rätt, platsa i tre eller fyra olika forumdelar. Kanske har man drivit uppdelningen så långt att det blivit suboptimalt?

Kommentera

Hittade den här filmen på nätet. På den tiden var det inte att kasta långt som gällde...

Kommentera

Jag är osäker på vad du har för rulle.
                    Men,som du säkert sett när du farit omkring här så finns det flera sätt att få fjutt på dessa rullar.
                    Allt från att "survaupp" dom,via lagerbyten,till att montera trimkit,and then some...:-D

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 003 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf