Veven på fel sida - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Veven på fel sida

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är ju så att de allra flesta icke Abumulti som saluförs här är vä-vevade.Jag vet faktiskt inte vad de har emot oss högervevare?

Kommentera

Både lundgrens och Attitude Baits har högervevade Cygnus.

399 kr för högervevad

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Hämtade just en snorbillig liten lågprofilare (Daiwa) jag köpt via nätet. Erfarenheten bekräftar min uppfattning att man endast bör handla i fysiska butiker. Detta då rullen enligt bilden på hemsidan var högervevad, det ingenstans i texten angavs att den var vänstervevad och jag vid beställningen särskilt angav att jag utgick från att den var hövervevad. Naturligtvis är eländet plattskallarna på ******** Fiske skickat till mig... vänstervevat.

Nå, jag får naturligtvis skylla mig själv som handlat på nätet och givetvis skulle jag kunna reklamera och återsända rullen och kräva att ******** Fiske ska ersätta mig för returfrakten. Å andra sidan så skulle jag kunna testa rullen för att se hur det är att veva med vänstern fast rullen sitter ovanpå spöet. Gillar jag det inte så kan jag ju alltid ge bort rullen till någon vänsterhänt stackare.

Hur tycker ni att jag ska göra?
        Hej Herman "Lausvik" Johnell;

Är du högerhänt är en vänstervevad rulle många gånger att föredra. Då håller du spöt i den starkare högerhanden och kan därför med hjälp av spöt göra ett både snabbare och hårdare mothugg. Med spöt i den starkare handen har du även möjlighet att pumpa in en riktigt stor, kämpastark fisk både snabbare och med mindre ansträngning.

Omvänt, dvs om du vore vänsterhänt liksom jag är det en för fångstresultaten betydelsefull fördel att hålla spöt i vänster hand och veva in betet med höger hand och vara beredd på att sätta in ett blixtsnabbt mothugg. Många gånger upplever jag att en stor Gädda eller Havsöring hugger direkt när betet slår ner i vattenytan eller sekunden efter. Då är det en stor fördel att slippa flytta över spöt från kasthanden höger hand till vänster hand innan inspinningen kan påbörjas.

Jag har genom åren med egna ögon sett många spinnfiskare som missat att kroka Gäddan eller Öringen i rätt ögonblick, eftersom de varit upptagna med att flytta över spöt från höger till vänster hand....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-01-11, 17:02.

Kommentera

Skapade en tråd tidigare som handlade om att jag tappade många gäddor. Fick många förslag och efter att ha provat dom flesta föreslagna med mer eller mindre lyckat resultat beslöt jag mig för att prova med att ha veven på fel sida (vänster) införskaffade en revo toro 51 hs och nu jävlar kan jag säga så sitter mothuggen. Så jag löste mitt problem så. Det kändes avigt i ca 2 timmar sen var det hur naturligt som helst, greppade till och med efter veven på vänster sida på en av mina haspel till gäddmetet. Hade missat att sätta över den . Så testa det är mitt förslag sen är det ju alltid tråkigt att få fel grejor med näthandel då man ibland inte orkar klödda med att skicka saker hit å dit

Kommentera

Är du högerhänt är det en självklarhet att veven ska vara på vänster sida. Du kastar och jobbar bäst med högerhanden om du är högerhänt.

Kommentera

Det är dom gamla abumatic som har förstört en hel generation

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Det tycker inte jag heller men i just det här fallet, när veven sitter på rullens vänstra sida, så blir det litet knepigt...
                Haha, det blev lite fel...

Förresten, nylon till Jerkbait, funkar det, med tanke på töjbarheten hos nylon??? Det går ju iofs att komma runt till viss del genom att kasta korta längder...
                Senast ändrad av Rhino69; 2013-01-11, 19:10.

Kommentera

Jag tycker att det är obegripligt att högerhänta människor kan vilja ha veven på höger sida..

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Det är ju så att de allra flesta icke Abumulti som saluförs här är vä-vevade.Jag vet faktiskt inte vad de har emot oss högervevare?
                    Bry dig inte om det, använd "svenska järnet" istället

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                      Bry dig inte om det, använd "svenska järnet" istället
                      Du har rätt Henke...vad tog det åt mig..?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 388 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S