Kullager - rena snurren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kullager - rena snurren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Har du aldrig varit med om att det sitter något i andra änden på linan och håller emot som gör att du skulle önska en längre vev och större spole istället för alla kullager ?
    Ne, är de så stort så blir de oftast å pumpa upp den... Då är de skönt om man får in fler varv på spolen vid varje vevtag än å behöva veva som en durassel kanin.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Tänk att jag håller med Exxet. Att en MGX smörar mer än en Rocket tror jag inte beror på fler lager. Snarare hur dreven är tillverkade. Mina egna rullar är faktiskt ett bra exempel. Min 6500 cs pro rocket har en mekanisk känsla vid invevning, man känner kuggingreppen. Min 5600 c5 mag är som att röra runt i smält smör vid invevning. Inte en tillstymmelse till kuggkänsla. En oerhört mjuk och skön känsla. De har precis samma antal lager idag och de är många. Inte heller ändrades känslan vid invevning när antalet lager ökade. Däremot ändrades känslan i c5:an när jag bytte drev och pinjong. Köpte en ny sats när jag bytte spole. Behövde en 6 broms och passade då på att byta bägge. Skillnaden i känsla före och efter byter av drev och pinjong är mycket större än det ökade antalet lager. Att rullen kastar både längre, bättre och med lättare drag med det ökade lagerantalet är en annan sak.

Grabbens 5601 jb är ett mellanting och min 2500 är rätt lik 5600 c5. Tror faktiskt att det snarare handlar om toleranser, materialval och nogranhet i sammansättningen som är den stora skillnaden. Har även en Ambassadeur XLT2 från 90 eller så. Med den tror man att dreven är huggna med en yxa. Varenda kugg känns...

Kanske ska prova att flytta drev från raketen till c5 bara för att testa om tesen håller....

Att jag sedan dessutom gillar den mekaniska känslan i min raket är en annan sak. Det är givetvis en smaksak.

Självklart finns en placeboeffekt inräknad i allt vi gör. Tom med våra rullar. Jag har tex aldrig förstått hur man kan känna ett motstånd vid invevning från den mekaniska kastbromsen. Jag har verkligen försökt ställa bromsen brottarhårt men ändå inte lyckats känna någon avgörande skillnad. Att rullen kastar kass med bromsen hårt åtdragen är en annan sak. Känns även jättekul med keramiska lager överallt men som om jag ska vara ärlig inte behövs. Går precis lika bra med kvalitativa stållager. Men det är ju kul. Jag har också provat med kullagrad vev. Kände ingen större skillnad mot originalveven och då originalveven har skönare grepp så blir det den som sitter på.
      Senast ändrad av Mankan G; 2015-11-08, 23:53.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Har du aldrig varit med om att det sitter något i andra änden på linan och håller emot som gör att du skulle önska en längre vev och större spole istället för alla kullager ?
        I så fall skulle jag villa ha allt du nämnder [inkl kullager på rätt plats] i ett paket tillsammans med högeffektiva drev, minskad friktion på spolaxeln, mer invevningskraft , mer vrid, osv. Listan kan göras långt, men du vet att jag vet vart allt detta finns rätt paketerat. . Kan jag få lägga till vibrationsfria trimmade spolar som standard och lättjusterad kastbromsen oxå?

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Ne, är de så stort så blir de oftast å pumpa upp den... Då är de skönt om man får in fler varv på spolen vid varje vevtag än å behöva veva som en durassel kanin.
        Det finns något som är värre än att veva som en duracellkanin och det är att veva som en duracellkanin med "ineffektiva" drev och glappande glidlager, men säg inte det till någon för att då kallas det för "känsla".

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2015-11-08, 23:59.

Kommentera

Hej igen ! Jag ska inte bråka mer med er. detta är mina sista ord här

Jag har absolut inte haft för ögonen att påvisa att ni har fel å jag rätt. Min avsikt har varit att ge en annan syn på det vi säger och upplever.

Att Calcuttor och alla dessa fantastiska rullar är så mycket bättre tar jag inte ifrån er. Ni har helt rätt. Kullager är bättre än glidlager. En bra rulle är bättre än den dåliga. Men kan vi känna den skillnaden. Titta på mina exempel om I-phone och HDMI kablarna, verkliga försök.

Inom psykologin så skrivs en hel del om hur förväntningar styr våra val, beslut och upplevelser. Vi tror att vi väljer fritt och vi tror att vi upplever det vi gör, men mycket av det är planterat genom våra förväntningar på VAD vi ska uppleva. Om detta känner naturligtvis tillverkare och marknadsförare väl till. Varför säljs skitrullar med 12 kullager. När den blivit 10x bättre gjord utan den kostnaden. Jo kunderna förväntar sig att den med kullager är så mycket bättre och därför säljer de bättre och tillverkarna gör som kunden vill.

Jag ville bara ge er en annan bild av det ni upplever. I alla fall jag och jag tror många av er kommer att få en aha upplevelse om man vill ta del av detta.

Men om man nu upplever det så gör man. för vissa räcker det. Och det är sant och inget man ska ta ifrån vederbörande. Men vill man så kan den nyfikne titta djupare i frågan och kanske få en inblick dels i varför människor säger och gör som dom gör men framförallt en inblick i sitt eget agerande.

Det finns en intressant del i en Studie från Lunds universitet om detta med förväntningar och hur det styr våra val och beslut. Det är tom så att många av oss nekar att acceptera verkligheten när vår förväntade bild rycks bort. Och istället ägnar vi all kraft åt att tvista verkligheten till att bli som våra förväntningar.

Vad som är vad i den del av världen vi kallar sann vet jag inte. Men jag vet att allt som jag tror mig uppleva, se och besluta av fri vilja inte alls är som jag tror.

Några ord från Lunds studie:
          Omvänt kommer förväntningarna att styra vad jag kommer att
          vilja veta . Det är rent av så att jag har intresse av att det ska bli
          som jag förväntar mig, om mina förväntningar ligger till grund för
          andra förväntningar. Om något som jag baserar min världsbild på
          rycks undan för mig blir det svårt att reparera världsbilden igen så
          att den hänger samman tillräckligt. Det kan gå så långt att jag vill
          påverka världen för att den ska se ut som jag vill att den ska...
          Förväntningarna verkar alltså i två riktningar. Dels styr de vår
          varseblivning, så att vi på induktiv väg skapar en hypotes som styr
          vad vi ser i fortsättningen. Dels återverkar de så att vi hellre
          förändrar världen än att ge upp någon av våra grundläggande
          förväntningar, som vi kanske har byggt upp många andra
          förväntningar på. Förväntningar är krav.

Alla bryr sig inte men för den som är mottaglig så tänk på detta nästa gång ni står där med ett StCroix och en Calcutta för runda 9000:- och intalar er så FANTASTISKT det är.

Är det verkligen så ? ? ?

Lite för den intresserade:
          Senast ändrad av Exxet; 2015-11-09, 10:19.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Intressant blogg! Jag har sedan länge noterat att folk i efterhand är groteskt nöjda med sina beslut.
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

En massa text om olika saker jag tog bort för att slippa en massa citat
              Du har helt rätt med förväntningarna och hela den biten att man inbillar sig saker för "dyrare är bättre".
              Men samtidigt är det så många fall, men svårt att säga hur mycket bättre.

Du kommer in på det att man tror det är fantastiskt, att man TROR på sakerna. Detta är sin tur är ju något bra.
              På samma sätt att man fiskar bättre med ett bete om man tror på det så fiskar man bättre med utrustningen om man tror på den. Det är ju inget konstigt med det.

Det med hundra kullager i en rulle är ju samma sak. En billig kinesrulle med 18 kullager är ju inte bättre än en välplanerad Shimano/Abu med 3-5 kullager. Men nu är vi ju inne på en annan sak, detta är ju inte välplacerade kullager utan det är ju så att mer än hälften sitter stackade i veven bara för att det ska vara många. Rent som du säger, försäljningsknep. Det är ingen som ifrågasätter detta här.

Sen resten av diskussionen är inget jag orkar lägga mig i Jag personligen tycker det har varit intressant att läsa vad du skriver här. Många bra punkter om hur och varför.

Men samtidigt sitter jag här med en Calcutta Conquest med en massa dyra lager och är toknöjd!
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Du kan få många fiskare att hylla RonTompson spön om du bara klär dom i StCroix kläder, bara tron på att dom håller i nått dyrt och exklusivt får personen att uppleva just det.
                Detta är lite beroende på vad det är för sorts fiskare, vissa är ju mer materialister än andra. Medans vissa fullständigt skiter i vad sakerna kostar, märke, rykte osv.

Utan tycker man en grej är bra/bäst så tycker man det oavsett vad det har för prislapp.

Jag tror det främst handlar om osäkerhet. Osäkerhet huruvida man känner rätt eller om man inte känner rätt.
                Är det "fina" saker så borde man ju känna att de är bättre och på så sätt så intalar man sig att de är bättre, just för att man vet att det förväntas av en. Känner man inte att det är bättre så känner man fel.
                Dvs, man vågar inte lita på sin egen känsla.... vilket är tråkigt i många fall.

Nu har jag aldrig testat ett St Croix så jag kan inte yttra mig just om det men i många fall stämmer det som du säger.

(jag har faktiskt ägt en RT och varit väldigt nöjd med det och nu funderar jag lite på var det tagit vägen, det hade varit kul att testa nu när man har lite andra preferenser.)

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Det behövs två lager för att åstadkomma någon skillnad. Recorden har två lager och ett kullagrat mellandrev. Ännu bättre. Men Recorden har även lager på spolaxeln. Lager på en axel som inte snurrar?. Varför kullagra en axel som inte snurrar? Det finns faktiskt en nytta med det på "palmsidan". Pluppen, dvs drevet som är fasttryckt i spolen kan skapa friktion mot bronsbussningen på en C3. På Recorden snurrar pluppen mot ett lager. Men på vevsidan finns det ingen som helst nytta med ett lager tekniskt sett. Enbart marknadsföringsmässigt.
                  Har Recorden två lager på linförarmekanismen?
                  Det vore ju skoj då jag just köpt en

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    Men samtidigt sitter jag här med en Calcutta Conquest med en massa dyra lager och är toknöjd!
                    Helt säker på att du är toknöjd å inte bara förväntar dig själv riktigt hårt att du gillar den? Höhöhö...

Jag var lite sugen på en båt för att de känns lite mer praktiskt när man är 4-5st som ska ut och fiska en runda, men jag kanske köper en kanot istället.
                    Dem använder nog försäljningsknep när dem säljer båtar, för vem vill lägga mer pengar på en båt när man kan ha en kanot för billigare? Båda flyter ju...
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                      Helt säker på att du är toknöjd å inte bara förväntar dig själv riktigt hårt att du gillar den? Höhöhö...
                      Den tanken slog mig faktiskt!
                      Jag var tvungen att jämföra den med min tidigare förstahandsrulle.... för att jämföra om den verkligen var så bra eller om det är jag som känner att jag måste känna så för den är så satans dyr. . . .

Resultatet var att jag konstaterade att den var så mycket bättre än den förra favvisen!

Den är fan så mycket bättre, men var den 3000sek bättre? Svårt att säga när jag inte jämfört mellanskiftet....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 234 visningar
                      18 gillar