Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Men det är bara hans uppfattning, någon annan kanske hade dragit helt andra slutsatser. Man får helt enkelt testa sig fram tills man har rullen som man vill ha den.

Och en rulle med lättad spole kastar längre, och det beror på att du inte behöver ta i lika hårt som med en otrimmad. Ungefär som att en bil med mer cylindervolym accar bättre än en med en mindre motor, även om båda har lika många hästar på pappret. Jo, jag vet att det var lite väl långsökt, men ändå.
    Men hörrö, har du läst testet?

Jag kan sammanfatta det såhär:
    Beten under 40gr = värt att trimma!
    Beten över 40gr = inte värt att trimma!
    Så tolkar jag testet.

Ska tilläggas att rullarna blev mindre nervösa och kändes allmänt robustare när de var trimmade!
    Det som argument köper jag för att trimma !
    Senast ändrad av HenkeW; 2013-03-06, 20:22.

Kommentera

Och en rulle med lättad spole kastar längre, och det beror på att du inte behöver ta i lika hårt som med en otrimmad. Ungefär som att en bil med mer cylindervolym accar bättre än en med en mindre motor, även om båda har lika många hästar på pappret. Jo, jag vet att det var lite väl långsökt, men ändå.
      Nej , Nej. Det där är något vi har lärt oss när vi trimmar amba rullar.

Rätt ska vara så här: En rulle med lättad spole kastar inte längre, den kastar lättare beten längre och den känns stabilare. Problemet är att de flesta rullar som man trimmar här i Svedala typ amba 5500 är inte tillverkade för att kasta beten under 20g och då en lättad spole gör en stor skillnad. En rulle kastar längre med en spole som har rätt spoldesign, bra acceleration och rätt vikt för det beten man har tänkt sig. Fråga någon som har testat att kasta lite tyngre beten med en otrimmad eller en trimmad amba 5500. Det går inte att avgöra vilken rulle kastar längst med tyngre beten, fast den trimmade rulle känns stabilare och man får en känsla att man kan få till längre kast, vilket är oxå möjligt. Kryper man under 20g , då märks skillnaderna.

För att kasta längre, då ska man ta bort linspridaren och ha ett långt och kraftigt spö. Vem kan fiska med sådana prylarna? Inte jag iaf.

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-03-06, 21:34.

Kommentera

Ett försök att tänka lite fysik..

En tung spole kräver mycket kraft för att snurra igång.
        Den har stor rörelseenergi vilket innebär att den inte vill sakta in när betet saktar in.
        Man drar mek.bromsen för att inte få skatbot.

En lätt spole kräver mindre kraft för att snurra igång.
        Den har mindre rörelseenergi och saktar lättare in när betet saktar in.
        Man kan släppa eller ofta köra utan mekbroms....c-broms och oljans friktion i lagren räcker för att hålla rullen stabil.

Lätt spole ger alltså stabilare rulle som kräver mindre broms för att undvika skatbo.
        ....så visst, trimmade rullar kastar längre.

Självklart finns en brytpunkt där tyngre betens egen inbyggda rörelseenergi är så stor så att de inte saktar in lika dramatiskt som ett lätt bete vilket innebär att mekbromsen inte behöver vara lika hårt ställd relativt betesvikten som lätta beten.

Börjar bli snurrigt nu, det jag försöker säga (och förklara) är egentligen samma som redan är sagt;
        Trimmad rulle ger mest valuta för pengarna vid lätta beten genom längre kast, större betesviktregister.
        Vid tyngre beten blir inte skillnaden så stor men då lever man på känslan att fiska med fina prylar!

Det var spolen det....och rörelseenergi.
        Sedan har vi allt annat i rullen som påverkar.
        Kortfattat, minskad friktion bromsar mindre=längre kast.
        Uppnås lättast genom grundlig rengöring och smörjning med bra olja.

Vill man kasta långt och stabilt ska man i första hand ha en servad rulle.
        Vill man sedan komma lite längre, använda rullen för lättare beten som den normalt inte klarar, minska risken för skatbo...ja behövs det fler argument för att trimma?
        Det är bara att väga ovanstående mot innehållet i plånboken!

En tankeställare till de som funderar på att byta sina lager till nya som snurrar bättre....för att kasta längre.
        Klarar man sedan inte av att kasta utan mekbroms så var det inte speciellt bra investering, eller hur?
        Som att köra bil med handbromsen dragen..
        Det är väl det som talar för att man kanske ska överväga att löpa linan ut om man funderar på att trimma sin rulle.

Edit;
        För den trimintresserade som inte redan läst dom.
        Kolla länkar till trimartiklar på UT's hemsida;
        Extensive selection of high-quality domain names. Knowledgeable, friendly customer support.
        Senast ändrad av KeBa; 2013-03-06, 21:00.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
          Ett försök att tänka lite fysik..
          ....
          Du fick en gilla markering av mig för den inledande frasen.
          ... och för texten såklart!

//T , en utbildad fysiker

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            ...En rulle med lättad spole kastar inte längre, den kastar lättare beten längre och den känns stabilare. Problemet är att de flesta rullar som man trimmar här i Svedala typ amba 5500 är inte tillverkade för att kasta beten under 20g och då en lättad spole gör en stor skillnad. En rulle kastar längre med en spole som har rätt spoldesign, bra acceleration och rätt vikt för det beten man har tänkt sig. Fråga någon som har testat att kasta lite tyngre beten med en otrimmad eller en trimmad amba 5500. Det går inte att avgöra vilken rulle kastar längst med tyngre beten, fast den trimmade rulle känns stabilare och man får en känsla att man kan få till längre kast, vilket är oxå möjligt. Kryper man under 20g , då märks skillnaderna.
            Det tonyex skriver stämmer väldigt väl med mina erfarenheter.
            En bomber 16a (33g?) flyger försumbart längre vid vindstilla med trimmad jämfört mot otrimmad 5000-rulle. Kastar jag en 11 grams spinnare med samma spö och rullar tappar jag på sin höjd någon meter i kastlängd med den trimmade amban jämfört med bombern. Gör jag samma sak med otrimmad rulle halverar jag kastlängden och får trassel i parti och minut.
            En, för mig, viktig sak som jag inte sett att någon nämnt är att en trimmad rulle är betydligt enklare (stabilare) att hantera i motvind. Med otrimmad rulle är det lätt att välja bort drag för att de inte skär vinden tillräckligt blåsiga dagar.

Kommentera

Du fick en gilla markering av mig för den inledande frasen.
              ... och för texten såklart!

//T , en utbildad fysiker
              Tack du!
              He, he...jag är gärna ödmjuk i inledningen, ingen idé att försöka utge sig för att vara nominerad till Nobelpriset i fysik om man inte är det!
              ....däremot hängde jag med rätt bra på fysiklektionerna och eftersom "en utbildad fysiker" ännu inte rättat mig så tolkar jag det som att jag inte är helt fel ute i mitt resonemang!

Kommentera

Nej , Nej. Det där är något vi har lärt oss när vi trimmar amba rullar.

Rätt ska vara så här: En rulle med lättad spole kastar inte längre, den kastar lättare beten längre och den känns stabilare. Problemet är att de flesta rullar som man trimmar här i Svedala typ amba 5500 är inte tillverkade för att kasta beten under 20g och då en lättad spole gör en stor skillnad. En rulle kastar längre med en spole som har rätt spoldesign, bra acceleration och rätt vikt för det beten man har tänkt sig. Fråga någon som har testat att kasta lite tyngre beten med en otrimmad eller en trimmad amba 5500. Det går inte att avgöra vilken rulle kastar längst med tyngre beten, fast den trimmade rulle känns stabilare och man får en känsla att man kan få till längre kast, vilket är oxå möjligt. Kryper man under 20g , då märks skillnaderna.

För att kasta längre, då ska man ta bort linspridaren och ha ett långt och kraftigt spö. Vem kan fiska med sådana prylar? Inte jag iaf.

Häls /T
                Det var just det jag menade, man kastar ett bete längre med mindre ansträngning, om max längderna bryr jag mig inte om då jag mest fiskar med jerk- och gummibeten som har ett stort luftmotstånd, och så brukar jag köra båten närmare för precisionens skull tex vid fiske i växtlighetsluckor etc.

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                  Det tonyex skriver stämmer väldigt väl med mina erfarenheter.
                  En bomber 16a (33g?) flyger försumbart längre vid vindstilla med trimmad jämfört mot otrimmad 5000-rulle. Kastar jag en 11 grams spinnare med samma spö och rullar tappar jag på sin höjd någon meter i kastlängd med den trimmade amban jämfört med bombern. Gör jag samma sak med otrimmad rulle halverar jag kastlängden och får trassel i parti och minut.
                  En, för mig, viktig sak som jag inte sett att någon nämnt är att en trimmad rulle är betydligt enklare (stabilare) att hantera i motvind. Med otrimmad rulle är det lätt att välja bort drag för att de inte skär vinden tillräckligt blåsiga dagar.
                  Ett konkret och kanonbra inlägg som talar för sig själv!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                    Ett konkret och kanonbra inlägg som talar för sig själv!
                    Exakt !

Kommentera

Det var just det jag menade, man kastar ett bete längre med mindre ansträngning, om max längderna bryr jag mig inte om då jag mest fiskar med jerk- och gummibeten som har ett stort luftmotstånd, och så brukar jag köra båten närmare för precisionens skull tex vid fiske i växtlighetsluckor etc.
                      Jag tycker att ditt påstående är lite luddigt fortfarande (dock inte fel) , så vi försöker igen. Det jag vill påpeka , ännu en gång, är att de stora och kännbara fördelarna med UT trimning för en amba 5500 är att man kan kasta lättare beten överhuvudtaget och att rullen känns stabilare med de flesta beten. Man får inte så många meter till om man kastar de tyngre betena med en trimmad rulle om man jämför med en otrimmad.

Om man tar trimning till lite "andra rullar" då ser bilden mkt annorlunda ut. Dessa lite dyrare rullar har rätt bra spolar redan från början och man får med på köpet ganska bra komponenter som gör att dessa rullar kastar rätt bra ur kartongen och de är dessutom mkt stabila, även i motvind. Sen man kan modifiera kastegenskaper lite hur man vill. Man kan köpa trimningsdelar för att kasta ännu lättare beten med dom (ner till 2g om man behöver det) eller man kan köpa delar för kunna kasta längre än sina kompisars rullar. Vissa rullar har upp till 10 olika spolar att välja bland och varje spole med respektive trimningsdelar och bromssystem gör att rullen får olika egenskaper.

Häls /T
                      Senast ändrad av tonyex; 2013-03-07, 13:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 247 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S