Ursprungligen postat av Silverbågen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.
Collapse
X
-
Att det är reklam är ju klart som korvspad.....men att därmed tro att ingen (edit förutom Mansson) av alla de som trimmat sina fiskerullar med allehanda UT-kit, Boca eller Rocket-barings inte har haft ökad kastlängd som en av parametrarna för att motivera investeringen...det tror jag är lite väl blåögt att tro...Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggDet där är ju samtidigt reklam för en produkt han säljer. Sysslar man med casting är ju en meter skillnaden mellan vinst och förlust och då är jag övertygad att en trimspole fungerar signifikant bättre. Men i fiskesammanhang?
Åtminstone skulle det för egen del ha varit ett av de starkaste argumenten.....men hittills har jag varit mer än nöjd med prestationenen hos såväl mina runda ambor som mina japanska dc-rullar (de senare införskaffade enbart i syfte att tjäna några extra metrar....
)....så trimmning har inte varit aktuellt (ännu....är väl bäst att tilllägga....man vet ju inte om "längdbegäret" kommer över en....)
Edit: Är enig med dig om att längdfrågan i rätt stor utsträckning är irrelevant ur fiskesynpunkt....bara lite tveksam till din formulering om att längden inte var en faktor som någon (förutom mansson och möjligen jag själv då...) vägde in i samband med beslut om rulltrim...
/SSenast ändrad av Silverbågen; 2013-03-06, 19:30.
Kommentera
-
Har man längdproblem då får man helt enkelt krypa lite närmare
Det tipset går att applicera i flera sammanhang
Ang rulltrim och längd:
Det är lite som med allt annat vi sysslar med, vi vill ha en kraftfull snabb bil, vi vill ha en "bystig" blondin, vi vill ha en skitfrän båt (typ Tracker o likn) mm mm...
Det behövs inte egentligen men man vill ändå ha det !
Varför betala 800k kr för en BMW X6 när man kan köpa en Dacia Duster för under 200k kr.
Nu är inte jämförelserna direkt rättvisa men ni fattar vad jag menar.
Finns grejjerna, så uppstår även behovet.
Nu är ju inte rulldelar direkt skitdyrt (med tanke på allt annat man köper), så jag tycker det kan vara värt några extra pesos för att göra sin rulle bättre !
Sen är det ju även skitkul att skruva rulle, särskilt med en klassisk, rund Ambassadeur !
/ Henke
Kommentera
-
Mer konkret...Vad ger trimmet i riktiga meter.
Vill man ha bang for the buck vad gäller kastläng är det nog smartare att byta spö och lägga på några fot än att pilla med rullen, om man sen har någon nytta av längden vid praktiskt fiske är en annan fråga, och en låång tråd i sig själv misstänker jag.
Gillar man och andra sidan att optimera sin utrustning så slutar det ofta med att man trimmar rullar, på alla tänkbara sätt.
Frågan som ställdes av trådskaparen är egentligen ganska enkel och väldigt teknisk, någon som vet hur många meter det ger?
Vi är säkert några som har dubletter som skulle kunna testa, men som vi sett här är det ingen liten uppgift att få det rättvisande. Vi får väl se vem som blir först med ett nerdigt mythbusters test. Jag lägger det på att göra listan, men det dröjer nog ett tag innan jag kommer dit, det finns öppet vatten att utforska...Anders @ gäddfiske.se
Kommentera
-
Mja, syftet kan så klart ifrågasättas. Som frågan från början lyder tolkade jag syftet i detta fall som att få fram ett resultat av förbättrad/försämrad/oförändrad kastlängd. Andra kvaliteter som också är eftersträvade vid trimning av en rulle skulle kunna testas i ett annat test som fokuserar på något annat.
Köper så klart att meningen med att trimma en rulle inte enbart (eller i vissa fall över huvudtaget) är att kasta längre. Det vore dock en intressant sak att ta reda på
Jag skulle gärna se att något fiskemagasin åtog sig frågan och utförde ett eller flera väl utförda test. Som vanligt är väl inte alla intresserade av resultatet, men jag skulle varit det. Jag har bara en trimmad fiskerulle själv idag, om den kastar längre... ptja jag vet inte.
PS.1. Silverbågen: Du har nog rätt i att det är ännu mer invecklat att få fram ett riktigt bra resultat med tanke på alla inställningar hit och dit...
PS2. Barnmorskan: Ja, att byta rulle är kanske ett smartare sätt att få bättre kastlängder. Men har det gjorts några väl utförda kasttest mellan olika rullar då?
Vore ju annars lika intressant.
Min hemsida för Nettel-Laken!
http://nettelbaits.se/
Min fiskeblogg!
http://nettelbaits.nettelbaits.se/
Kommentera
-
Personligen så törs jag ta i mer med en UT-trimmad 5601 än en otrimmad pga att den känns stabilare, vilket självklart också påverkar längden på kasten, lägg därtill mindre el. rättare sagt obefintlig mekanisk broms på en trimmad, vilket jag helst har lite på en otrimmad.
Har inte hunnit prova min 2601:a ännu... Men för mig så känns den mer trasselfria trimmade rullen som största vinsten... lite längre kast är bara en bonus...
Fast jag kanske mest har brist på teknik ige...
Kommentera
-
Tack den ska jag försöka lägga vatarna på!Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggFredrik Stjärnqvist gjorde ett ganska omfattande test i FiskeFeber ifjol där han testade trimmade Raketer mot otrimmade Raketer..
Ska visst vara nr7 2012 de körde testet i.
Hittar inte min tidning men efter lite gooooglande så stog det så
Min hemsida för Nettel-Laken!
http://nettelbaits.se/
Min fiskeblogg!
http://nettelbaits.nettelbaits.se/
Kommentera
-
Jag tycker just priserna är en avgörande faktor i sammanhanget. Man kan liksom gå "all in" och köpa den fläskigaste ambassadeuren med ALLA trim i GULD och ändå inte bränna hela lönen. Försök göra det med en bil!
Fiske på rekreationsnivå har så otroligt lite att göra med prestanda. För mig handlar prylarna mest om att ha så trevligt som möjligt mellan fiskarna. Med långkastande rullar utan glapp och gnissel och känsliga välanpassade spön. Helt enkelt utrustning som inte distraherar mig från upplevelsen med gnissel, rackel och glapp. Därför trimmar jag.
Kommentera
-
Men det är bara hans uppfattning, någon annan kanske hade dragit helt andra slutsatser. Man får helt enkelt testa sig fram tills man har rullen som man vill ha den.Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggFredrik Stjärnqvist gjorde ett ganska omfattande test i FiskeFeber ifjol där han testade trimmade Raketer mot otrimmade Raketer..
Ska visst vara nr7 2012 de körde testet i.
Hittar inte min tidning men efter lite gooooglande så stog det så
Och en rulle med lättad spole kastar längre, och det beror på att du inte behöver ta i lika hårt som med en otrimmad. Ungefär som att en bil med mer cylindervolym accar bättre än en med en mindre motor, även om båda har lika många hästar på pappret. Jo, jag vet att det var lite väl långsökt, men ändå.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 332 visningar