Calcutta D linkapacitet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta D linkapacitet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

..downsize. Kan mycket väl förstå Tonyex med vad han syftar på, dvs att inte ladda på med tyngre prylar än vad som "behövs" (ja jag vet, luddigt formulerat). För mig är fiske 100% nöje och en ren hobby, därför ska även prylarna jag fiskar med vara behagliga om vi uttrycker det så. I de vatten jag oftast fiskar finns hyfsat med fisk, sällan någon stor, och personligen finner jag därför ingen anledning att använda "Musky-spön" med kastvikter långt över de beten som jag normalt använder. I princip använder jag aldrig beten över 70-80 gram och spön samt rullar blir därefter..dvs om vi talar ABU, rullar i storlek 45-65 för gäddfiske. 6500 är egentligen overkill, men de kastar bra och framförallt balanserar lite längre spön väldigt bra..återigen, det ska vara behagligt.

Kommentera

Jag gillar också "downsizing" i de flesta lägen. (Förutom att jag vill ha relativt kraftiga linor vid fiske med tunga beten, för att inte riskera att kasta bort dem). Fick mig t.ex. en liten tankeställare när jag såg att guiden vi fiskade med i Rügen använde en Calcutta 201b till 30 cm-shaddar med 30-gramshuvuden... Den verkade i alla fall funka galant för honom, och då fiskar han väl ändå typ fem dagar i veckan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg

hehe... x-ship och HEG? Va e de?
        Jag tyckte spolen 301 var för smal då man knappt kom ner med tummen för att komma åt linan när spolen börjar bli tom. Hur fan ska jag då få ner två fingrar å lirka upp ett bakslag?!
        Din rulle (401D) har det och google är din bästa vän!

Du pratar om kraft och slirbroms, mina gamla curado i 200 storlek är "starkare" än ambor 5500, men detta är inget hemlighet längre...

... sedan jag "byte upp mig" bakslag är ett minne blött!

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        231 svar
        31 898 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Gösalf