Trimma ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har för mig att ABU har även teflon belagt evighets skruv i aluminium. Hur ser dina stekjärn ut? De teflon pannor man köpt genom åren är väl många. Slutsats?

Vill minnas att UT gick till ABU när han började med trimsatser, men de var ointresserade. Ett par år senare lanserade de deras halv genomtänkt snik kopia.

"Många high performance rullar har hål i spolarna."

Det ser man hos T.ex. japantackle.com, men det står också tydligt att dessa spolar är tänkt enbart till "casting" dvs kast tävling på land och inte till praktisk fiske.
    Senast ändrad av Kattman; 2013-04-30, 17:31.

Kommentera

Vet inte om man skall uttala sig så generellt om ABUs trim utan att först ha testat. Man bör komma ihåg att UT i det att han uttalade sig om dessa saker, talade i egen sak. Vi talar trots allt om en skicklig marknadsförare som i mångt och mycket köpte grejer från diverse håll för att sedan efter en eventuell blåeloxering kalla sakerna för "UT blablabla".
      Det betyder inte att grejerna funkar dåligt. Tvärtom!
      Jag har all respekt för hans förmåga att få halvantika konstruktioner att fungera som moderna. Men jag tycker inte på något sätt att den av lärjungarna så lovprisade "handpåläggningen" får en fulltrimmad ambassadeur att likna en lika dyr japanrulle i originalutförande.

Bara min tvåöring...

Kommentera

Ja,det här är ju ett aldrig sinande ämne...Jag tror att de flesta som trimmar sina Ambisar vill fiska med just..Ambisar.Man vill bara få ut det som går ur rullen,lite bättre prestanda helt enkelt.
        Att jämföra med importerade tunade japanrullar känns inte riktigt nödvändigt.

Bara min åsikt...

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          Ja,det här är ju ett aldrig sinande ämne...Jag tror att de flesta som trimmar sina Ambisar vill fiska med just..Ambisar.Man vill bara få ut det som går ur rullen,lite bättre prestanda helt enkelt.
          Att jämföra med importerade tunade japanrullar känns inte riktigt nödvändigt.

Bara min åsikt...
          Klart du har rätt i att de flesta som trimmar sin ambassadeur också vill fiska ambassadeur. Jag är heller ingen motståndare till trimning av dom, tvärtom! Det är nästan nödvändigt att trimma dom om man vill ha en riktigt bra presterande rulle och därför har jag prylar både från UT och/eller t. ex avail, hedgehog eller valleyhill i alla ambassadeurer jag fiskar med. Men jag tror också att de flesta som fiskar med en ambassadeur aldrig heller testat en riktigt bra daiwa/shimano. Det finns inte så många schyssta japanrullar i Sverige, vilket sannolikt är förklaringen.

Jag vill bara belysa att det kanske finns fler sätt att trimma och att det kanske finns fler vägar att gå än den alla andra går och samtidigt komma fram till något bra.

Ofta lyfts UTs grejer fram som det enda sättet att få en välfungerande rulle. Vad som sällan lyfts är att annat och mindre marknadsfört också går bra.
          Jag tycker att en formulering i stil med; "För att åtgärda alla bromsproblem och göra rullens broms pålitlig och driftsäker en gång för alla, har UT Reel Technology tagit fram en sats bromskomponenter som gör bromsen absolut jämn, den är lätt och bekväm att reglera och har en oerhörd stoppkraft jämfört med originalet, den är så gott som outslitlig, okänslig för fukt, vatten och olja." belyser exemplet.
          Det är två produkter från smoothdrag, brickor och carbontex. Finns att beställa direkt för ungefär halva priset. Ingen hemlig reel technology där inte, bara lite lösa trimdelar rebrandade.

Jag jämför inte heller med tunade japanrullar hur som helst. Jag försöker bara beskriva att mytbildningen kring rulltrimning ibland kan bli lite absurd till den grad att de som inte har provat tidigare i slutändan kanske har fått en fiat trimmad till priset av en ferarri. Jag har gjort det tillräckligt många gånger för att veta
          Senast ändrad av barnmorskan; 2013-05-02, 22:13.

Kommentera

ang bromsen på ALLA mina ambor jag köpt nya, dom har samma fel allihopa, den kupade bromsskivan är stansad=garanterat skev.
            jag har limmat fast fin smärjelduk på en garanterat rak aluprofil och planslipar den där och det gör stor skillnad då den alltid är skev.
            sågott som alla lager i dagens rullar är skräp, byt ut dom och det gör underverk.
            byt fabriksoljan mot något bättre, och var beredd på att få smörja efter varje pass.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Klart du har rätt i att de flesta som trimmar sin ambassadeur också vill fiska ambassadeur. Jag är heller ingen motståndare till trimning av dom, tvärtom! Det är nästan nödvändigt att trimma dom om man vill ha en riktigt bra presterande rulle och därför har jag prylar både från UT och/eller t. ex avail, hedgehog eller valleyhill i alla ambassadeurer jag fiskar med. Men jag tror också att de flesta som fiskar med en ambassadeur aldrig heller testat en riktigt bra daiwa/shimano. Det finns inte så många schyssta japanrullar i Sverige, vilket sannolikt är förklaringen.

Jag vill bara belysa att det kanske finns fler sätt att trimma och att det kanske finns fler vägar att gå än den alla andra går och samtidigt komma fram till något bra.

Ofta lyfts UTs grejer fram som det enda sättet att få en välfungerande rulle. Vad som sällan lyfts är att annat och mindre marknadsfört också går bra.
              Jag tycker att en formulering i stil med; "För att åtgärda alla bromsproblem och göra rullens broms pålitlig och driftsäker en gång för alla, har UT Reel Technology tagit fram en sats bromskomponenter som gör bromsen absolut jämn, den är lätt och bekväm att reglera och har en oerhörd stoppkraft jämfört med originalet, den är så gott som outslitlig, okänslig för fukt, vatten och olja." belyser exemplet.
              Det är två produkter från smoothdrag, brickor och carbontex. Finns att beställa direkt för ungefär halva priset. Ingen hemlig reel technology där inte, bara lite lösa trimdelar rebrandade.

Jag jämför inte heller med tunade japanrullar hur som helst. Jag försöker bara beskriva att mytbildningen kring rulltrimning ibland kan bli lite absurd till den grad att de som inte har provat tidigare i slutändan kanske har fått en fiat trimmad till priset av en ferarri. Jag har gjort det tillräckligt många gånger för att veta

Tack ”Barnmorskan” och övriga för alla genomtänkta inlägg och glada tillrop.
              I ett försök att ge en mer komplett bild är det ett par saker som kan förtjäna lite ”handpåläggning”, och visst talar jag i egen sak, även om det nu var ett bra tag sen jag lämnade UTs affärsverksamhet till andra kompetenta krafter.

Jag har aldrig ägnat mig åt re-branding. Det som kunde beställas till Amborna från Smooothdrag år 2000 var lameller som kallades ”smoothies”, som fanns i två olika typer av packningsmaterial, men inget av kolfiberväv. Vi var i flitig kontakt med varandra då jag såg en förbättringspotential i utbudet, och med utgångspunkt bl.a. automatväxlar, från gamla Pennrullar och en del inputs från Cal’s (annat bolag i slirbromsträsket men för djuphavsbruk) resulterade det ett par år senare i CarbonTex och planslipade slirbrickor av rostfritt fjäderstål, allt infettat med Cal’s Universal Reel Grease. Javisst, Smoothdrag är den som tar fram och samlar ihop delarna, de säljer dem i eget namn och jag sålde dem i UTs namn, inte riktigt re-branding som föreslagits. Det kan knappast kallas hightech heller, men teknik på riktigt är det, även om en gammal automatväxel från femtiotalet är mer avancerad.

När jag startade UT Reel Technology inskränkte sig rulltrimmandet i vår del av världen till Sportfiskeboden som sålde lättade original spolar och Lundgrens som hade en del ”rullgodis” i en låda. TG Rocket fuel sålde keramhybrider av god kvalitet och hade tagit fram en riktigt bra olja, samma olja som även jag sålde under sitt eget namn. Sen fanns det japanska spolar som inte höll för riktigt fiske.

Att skapa prestanda var inget bekymmer när jag bestämde mig för att ta fram en trimsats, däremot var robust tillförlitlighet och funktion över hela temperaturintervallet två tunga puckar som ingen annan hade ägnat särskilt mycket tanke åt, och här har våra japanska vänner fortfarande rätt mycket kvar. Jo jag erkänner, jag talar i egen sak och jag är rätt nöjd med det jag åstadkommit.

I fallet ”hål i spolen”, är det två saker som gör att det inte är mycket att ha, och hål i trumman är inte något större bekymmer. När det gäller hål i spolens gavlar har det första problemet redan avhandlats, och det är inte bra när vatten obehindrat kan stänka in i rullens inre, och det kommer att avsevärt påverka rullens livslängd även om underhållet sköts. Det som inte diskuteras och som egentligen är mycket värre, är att hålen i spolens gavel ger ett massivt och varvtalsberoende luftmotstånd när spolen roterar. Dra ner sidorutorna på bilen i 100 km/h så känner ni effekten. På tävlingsspolar för längdkast kan den effekten användas som kastbroms, och då kalibreras bromsen genom att hålen tejpas över tills det blir bra. Men funktionen är ändå rätt kass jämfört med centrifugal- och/eller magnetbroms.

Och det finns faktiskt en god portion ”hemlig reel technology” i det som utvecklades under lite olika samarbetsformer…
              www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 815 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden