Exage eller stradic? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exage eller stradic?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Exage eller stradic?

Hej jag hade tänkt införskaffa en ny rulle och kraven är att det ska vara shimano med dubbelvev. Finns inte så många modeller. Har tidigare haft en sahara gte som hängt med länge och funkat perfekt. Fiskar mest uppe i fjällen. Har nog tänkt använda min gamla till gädda och som reservrulle. Blir nog en 2500 eftersom jag velat ha lite mindre rulle.

Vad är den stora skillnaden mellan dom 2? har inte så bra koll på rullar, det ända jag märkte var att stradic har lite högre utväxling.

Vilken rekomenderar ni?

MVH.Anton

Har en av varje i 2500FC-modellen och tycker att Stradic känns lite robustare men den är också lite tyngre. Tror dessutom att linuppläggningen och bromsen är lite bättre på Stradic.
    Trots detta har jag faktiskt använt min Exage mest detta året och då till havsöringsfiske.
    Jag tycker alltså att Exage är en bra rulle för pengarna.
    En annan bra och ganska billig rulle är Shimano Super GT som hamnar någonstans mellan Stradic och Exage i kvalité och känsla.

Kommentera

Sida 14-15

Är rätt stora skillnader. Mellan de 2 rullarna hade jag alla dagar i veckan valt en Stradic. Exage är inte i samma segment.

Kommentera

Stradic hade jag valt av de 2,inte för att exage är en dålig rulle utan för att stradic är bättre.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har försökt hitta vart jag ska köpa och youfish är de billigaste jag hittat då går stradic för 1070 nånting. Har funderat lite på super gt men känns tråkigt att köpa liknande rulle som jag har. En liten uppgradering är ju inte fel. Problemet är ju hade helst köpt lokalt i luleå för att stödja wildmarkshopen men nackdelen är att den kostar nästan dubbelt där. Ville även passa på att köpa lina och några drag när man ändå håller på. Letar efter king spinnaren men finns inte så många ställen

Kommentera

Shimano super gt 2500rc är ingen dålig rulle. Har haft en själv som aldrig har krånglar. Nu använder brorsan den rullen o är mins lika nöjd som mig. Vill du inte lägga så mycke pengar så är både super gt o exage bra val. Hade du nöjt dig med enkelvev så hade jag slagit ett slag för abu sorön stx.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Nu gäller det bara att bestämma vilken storlek, som sagt fiskar mest med spinnare, men händer också att vi använder flugkast och skeddrag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anton_nord Visa inlägg
                Nu gäller det bara att bestämma vilken storlek, som sagt fiskar mest med spinnare, men händer också att vi använder flugkast och skeddrag.
                Stradic har högre utväxling, det är en enorm skilnad, speciellt när du fiskar med spinnare. Inveningen kommer bli väldigt trög.

Kommentera

Jag köpte en stradic för två år sedan, testade en gång och sålde den direkt. Köpte en Rarenium istället. Har ett par Exage och gillar dem starkt. Stradic är bra, fin kvalité som på alla shimanos rullar, problemet tycker jag är just den högre utväxlingen som gör att det känns trögt att veva. Jag vet inte ifall jag fick ett måndagsex, men min var så trög att jag inte ville fiska vidare alls..

Mitt tips är att åka till en butik och känna på dem. Exage är annars väldigt prisvärd!
                  Bloggen | Portfolio

Kommentera

Om du köper en Shimano med enkelvev så kan du få byta bort den mot en av mina Stradic-vevar, är allergisk mot dubbelvevar :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 330 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S