Lågprofil från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu när det talas om lågprofil från ABU så blir jag lite sugen på att testa en bara för att se hur dåliga eller bra dom egentligen är. Kan tänka mig att köpa en Orra SX och om den rasar byta lager och broms för någon hundralapp så har jag vips en Revo i snikförpackning.
    H

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Nu när det talas om lågprofil från ABU så blir jag lite sugen på att testa en bara för att se hur dåliga eller bra dom egentligen är. Kan tänka mig att köpa en Orra SX och om den rasar byta lager och broms för någon hundralapp så har jag vips en Revo i snikförpackning.
      H
      ..ja verkligen snik, har fibblat lite med en Orra i butik och den kändes verkligen så där...glappig i backspärren mm. ungefär som på en Shimano, fast de sistnämnda håller ändå..

Kommentera

Insåg precis att jag faktiskt fiskar med en ABU lågprofil. Min Ambassadeur Ultra Mag 1 från -86 lanserades som lågprofil om jag inte minns fel. Storleken på spolen är nog som en 4000 rulle, höjden lika som en rund Ambassadeuer, men profilen på rullen är smal. Retrofiske med denna rulle sker i sommar efter abborre samt gös efter att den fått HPCR lager samt Carbon Matrixbroms, och den funkar bra trots flätlina på spolen. Dock är linuppläggningen inte i världsklass och det tror jag beror på den delade linspridaren.
        H
        Senast ändrad av harlequine; 2013-06-28, 20:11.

Kommentera

Var det något speciellt du tänkte på?
          1: Den kastar inte så bra
          2: Känns plastig
          3: Färgen lossnar från detaljerna
          4: Ej prisvärd

Varför kunde dom inte ABU talat om det i reklamen ??

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
            Finns det fler varianter alltså? Går det att se på rullen och/eller förpackningen vad som är vad?
            Nya: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...-premier-.html

Gamla: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...o-premier.html

Sen finns det ännu äldre versioner. Den nya har ett annat bromssystem som hippo nämnde och till skillnad från honom tycker jag det är ett väldigt bra bromssystem. Eftersom man lätt kan ändra bromsverkan beroende på vilket typ av drag du använder utan att behöva mixtra med c-vikter.

Men den gamla versionen är också bra.
            http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              Jo jag vet men jag reagerade mest på "hur mkt broms ska han behöva?" Kan vara jag som läste det lite vinklat dock Tolkade det först som att du menade att fiskemetoden som sådan inte krävde någon märkvärdig broms och det var det jag reagerade på
              Hehe, du var inte långt ifrån det jag menade. Det jag förväntade mig är att alla vet vad Viento är för rulle. Den rulle var lyxrullen nummer ett när VJ slog till som hårdast för några år sedan.
              Och Viento har en grym broms ( igen), den levererar 4 kg mjuk slirbroms fördelat på 7 bromsbrickor av olika material, dvs mkt mer än tillräckligt för de flesta fiskar som man kan tänka fånga när man kör VJ.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                1: Den kastar inte så bra
                3: Färgen lossnar från detaljerna
                4: Ej prisvärd

Varför kunde dom inte ABU talat om det i reklamen ??
                vad är det för spole på den? för i produktfakta så står det inget om infinit2 spole.

Kommentera

vad är det för spole på den? för i produktfakta så står det inget om infinit2 spole.
                  Du har testen här, dom jämför Torro och Lexa jag tog uppgifterna från slutbetyget av rullen.. http://www.magazinefisheco.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jag vet att många sätter likhetstecken mellan metall och god kvalitet och att de även sätter likhetstecken mellan plast och dålig kvalitet. Själv delar jag inte den uppfattningen. Det finns oerhört mycket skräp som är gjort av metall liksom det finns otroligt högkvalitativa saker tillverkade av plast. Här handlar det nog om att flirta med kundernas fördomar snarare än om sakliga omdömen. Tror kunden att en rulle är bättre därför att den är tyngre och känns mer gedigen så ger vi kunden en sådan rulle. Fiskar man ofta i temperaturer runt eller under nollstrecket på termometern så uppskattar man en rulle som inte känns metallig när man kommer i direkt kontakt med den. Idealet vore en rulle som kändes korkig.

Kommentera

Det finns oerhört mycket skräp som är gjort av metall liksom det finns otroligt högkvalitativa saker tillverkade av plast.
                      Att den kändes plastig var enligt min uppfattning det minst allvarliga i kritiken, jag håller med dom om att lacken känns lite som plast vilket enligt mig inte har så stor betydelse!

Men normalpris 2999 kr för en rulle som tappar färgen kastar och sådär får mig att fundera på vad jag köpt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 933 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf