Lågprofil från ABU - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil från ABU

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
    Mycket pajkastning mellan Daiwa och ABU anhängare och alla pratar ju för sin sjuka mor...

Jag är inte sponsrad av varken Daiwa eller ABU och därför inte köpt i frågan. Jag har Daiwa Linecouterrullar (Accudepth 27+) i min arsenal och var rulle till sin sak.

När det kommer till vertikalfisket har jag provat Daiwa Megaforce & Viento, Ambassadeur BlackMax, Promax och nu senare Revo Premier.

Av dessa rullar tycker jag helt klart Premieren funkar bäst till ändamålet. Twichingbar på Daiwarullarna har sina fördelar i traditionellt bottenfiske då man vill följa en brantkant. I det pelagiska fisket saknar den funktion. Du vill inte närma dig ekot bitvis underifrån!? Dessutom kan man när man håller om rullen peta till slirbromsstjärnan med långfingret och få samma funktion.

Fördelarna hos Revo Premier jämfört med Daiwarullarna tycker jag är formen, ABU rullen har lågre profil och ligger bättre i min hand. Den matar dessutom ut lina väldigt fint och bidrar till att nå ekot mycket snabbt vid inbromsning.

Sen är vikten en stor fördel... ABU Premier väger 169gram mot Daiwa SMAK (ersättaren till viento) 210 gram. Megaforce väger hela 265 gram. Jag vill ha ett lätt välbalanserat redskap i handen med direktkontakt med betet. Därför använder jag Premier i kombination med Fantasista Suisho spöna. Suisho har balansvikter längst bak på butten och jag kan balansera in spöt att det med hängande jigg balanserar på mitt pekfinger vid rullfästet. Då slipper du trötta handleder efter en dags fiske, du har även direktkontakt med betet och känner minsta touch!

Lycka till!
    håller i stort med dig i denna fråga Gimmy utom att 41 gram eller ens 76 gram på en rulle skall spela någon som helst roll om spöt är så välbalanserat som du med all rätt menar att det skall vara...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

....så länge du håller rullen i handen så spelar ju inte själva vikten på rullen någon roll för balansen i spöt........förvånas rätt ofta över kommentarer som tyder på att det inte är så många som verkar ha förstått detta....ännu konstigare är att en del tillverkare inte heller tycks ha förstått detta...

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
        ....så länge du håller rullen i handen så spelar ju inte själva vikten på rullen någon roll för balansen i spöt........förvånas rätt ofta över kommentarer som tyder på att det inte är så många som verkar ha förstått detta....ännu konstigare är att en del tillverkare inte heller tycks ha förstått detta...

/S
        Jag förvånar mig också också rätt ofta över kommentarer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimmy Visa inlägg
          ...
          Väl ganska svårt att få ett ärligt svar av någon seriös, duktig sportfiskare idag då alla är sponsrade eller färgade på något sätt. ...
          Det är så sant , så sant. Alla vi har preferenser och vi behöver inte vara duktiga sportfiske för att ha de heller...
          Faktum är att jag försöker inte vara partiskt även om jag fiskar nästa bara med shimano rullar och st croix spön och jag är inte sponsrad.

Det var ett tag sen jag hängde med folk som körde mkt VJ, alla hade en rulle med twitching bar, t.o.m. proffsen hade det. Jag hade möjlighet att "leka" med en sådan viento under några fisketurer och jag kan säga så här att om man lyckades bemästra t.b. då hade man många sekunder över i de flesta fiskesituationer. Är det inte bra? Dessutom körde jag lättjerk med twitching bar oxå. Det var riktig kul och även jiggade med t.b. Det fungerade fint! Till slut gick jag tillbaks till mina lätta shimano rullar. De är bäst, tycker jag, så enkelt är det!

Du har så rätt så rätt med det du skriver om vikten och balans, men då listan av fiskerullar som skulle matcha dina och dina behov skulle vara ganska lång eller hur?

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-07-01, 15:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Jag förvånar mig också också rätt ofta över kommentarer.
            Uttryckte jag mig oklart eller delade du min uppfattning?

/S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
            22 svar
            11 613 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Äldre Id