TGs Rocket lager, hur mycket olja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TGs Rocket lager, hur mycket olja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TGs Rocket lager, hur mycket olja

Fick idag hem mina nya spollager från TGs, enligt beskrivning så är de helt torra vid leverans. Och då är frågan hur mycket olja skall de ha? När man spinner dem nu när de är torra så rasslar det en del om kulorna, skall man ta en droppe i taget tills det att de är tysta?

Vet att jag har läst om en droppe per lager i någon serviceguide, men är det samma som gäller nu när de är helt nya. Sen är ju också frågan, hur stor droppe. Kan ju skilja ganska mycket.

Kommer att använda TGs Yellow olja och rullen kommer att användas en hel del och måste kunna klara heldagar på sjön utan service.

Tacksam för input i ämnet då det är svårt att hitta specificerat ordentligt. Sen förstår jag också att man kan göra olika, vid surf casting kanske man kör dem torra för maximal prestanda. Men som sagt hur gör ni / skall man gör när rullen används till fiske.

1-2 droppar mer går det inte in lagrena

Kommentera

Jag sätter lagret på en penna, droppar på kanske 2 droppar och snurrar några varv, vänder och gör samma från andra hållet.
      Torkar av överflödet....funkar för mig.
      Jag hade samma funderingar som du har....hur mycket? kan det bli för mycket?
      Ställde frågan till en "guru" i ämnet och svaret blev att det kan inte bli för mycket, överflödet av olja kastas ur lagret när du använder rullen.

Edit;
      Lagren jag använder är "UT-lager"
      Senast ändrad av KeBa; 2013-08-16, 14:24.

Kommentera

Precis som KeBa säger, du kan inte få för mkt olja i lagren. Torka bara av det som är överflödigt så är det lugna puckar. Inte direkt nått maskinspindellager som varvar 20000rpm, eller ja, det beror ju på vad snabb du är att veva :-P
        Hellre en skvätt för mkt olja i än lite för lite och riskera att du får metallisk kontakt inne i lagret = risk fläkning och anfrätning.
        Hellre en dag med riktigt skitfiske än en bra dag på jobbet!

Kommentera

Vill minnas att du har en core 51a. ..tar upp det för jag tyckte mig få en del stående vatten i lsgerkoppen på vevsidan... som fick mig att tvätta dem en vända extra mitt i min säsong (=juli) jag har en 101a med nya tg's för säsongen.
          Jag har 1 möjligen 2 droppar och kan ledigt fiska flera 3 timmars pass med faktiskt kastande (inge transport eller allmänt lallande) i bräckvatten utan extra smörjning.
          Så jag tror du klarar en heldag galant.

Kommentera

Ursprungligen postat av Argas Visa inlägg
            Precis som KeBa säger, du kan inte få för mkt olja i lagren. Torka bara av det som är överflödigt så är det lugna puckar. Inte direkt nått maskinspindellager som varvar 20000rpm, eller ja, det beror ju på vad snabb du är att veva :-P
            Hellre en skvätt för mkt olja i än lite för lite och riskera att du får metallisk kontakt inne i lagret = risk fläkning och anfrätning.
            Spolen är uppe runt 20000rpm när du kastar. Så vist snurrar det fort.
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Beror på betesvikt och teknik för min del. Mina rullar för det lättaste fisket smörjer jag ofta med tunnare oljor än TG's Yellow. Hedgehog microsphere, TG's Tournament eller blandning av Yellow och Tournament. Jag har hellre en livligare spole än en seg och översmord, därför smörjer jag så lite som möjligt. Vältvättade keramhybrider går ju att köra torrt, men blir lite väl snabbt i min smak...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 232 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S