Tips på multirulle från Kina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på multirulle från Kina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag varit ute och testat multirullen.

Innan jag ens drog på linan (http://www.ebay.com/itm/390569751390...84.m1439.l2649) så gick jag igenom rullens reglage för att få en förståelse hur en multirulle funkar osv.

Väl efter jag drog på linan (0,26mm) tog jag MC och åkte över till Lidingö för att testa några kast.
    Startade med att lägga "bromsen" om det nu heter så på rätt så trögt för att slippa skatbon, sakta med säkert när jag mer o mer förstod mig på hur detta funkar minskade jag på "bromsen" och hade tummen bered.

Efter redan 10min känner jag mig så värsta PRO:et, rullen lirar riktigt fint. Provade allt från jigg, till wobblers osv.
    Jag som är en sådan nybörjare på multi rullar behövde bara 2-4kast att justera in rullen för rätt vikt så man slipper få skatbon men ändå kasta långt. Står och betar av området utan större ansträngning och kommer på mig själv att så enkelt var det inte att få iväg draget med en haspel rulle utan både händerna var tvungna att vara involverade innan varje kast. Diggar min multirulle skarpt

Jag är helt frälst, fan vad skönt det är med multirulle. Från draget ändå fram till min hand är det en speciellt känsla som gör att jag nästan ser draget framför mig simma om jag blundar.

Själva rullen funkar riktigt bra, skön känsla och reglagen ger riktigt bra inställningsmöjligheter. 180kr är galet lite pengar för en sådan rulle.......ett av mina bästa köp. Nu återstår det att fånga lite fisk på kroken för att veta hur det verkligen känns
    Senast ändrad av Serigös; 2013-09-23, 18:08.

Kommentera

Kul att höra! Det är onekligen roligare att fiska multirulle. Kul att du gjorde en så komplikationsfri debut och grattis till köpet!

Kommentera

Monterade ner rullen i nästan molekyler och är fan imponerad hur välgjord den är. Fettade in allt speciellt kullagerna med lite fetare grejer så vatten ej ska träna in så lätt.

Kommentera

Du ska inte använda fett till kullagren i rullen. Vissa fetter är dessutom hygroskopiska och du kan få motsatt effekt än det du ville uppnå

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
            Monterade ner rullen i nästan molekyler och är fan imponerad hur välgjord den är. Fettade in allt speciellt kullagerna med lite fetare grejer så vatten ej ska träna in så lätt.
            Kul! Lägg gärna upp lite bilder på rullens insida om du har möjlighet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
              Kul! Lägg gärna upp lite bilder på rullens insida om du har möjlighet.
              Monterat ihop allt och inte tid just nu att montera ner den igen.

Kommentera

Använt detta fett på min haspelrulle och öppnade den nu efter 3mån användning och det såg ut precis som innan och rullen lirar fint. Kullagerna fettade jag in på de ställena där vatten kan tränga igenom för att motverka just att fukt tränger in, men kuggarna mår bara bra av att ha fett så inte metall smeker metall hela tiden.

Kommentera

På din haspelrulle snurrar inte spolen vid utkast. På din multirulle gör den det, har du då fett i lagerbanan kommer spolen att snurra med motstånd vid utkast och du förlorar kastlängd.
                  Senast ändrad av Leon; 2013-09-27, 04:15.

Kommentera

Fettade in allt speciellt kullagerna med lite fetare grejer så vatten ej ska träna in så lätt.
                    Som sagts tidigare ska kullager och linspridare inte ha fett, det är bara att tvätta bort det igen,fettet blir snabbt en svart gegga och då kommer rullen nästan inte att kasta alls så bort med skiten innan du börjar fiska annars förvärrar du bara eländet.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Som sagts tidigare ska kullager och linspridare inte ha fett, det är bara att tvätta bort det igen,fettet blir snabbt en svart gegga och då kommer rullen nästan inte att kasta alls så bort med skiten innan du börjar fiska annars förvärrar du bara eländet.

Det köper jag, men all broms och magneter för att bromsa ner grejerna så det inte ska bli ett skatbo tror jag inte mår dåligt av en liten film fett som håller fukten i schakt så det inte oxiderar men resulterar i att det inte rullar bara man tittar på spolen. Problem kan eventuellt uppstå om jag ska kasta väldigt lätta drag men det gör jag väldigt sällan. Rullen kostar 175-180 kr så jag testar gärna såhär
                      Senast ändrad av Serigös; 2013-09-26, 19:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 893 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf